ReclameReview: KETEL1

8 oktober 2014, 14:00

Een commercial voor jenever, veel Nederlandser wordt het natuurlijk niet. Maar is het nu juist goed dat KETEL1 vertelt over ambachtelijkheid en kwaliteit of voegt het niets toe aan het merk?

Credits

Geen idee wie hem gemaakt heeft. Weet iemand dat?

De doelstelling

Naamsbekendheid en merkvoorkeur KETEL1 verhogen.

De uitwerking

Na storytellingvideo’s met hoofdrollen voor onder andere Joshua Nolet (Chef’Special) en Willem de Bruijn (Opposites), geeft deze keer Bob Nolet een unieke kijk in zijn leven. Hij vertegenwoordigt de 11e generatie van deze familie die aan het roer staat van een van Nederlands meest authentieke ambachts- en exportproducten. Per generatie heeft maar één lid van de familie Nolet toegang tot het geheime recept van de drank.

Het oordeel

Zelf zou ik niet snel naar een commercial over jenever kijken, behalve beroepsmatig dan, want ik behoor niet tot de doelgroep. Maar wat me wél interesseert, zijn nu juist de dingen die hierin niet genoemd worden. Namelijk dat het al de 11e generatie van het familiebedrijf betreft en dat er per generatie maar één persoon is die het geheime familierecept kent. Dat zijn toch mooie verhalen?

Natuurlijk is een rondleiding door zo’n authentiek bedrijf altijd leuk, maar dat geldt voor elk jenevermerk. Waarom is KETEL1 nu zo uniek? Oké, mensen zijn trots op Nederlandse producten. Maar dat geldt voor jenever als drank en niet alleen voor KETEL1. Ook de mixmogelijkheden die genoemd worden gelden voor alle jenevermerken.

Deze commercial heet ‘Het verhaal van passie en vuur’, maar die twee elementen zie ik nu juist te weinig terug.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

3 Reacties

    Martijn de Haas

    “Zelf zou ik niet snel naar een commercial over jenever kijken, behalve beroepsmatig dan, want ik behoor niet tot de doelgroep.”

    Mag ik hieruit concluderen dat je geen (sterke) alcohol drinkt?

    Achter het stuk in MarketingTribune wat letterlijk de tekst bevat die bij jou in de ‘De uitwerking’ staat, staat ook de verdere uitleg en op welke doelgroepen ze mikken. Ik lees vooral een persoonlijke mening en niet echt een marketinganalyse van de campagne.


    10 oktober 2014 om 14:18
    Hardcopy

    Ja, dat mag je concluderen.

    De tekst achter ‘De uitwerking’ komt uit het persbericht, waar MarketingTribune het ook ongetwijfeld vandaan heeft gehaald.

    Deze reviews zijn inderdaad altijd persoonlijk getint. Niemand is objectief, ook ik niet. Naar mijn idee leg ik echter wel uit dat er marketingtechnisch nog wat verbeteringen mogelijk waren geweest, aangezien de ingrediënten daarvoor zeker aanwezig zijn bij het merk.

    Overigens ben ik nu wel benieuwd naar jouw analyse van deze commercial. 🙂


    10 oktober 2014 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!