ReclameReview: Nestlé Fitness bra cam

1 oktober 2014, 13:00

Nestlé Fitness gebruikt opnamen die gemaakt zijn vanuit een decolleté met als boodschap “Je borsten worden iedere dag gecheckt. Check ze zelf om vroeg de symptomen van borstkanker te ontdekken”. Zeg het maar: is dit seksisme of wordt er slim gebruik gemaakt van een menselijke gewoonte om een goed doel onder de aandacht te brengen?

Credits

Bureau: McCann Paris

Creative Director: Sarah Clift

Art Directors: Kate Pozzi, Sarah Clift, Caroline Gozier

Copywriter: Kate Pozzi

TV Producers: Sasha Mantel, Arnaud Lemens

Social Strategist: Mariam Asmar

Account: Cédric Vanhoutte, Cynthia Decant, Laurie Chappel, Leslie Adam, Julie Colombani

Verantwoordelijk bij de klant: Patrick Schoellhammer, Nicolas Guillon, Janet Calgan, Elisa Costa

Productiemaatschappij: Outsider | The Corner Shop

Regisseur: Ellen Kuras

Producer: Mel Nwanguma

D.O.P.: Ellen Kuras

Eerste regieassistent: Julian Higgs

Kostuumontwerper: Lydia Kovacs

Montage: Rock Paper Scissors

Editor: Ted Guard

Postproductie: MPC LA

Muziek: Human

De doelstelling

Vrouwen ertoe bewegen om hun borsten preventief te controleren op symptomen van bortskanker.

De uitwerking

Door een camera in een bh te monteren, zien we hoe vaak de borsten van deze vrouw worden gecheckt terwijl ze door het centrum van Londen loopt. De laatste die haar borsten checkt is zijzelf, om te controleren of ze symptomen van borstkanker opmerkt. Andere vrouwen worden aangemoedigd om dit ook actief te promoten met de hashtag #CheckYourSelfie.

Het oordeel

Lovenswaardig aan deze commercial vind ik dat het totaal niet over de ontbijtproducten van Nestlé Fitness gaat. Ze proberen als merk dus niet stiekem iets te verkopen over de rug van een ziekte. Natuurlijk draagt het wel bij aan hun naamsbekendheid, dus indirect liften ze wel mee op de ellende, maar ik denk niet dat iemand ze dit kwalijk zal nemen. Het is een nobel streven om mee te helpen om borstkanker te voorkomen. Mooi dat Nestlé Fitness daar een deel van hun budget aan besteedt.

De uitvoering vind ik ook erg sterk. Als ik in Londen was geweest ten tijde van deze opname en ik was deze dame tegengekomen, dan had ik ongetwijfeld ook als stiekeme kijker in de commercial gezeten. De makers hebben handig ingespeeld op deze menselijke gewoonte, want mensen kijken nu eenmaal naar borsten. Mannen én vrouwen (en ja, ook honden en kinderen blijkbaar). Dat is een feit en daar kun je iets mee. Zoals de link leggen tussen gecheckt worden en jezelf checken. Het is de uitvoering met de bh-camera die het tot een goede commercial maakt. Omdat het confronterend is voor iedereen die wel eens kijkt, maar ook omdat het zo’n logische boodschap is.

Er zijn al honderden merken geweest die een inhaker voor borstkankerpreventie hebben gemaakt (al dan niet voor Pink Ribbon), dus helemaal origineel zal het vast niet zijn. Toch vind ik het een prima uitgevoerde commercial voor borstkankerpreventie, waarbij nu toevallig Nestlé Fitness de afzender is. Of die hashtag echt iets gaat doen online vraag ik me af. De tweets die ik erover zie zijn vooral afkomstig van marketeers, zoals dat zo vaak gaat met dit soort acties. Ik gok dat de video makkelijker viraal gaat dan de hashtag.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!