ReclameReview: Samsung-monitoren

5 september 2013, 09:45

Samsung zet zichzelf met de campagne 'In welke houding zit jij?' neer als de ergonomische beschermheilige van de op een laptop werkende Nederlander. Of maken ze juist een bewustwordingscampagne voor monitorgebruik in het algemeen?

Credits:

Creative Director: Frans Pootjes

Concept: Ton van Jole, Peter Tromp

Art Direction: Peter Tromp. Copy: Frans Pootjes

Regisseur: Martijn van Hees (Met Wie)

Social Media: Paul Braat

Account: Mara Dykhuizen, Eric de Lange

Verantwoordelijk bij klant: Yvo Vissers, Jolanda Brink, Steffany van der Hout, Janet Kroondijk

De doelstelling:

Communiceren dat een Samsung-monitor een ongezonde werkhouding tegengaat.

De uitwerking:

Cheel Amsterdam ontwikkelde de nieuwe campagne voor Samsung Monitoren waarbij alles draait om ergonomie op de werkplek. In de video zien wij doodnormale mensen in bizarre posities op de meest gekke plekken. Het lijkt raar, maar dat is precies hoe Nederland tegenwoordig achter zijn laptop zit. Recent onderzoek van Ipsos wijst uit dat bijna de helft van de werkende Nederlanders last krijgt van lichamelijke klachten tijdens het werk. Veel mensen nemen onbewust een ongezonde werkhouding aan zodra ze met een laptop of tablet werken. Zeker als ze langere tijd in een verkeerde houding in de weer zijn, neemt de kans op lichamelijke klachten toe. Een monitor van Samsung biedt uitkomst. Zeker op de werkplek. Doordat het scherm altijd op ooghoogte staat, neem je vanzelf de juiste houding aan.

Het oordeel:

Natuurlijk kan ik het alleen maar eens zijn met een campagne die bewustwording creëert rond de werkhouding van mensen die veel op een laptop werken. De vergelijking die gemaakt wordt in deze commercial is heel duidelijk: in andere situaties wring je jezelf ook niet in rare bochten, waarom doe je dat dan wel als je achter je laptop zit? Dat een goede houding belangrijk is, weten we allemaal. We moeten er soms alleen even aan herinnerd worden.

Maar dan komt de vraag bij mij naar boven of ik de merknaam Samsung wel zal herinneren na het zien van deze commercial. Of denk ik gewoon 'ik moet toch eens een monitor aanschaffen'? Er wordt namelijk heel veel níet gecommuniceerd in deze commercial. Bijvoorbeeld de redenen waarom ik juist voor een Samsung-monitor moet kiezen. Het is nu eigenlijk uitsluitend een bewustwordingscommercial die monitoren in het algemeen aanprijst. Mijn verwachting is dat Samsung deze commercial nog gaat opvolgen met meer inhoudelijke commercials. Dan kunnen ze de eigenlijke boodschap (koop een Samsung monitor en voorkom lichamelijke klachten) beter onder de aandacht brengen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!