ReclameReview: Tony’s Chocolonely maakt indruk met Idris Elba

23 september 2020, 09:00

Waarschijnlijk had je de stem van Idris Elba wel herkend als je het niet had geweten. De wereldberoemde acteur is de spreekbuis van ons eigen Tony’s Chocolonely. In deze kleurrijke commercial geeft het merk aan wat het ‘fair’ en ‘unfair’ vindt.

Credits

Creative agency: HERC the agency

Creative Director: Rogier de Bruin & Emilio de Haan

Account Director: Niels Heimens

Agency Producer: Kiek Beljaars

Choco monster animation: Brian Elstak

Title design: Joëlle Strijk

Mural design: Franko Rosas

Chocolate shots: Chuck Studios

Production: Division Paris

Director: Helmi

Director of Photography: Deepa Keshvala

Executive Producer: Theo Gall

Edit: Antonin Brones (Division)/ Etienne Gueriaux (Machine Molle) / Brian Ent (Kapsalon)

Grading: Arthur Paux

Post Production: Machine Molle

Styling: Jill Gattegno

Set producer: Alliochia Madeuf

Music: Tshegue

Narrative: Rogier de Bruin x Idris Elba

Voice over: Idris Elba

Sound design: Audentity / Niels den Otter

Music Supervisor: Pitch & Sync London

Client: Tony’s Chocoloney

Thecla Schaeffer – Marketing Magic Maker (Head of Marketing)

Sabrina Spong – Movement Lead Marketing

Nadine de Ridder – Creative Strategist

Martijn Beenen – Project Manager

Doelstelling

Laten zien waar Tony’s Chocolonely exact voor staat; wat unfair is en wat fair is.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Tony’s Chocolonely, dat al sinds de oprichting in 2005 met veel originaliteit voor slaafvrije chocolade (over purpose gesproken) strijdt, heeft een reep in ongelijke deeltjes, omdat de chocolade-industrie oneerlijk verdeeld is, en melkchocolade met een rode wikkel als ‘alarmkleur’. Maar er werken nog altijd twéé miljoen(!) kinderen illegaal in de internationale cacao-industrie. En dat is extreem unfair.

“Waar iedereen in Nederland Tony’s Chocolonely inmiddels kent (het chocolademerk is sinds 2018 zelfs marktleider), kent in het buitenland nog lang niet iedereen het merk. Ja, ze zijn ‘kleurrijk’ en doen iets goeds voor de wereld, maar wat precies? In een wereld die polariseert en in toenemende mate vraagt om uitgesproken standpunten maakte HERC the agency een creatief manifest voor Tony’s met de Britse acteur Idris Elba als spoken word artist.”

Emilio de Haan, medeoprichter van HERC en Creative Director: “De film is maximaal poppy, in kleding, grading, cameravoering, beeldstijlen door elkaar heen en ga zo maar door. Precies zoals de energie van Tony’s is: maximaal kleurrijk.”

Oordeel

Ik vind deze commercial heel erg Tony’s én heel erg HERC. Knap gedaan dus, want er is van alles samengebracht op een goede manier. Wie het bureau erachter is, zal de doelgroep niets kunnen schelen, dus vooral het feit dat het er echt uitziet als een uiting van Tony’s zal voor veel positiviteit zorgen. Want daar draait het om: er worden serieuze onderwerpen behandeld, maar wel op een heel kleurrijke manier. Niet zwaar, maar vanzelfsprekend, zelfs vrolijk. Heel knap dat dit zo gelukt is.

De commercial (of ‘manifestfilm’, zoals ze het zelf noemen) hangt van kleurrijkheid aan elkaar. Dat komt precies overeen met de verpakkingen van Tony’s, die iedereen inmiddels wel kent. Dezelfde kleuren spatten van je scherm en ondertussen wordt het verhaal verteld dat we kennen van de ontstaansgeschiedenis van het merk: eerlijkheid voorop. Het past allemaal in het plaatje.

Het enige dat een beetje overweldigend kan zijn, is de drukte van de commercial

Het enige dat een beetje overweldigend kan zijn is de drukte van de commercial. Er gebeurt heel veel in korte tijd, er zijn veel snelle overgangen en ondertussen is er nog de stem van Idris Elba, waar je ook nog graag naar wilt luisteren. Pas nadat je de commercial meerdere keren gezien hebt, komen alle onderdelen goed binnen. Maar dan heb je ook wat, want hiermee maakt het chocolademerk absoluut indruk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!