ReclameReview: Rij MONO (Ongestoord Onderweg)

19 september 2018, 09:48

We weten allemaal hoe gevaarlijk het is om onderweg smartphone-berichten te lezen of zelfs te versturen. Daarom is de overheid een nieuwe campagne gestart. Net zoals de BOB-campagne tegen rijden met alcohol op, moet MONO de campagne worden tegen smartphonegebruik achter het stuur.

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa

Strategie: Christine Swankhuisen en Daniëlle Broeze (Tabula Rasa) en Paul Sijtsma (Roorda)

Concept: Joeri Jansen, Roy Frencken en Edward van der Veen

Creatie: Joeri Jansen, Roy Frencken, Edward van der Veen, Marco de Jong en Jurriaan Noij

Account: Hans Bauman en Donna Zweevel

Producer bureau: Marcel Ossendrijver

Regie TVC: Sven Super (InCaseOfFire)

Producer: Arjan Oosterveer (InCaseOfFire)

Camera: Rutger Storm

Edit: Martin Heijgelaar (MRTN)

Postproductie: The Compound

Grading: Crabsalad

Sound design: Soundcircus

Muziek: Merlijn Snitker

Design: Raphael Bartels

Fotografie: Jeroen Hofman

Uitwerking: Dino Kho en Jacqueline Krijnen

Regie digital content: Hetty de Kruijf (InCaseOfFire)

Verantwoordelijk bij klant (Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat): Marije Slagboom, Michiel Dammen, Maarten Ederveen en Monique Taal

Doelstelling

Smartphonegedrag in de auto en op de fiets veranderen.

Uitwerking

Appen in het verkeer is gevaarlijk. Op initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT en provincies een grootschalige campagne voor aandacht op de weg ontwikkeld. De minister gaf donderdag 13 september 2018 samen met partners het startsein voor de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO. MONO staat letterlijk voor één of alleen. Nederland gaat ongestoord onderweg.

“Iedereen rijdt op eigen manier MONO”

De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media-posts. Iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden. De campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen.

Oordeel

Supergoed inititatief, ik kan niet anders zeggen. Ook omdat ik zelf één van die mensen ben die zijn ‘fear of missing out’ niet altijd onder controle heeft in de auto. Deze campagne straalt de boodschap uit dat het verkeer belangrijker is en dat je de afzender ook gewoon kunt laten weten dat je even niet bereikbaar bent, bijvoorbeeld via een autoreply. Door te kiezen voor een langdurige campagne met verschillende invalshoeken, wordt MONO vast en zeker een begrip. En dat komt de verkeersveiligheid ten goede.

Mooi aan de vier video’s van deze campagne (Vakantie, Klusbus, Kantoor en Skatepark) vind ik dat de verhaallijnen in elkaar overlopen. Het is een soort ’12 Steden, 13 Ongelukken’, waarbij je verschillende personen volgt en ziet hoe ze elkaar tegenkomen in het verkeer. Natuurlijk zie je dat pas wanneer je de video’s wat vaker ziet, maar dat geeft wel aan dat de overheid flink wat uitzendtijd heeft ingekocht om de campagne te introduceren.

“Mooi dat vier verhaallijnen in elkaar overlopen. Veel zendtijd ingekocht?”

Verder vind ik het goed dat er verschillende manieren zijn om MONO te rijden of fietsen. Ten eerste kan de afzender van het bericht afzien van het versturen ervan. Ten tweede kun je je smartphone op stil zetten. Ten derde kun je een autoreply instellen als je onderweg bent. Al deze opties komen voorbij in de campagne, dus er worden ook echt laagdrempelige oplossingen aangedragen.

Kortom, dit is nu echt een overheidscampagne die ik helemaal zie zitten. Complimenten!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Lidia

    Autoreply….pun intended?


    20 september 2018 om 11:01
    Hardcopy

    @Lidia: Haha, nee. Maar ik ben er wel trots op nu, met terugwerkende kracht. 🙂


    20 september 2018 om 11:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!