ReclameReview: ING

25 mei 2016, 11:00

Nu het weer de goede kant op gaat met de woningmarkt, komt ING met een nieuwe commercial voor hun Hypotheek van de Toekomst. Daarin is de centrale boodschap dat er van alles kan gebeuren tijdens de looptijd van je hypotheek. Daarom is deze hypotheek van ING op bijna alles voorbereid.

Credits

Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam

Creative director: Maarten Vrouwes/Friso Ludenhoff

Creative art: Chris Sant

Creative copy: Dieuwer Bulthuis

Sr. concept producer: Andreas Moeller

Screen producer: Petra Leddy

Digital producer: Reinier Slothouber

Client credits

Manager branding: Louise Meijer

Sr. communicatiemanager: Mirjam Smit

Sr. adviseur communicatie: Janet Dubbelhuis

Media en content: Wouter Geels

Production

Production company: Brenninkmeijer & Isaacs

Post/VFX: Hectic Electric

Director: Henk Loorbach

D.o.p.: Marc de Meijer

Editor: Govert Janse

Sound/music: Studio Alfred Klaassen, Jacco Lenstra

Voice-over: Tjitske Reidinga

JWT Retail

Business director retail: Eveline Posma

Producer retail: Birgit ekkers

Mediabureau

Business planning director: Sanne Küpers

Digital director: Vincent Resink

De doelstelling

Meer hypotheken verkopen door te communiceren waarom mensen een Hypotheek van de Toekomst van ING moeten afsluiten.

De uitwerking

Verhuizen. In Nederland doen we het weer volop. Maar bij het afsluiten van een hypotheek kijken veel mensen vooral naar een lage rente. Een hypotheek is meer dan een lage rente. Je moet er immers dertig jaar mee vooruit. En in die tijd kan er veel gebeuren, zoals we kunnen zien in deze nieuwe commercial. Een scheiding, een verbouwing, een verhuizing of andere situaties die invloed hebben op de hypotheek. Daarom biedt ING de Hypotheek van de Toekomst. De hypotheek die met dergelijke situaties rekening houdt en gerichte oplossingen biedt. Nu, morgen en over dertig jaar.

Het oordeel

Hoe hard ik ook mijn best doe, want ik wil financiële dienstverleners nog steeds niet al te veel vertrouwen, in deze commercial kan ik niet echt iets vinden waar ik het niet mee eens ben. De stem van Tjitske Reidinga is sowieso al een groot pluspunt, vind ik. Ze komt authentiek over, ook al weet je dat ze betaald is om deze commercial in te spreken.

De inhoud van de commercial klopt ook. Na een intro over de opkrabbelende huizenmarkt komt de boodschap: een hypotheek is meer dan alleen maar een lage rente. Want er kan van alles gebeuren, wat vervolgens heel simpel in beeld wordt gebracht. Uiteraard wordt als oplossing de Hypotheek van de Toekomst gepresenteerd, zodat ING als held van het verhaal naar voren komt.

Ook daarin kan ik niets vinden dat niet klopt. Ja, de huizenmarkt trekt weer aan. Ja, er kan van alles gebeuren in dertig jaar tijd. En ja, ik zou best een hypotheek willen die daar rekening mee houdt. Wie niet? Wat mij betreft zeggen ze dus precies de goede dingen, want dit wil iedere potentiële huizenkoper horen.

Je zou nog kunnen zeggen dat er een duidelijke call-to-action zou moeten zijn, maar dat vind ik in dit geval minder van belang. Een hypotheek is immers geen product dat je spontaan koopt of waarvoor je direct naar een website gaat om informatie op te zoeken. Maar tegen de tijd dat je eraan toe bent om een hypotheek af te sluiten, weet je wel waar je moet zijn als je deze hypotheek wilt afsluiten.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!