ReclameReview: Kerst met Milka

4 december 2019, 14:00

In deze emotionele kerstcommercial spoort Milka mensen aan om juist de helpende handen op de achtergrond eens wat lekkers te geven. Voor het echte kerstgevoel!

Credits

Creatie: Wieden+Kennedy Amsterdam

Productie: CAKE Film and Photography

Muziek: Massive Music

Doelstelling

De doelgroep een goede reden geven om Milka te kopen: als bedankje voor trouwe helpers.

Uitwerking

Je kent het wel, de stressvolle voorbereidingen voor een kerstuitvoering… Iedereen is druk bezig, want er moet nog van alles geregeld worden. Zo begint deze commercial van Milka, waarin het kinderkoor tijdens het oefenen af en toe afgeleid wordt door de (gepensioneerde?) klusjesman. Want die moet ook verder met de laatste voorbereidingen.

“Zo’n heel verhaal vertellen in slechts een minuut tijd is knap”

Uiteindelijk is het dan zover: de kerstuitvoering gaat beginnen. Daar laat onze hoofdpersoon, het koormeisje, zien dat ze het harde werk van de klusjesman waardeert. De boodschap van deze kerstcommercial is dan ook: zie elkaar en waardeer ieders inspanningen. Met Milka natuurlijk.

Oordeel

Sommige commercials laten je even nadenken nadat je ze gezien hebt. Net zoals sommige films dat doen. In je hoofd ga je dan nog eens alles na wat je gezien hebt, zodat het einde nog beter lijkt te passen. Als het eindresultaat goed gemaakt is tenminste. Bij deze commercial was dat voor mij zeker het geval.

Op het eerste gezicht is het namelijk een heel recht-toe-recht-aan verhaal: klusjesman onderbreekt repetitie van kinderkoor, maar krijgt toch wat lekkers als bedankje. Totdat je bedenkt wat dat bedankje eigenlijk betekent. Het betekent dat het meisje, ondanks haar jonge leeftijd, inziet dat de oudere klusjesman veel tijd en energie steekt in het laten slagen van haar kerstuitvoering. En dat ze daar dankbaar voor is.

Zo’n heel verhaal vertellen in slechts een minuut tijd is knap. En dan ook nog zonder tekst. Want eigenlijk is de songtekst van ‘You Got The Love’ hier de tekst. En het past allemaal perfect bij elkaar. Niet té zoet, maar wel duidelijk gericht op de emotionele snaar. Met als boodschap ‘Give to those who give the most’. Daar kun je het toch alleen maar mee eens zijn?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!