ReclameReview: Tony’s Chocolonely maakt indruk met Idris Elba
Waarschijnlijk had je de stem van Idris Elba wel herkend als je het niet had geweten. De wereldberoemde acteur is de spreekbuis van ons eigen Tony’s Chocolonely. In deze kleurrijke commercial geeft het merk aan wat het ‘fair’ en ‘unfair’ vindt.
Credits
Creative agency: HERC the agency
Creative Director: Rogier de Bruin & Emilio de Haan
Account Director: Niels Heimens
Agency Producer: Kiek Beljaars
Choco monster animation: Brian Elstak
Title design: Joëlle Strijk
Mural design: Franko Rosas
Chocolate shots: Chuck Studios
Production: Division Paris
Director: Helmi
Director of Photography: Deepa Keshvala
Executive Producer: Theo Gall
Edit: Antonin Brones (Division)/ Etienne Gueriaux (Machine Molle) / Brian Ent (Kapsalon)
Grading: Arthur Paux
Post Production: Machine Molle
Styling: Jill Gattegno
Set producer: Alliochia Madeuf
Music: Tshegue
Narrative: Rogier de Bruin x Idris Elba
Voice over: Idris Elba
Sound design: Audentity / Niels den Otter
Music Supervisor: Pitch & Sync London
Client: Tony’s Chocoloney
Thecla Schaeffer – Marketing Magic Maker (Head of Marketing)
Sabrina Spong – Movement Lead Marketing
Nadine de Ridder – Creative Strategist
Martijn Beenen – Project Manager
Doelstelling
Laten zien waar Tony’s Chocolonely exact voor staat; wat unfair is en wat fair is.
Uitwerking
Uit het persbericht: “Tony’s Chocolonely, dat al sinds de oprichting in 2005 met veel originaliteit voor slaafvrije chocolade (over purpose gesproken) strijdt, heeft een reep in ongelijke deeltjes, omdat de chocolade-industrie oneerlijk verdeeld is, en melkchocolade met een rode wikkel als ‘alarmkleur’. Maar er werken nog altijd twéé miljoen(!) kinderen illegaal in de internationale cacao-industrie. En dat is extreem unfair.
“Waar iedereen in Nederland Tony’s Chocolonely inmiddels kent (het chocolademerk is sinds 2018 zelfs marktleider), kent in het buitenland nog lang niet iedereen het merk. Ja, ze zijn ‘kleurrijk’ en doen iets goeds voor de wereld, maar wat precies? In een wereld die polariseert en in toenemende mate vraagt om uitgesproken standpunten maakte HERC the agency een creatief manifest voor Tony’s met de Britse acteur Idris Elba als spoken word artist.”
Emilio de Haan, medeoprichter van HERC en Creative Director: “De film is maximaal poppy, in kleding, grading, cameravoering, beeldstijlen door elkaar heen en ga zo maar door. Precies zoals de energie van Tony’s is: maximaal kleurrijk.”
Oordeel
Ik vind deze commercial heel erg Tony’s én heel erg HERC. Knap gedaan dus, want er is van alles samengebracht op een goede manier. Wie het bureau erachter is, zal de doelgroep niets kunnen schelen, dus vooral het feit dat het er echt uitziet als een uiting van Tony’s zal voor veel positiviteit zorgen. Want daar draait het om: er worden serieuze onderwerpen behandeld, maar wel op een heel kleurrijke manier. Niet zwaar, maar vanzelfsprekend, zelfs vrolijk. Heel knap dat dit zo gelukt is.
De commercial (of ‘manifestfilm’, zoals ze het zelf noemen) hangt van kleurrijkheid aan elkaar. Dat komt precies overeen met de verpakkingen van Tony’s, die iedereen inmiddels wel kent. Dezelfde kleuren spatten van je scherm en ondertussen wordt het verhaal verteld dat we kennen van de ontstaansgeschiedenis van het merk: eerlijkheid voorop. Het past allemaal in het plaatje.
Het enige dat een beetje overweldigend kan zijn, is de drukte van de commercial
Het enige dat een beetje overweldigend kan zijn is de drukte van de commercial. Er gebeurt heel veel in korte tijd, er zijn veel snelle overgangen en ondertussen is er nog de stem van Idris Elba, waar je ook nog graag naar wilt luisteren. Pas nadat je de commercial meerdere keren gezien hebt, komen alle onderdelen goed binnen. Maar dan heb je ook wat, want hiermee maakt het chocolademerk absoluut indruk.