ReclameReview: Multicopy wil geen marketinggoeroe zijn
Eerder dit jaar sloeg Multicopy The Communication Company de handen ineen met creative digital agency C2B.
Dit bureau werd aangehaakt om met verschillende campagnes de merkbekendheid en conversies op producten en diensten te verhogen. Na een succesvolle start met ongoing social ads en een duurzaamheidscampagne wordt de samenwerking nu vervolgd met de eerste Hero-campagne ‘Komt goed!?’.
Credits
Verantwoordelijk bij Multicopy The Communication Company: Annette Dales, Myra Dik
Bureau: C2B
Account & Project (360): Robbin Hulsker
Strategie: Robert van Meer
Concept: Robert van Meer, Robin Bach Kolling
Productiemaatschappij: Aanstekelijk
Concept & Script: Neal Kok, Djordy van Etten
Productie & Regie: Neal Kok
Edit: Bas Burggraaff
Radioproductie: C2B & Aanstekelijk
Concept & Project: Robbin Hulsker, Tara Bos, Justine Wouterson
Copy: Justine Wouterson
Edit: Neal Kok
Doelstelling
Naamsbekendheid en conversie verhogen.
Uitwerking
Uit het persbericht: Veel mensen kennen de naam Multicopy, maar weten niet welke diensten Multicopy The Communication Company allemaal aanbiedt. Vaak wordt meteen gedacht aan drukwerk, maar door continu in te spelen op de vraag uit de markt is het aanbod in 50 jaar tijd flink uitgebreid. De 50 Multicopy-vestigingen ontzorgen het MKB in Nederland op persoonlijke wijze bij uiteenlopende communicatie-uitdagingen. Naast druk- en printwerk ook met advies en creatie, binnen- en buitenreclame, online communicatie, promotionele artikelen en bedrijfskleding. De boodschap van de video is daarom: er is altijd een Multicopy dichtbij voor advies, creatie, signing, drukwerk en meer.
Op een humoristische manier wordt de bekwaamheid van de allround-communicatiepartner geschetst en uitgelicht, door doemscenario’s te schetsen die je bij Multicopy nooit zullen overkomen. Centraal staat een gevatte campagnevideo, waarin een stukadoor terechtkomt bij een marketinggoeroe die hij achteraf gezien liever nooit was tegengekomen. Het komt pas goed wanneer de stukadoor bij een Multicopy in de buurt binnenstapt voor advies.
De campagne wordt uitgewerkt in diverse assets en wordt verspreid via sociale media, display, nieuwsbrieven, direct mail en radio.
Quote Robbin Hulsker, senior projectmanager C2B: “Multicopy The Communication Company is een fijne partner en het deed mij heel veel deugd dat er werd gekozen voor een concept waarin humor centraal staat. Met dank aan het C2B team hebben we in samenwerking met Aanstekelijk een hilarische video gecreëerd die bij mij een glimlach van oor tot oor op m’n gezicht tovert. Een perfecte binnenkomer voor mensen die het merk nog niet kennen. Ik ben onwijs trots op het eindresultaat en kan niet wachten om de reacties te lezen!”
Quote Myra Dik, Marketing Support Manager: “Met humor werken is altijd een risico, maar C2B heeft de juiste snaar weten te raken. De campagne sluit ook goed aan bij waar we als Multicopy voor staan: het ontzorgen van onze klanten. Snel, persoonlijk en op maat zorgen we ervoor dat het écht goed komt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat onze merkbekendheid door deze campagne een enorme boost krijgt.”
Oordeel
Over the top typetjes zijn altijd leuk, toch? De marketinggoeroe die helemaal vol van zichzelf is, maar helemaal niks goed kan doen, zorgt voor de ene onbedoelde grap na de andere. De schuifdeur van het busje, de slecht geplaatste vlaggenstok (of bestickering)… alles wat je niet wilt in je communicatie als mkb’er komt voorbij. Hier wordt duidelijk een tegenstelling gecreëerd: dit is alles wat Multicopy niet is.
Maar waar staan ze dan wel voor? Nu kunnen ze in het persbericht wel schrijven dat ze in de commercial ‘doemscenario’s schetsen die je bij Multicopy nooit zullen overkomen’, maar dat valt nog te bezien. De positieve reviews van Multicopy zijn vooral te vinden op Klantenvertellen.nl (8,8 gemiddeld voor 8 reviews). Op Facebook krijgt het bedrijf 1,9 van de 5 sterren op basis van 9 reviews. En dan de boodschap ‘Altijd een Multicopy dichtbij’: als je de kaart ziet, zijn er nog best wat witte plekken waar je een heel eind moet reizen om een Multicopy te vinden. Kortom: er is nog wel wat werk aan de winkel om deze beloftes waar te maken.
Tot slot mis ik nog iets in het laatste deel van de commercial, waarbij stucadoor Steven aan tafel zit bij de dame van Multicopy. Waarvoor kan de mkb’er hier nu precies terecht? Aan het eind staat er wel ‘Advies, creatie, signing, drukwerk’, maar de uitingen van de marketinggoeroe waren een stuk concreter in beeld. Daarvoor kan ik dus ook terecht bij Multicopy, maar dan is er wél goed over nagedacht? Er liggen nog heel wat kansen voor vervolguitingen die inspiratie bieden aan mkb’ers, zodat zij weten waarvoor ze bij Multicopy moeten zijn.