PLUS Supermarkt is al een tijdje bezig met de campagne 'Goed eten is samen eten'. Daarbij zetten ze emotioneel geladen commercials in (zoals die met Kerst). De nieuwste versie laat het verhaal zien van een opa en een behulpzame kleinzoon.
Credits
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Creative Partner: Bas Korsten
Creative Lead: Chris Sant, Dieuwer Bulthuis
Business Lead: Budi Gonzalez de Chaves
Senior Concept Producer: Charlene Thomas
Screen Producer: Kirsten van den Berg, Monique van Smaalen, Kiek Beljaars
Director: Ismael ten Heuvel (Pink Rabbit)
D.O.P.: Myrthe Mosterman (Pink Rabbit)
Executive Producer: Mireille Lampe & Monique van Beckhoven (Pink Rabbit)
Producer: Floor Schroeijers (Pink Rabbit)
Editor: Martin Heijgelaar (MRTN)
Compositing: Daniël van der Kaaden (Captcha!)
Grading: Barry Clarke (Captcha!)
Music: Joe Buck – The way you make time
Music Supervision: Jarl Hector (Amp.Amsterdam)
Sound: Jacco Lenstra (Studio Alfred Klaassen)
Verantwoordelijk bij PLUS Supermarkten:
Manager Brand & Communication: Okke Wiarda
Marketing Manager: Esmée Blom
Campaign Manager: Marieke Lazeroms
Doelstelling
Plus top of mind krijgen wanneer je denkt aan goed eten én samen eten.
Uitwerking
In de vijfde commercial binnen het thema 'Goed eten is samen eten' zien we een kleinzoon die zijn opa voorziet van zelfgemaakte maaltijden. Dat doet hij jaar na jaar, totdat...
Oordeel
Ja, natuurlijk zit er een schrikmoment in waarop je denkt dat opa overleden is, omdat zijn kat op zijn vaste stoel zit en niet hij. En de emotionele omhelzing die daarop volgt is geweldig. Maar dat vind ik nog niet eens het belangrijkste element van deze commercial.
Enerzijds zie je het verstrijken van de tijd, doordat de kleinzoon eerder op de brommer kwam en later in zijn eigen auto, met nog later een partner op de bijrijdersstoel. Anderzijds zie ik een eerbetoon aan mantelzorgers. Al die jaren komt de kleinzoon (dagelijks?) langs om zijn opa een maaltijd te brengen. Waarbij Plus natuurlijk de suggestie wekt dat het goed eten is dat uit hun supermarkt komt.
"De liefde en zorgzaamheid stralen ervan af bij deze commercial"
Het 'samen eten' uit de pay-off komt alleen aan het eind aan bod. Net op tijd voor de Paasdagen natuurlijk, dat wel. Maar wat mij vooral bijblijft is de liefde en zorgzaamheid die van deze commercial straalt. Dat lijken me prima emoties om je als supermarkt aan te verbinden.
Ik had ook allerlei negatieve dingen kunnen noemen: deze commercial is niet uniek voor Plus, het is niet heel duidelijk waar dat eten vandaan komt, et cetera. Maar laten we het positief houden, want de balans slaat wat mij betreft duidelijk door naar de keuzes die ze terecht gemaakt hebben in het maken van deze commercial.