ReclameReview: handige keukenhulpjes, onhandige commercial van Plus
Ken je die kleine dingen in de keuken die het plezier in het koken verpesten? Plus heeft daar de oplossing voor. Bij de supermarkt kun je sparen voor zeven keukenhulpjes, zo vertellen ze in deze nieuwe commercial.
Credits
Bureau: Energize
Productie: Artbox
Regisseur: Marlies van der Wel
Producer: Geert Jansen
Illustratie: Marlies van der Wel
Animatie: Rob Wienck, Marlies van der Wel
Muziek/SFX: Kloaq
Doelstelling
Mensen overhalen om bij Plus boodschappen te doen en zo te sparen voor zeven keukenhulpjes.
Uitwerking
Bij Plus kunnen consumenten van 24 mei tot en met 11 juli sparen voor zeven keukenhulpjes van het merk Joseph Joseph. Bureau Energize brengt deze tot leven in een geïllustreerde superheldenwereld. Uit het persbericht: “De hulpjes spelen de hoofdrol in een online campagne waar ze binnen de Touch Tell Sell-funnel via verschillende middelen tot uiting komen. Zo zien we via video de hulpjes in een drukbezette keuken in actie, maar ook via instore narrowcasting en in een Facebook Instant Experience (alleen mobiel) waar je een kijkje in de keuken neemt om te ontdekken hoe de hulpjes koken makkelijker maken.”
Oordeel
Dat de voice-over hier een filmtrailer naspeelt, is duidelijk. Beginnen met ‘In een wereld…’ is een klassieker. Maar daarna stopt de vergelijking met een superheldenfilm dan ook meteen. De keukenhulpjes mogen dan superhandig zijn, deze commercial ziet er eerder onhandig uit.
Producten waarvoor je kunt sparen, wil je toch in het echt zien en niet geanimeerd?
De animatiestijl heeft daar naar mijn idee zeker een rol in. Het is (bewust, neem ik aan) niet realistisch uitgebeeld, maar daardoor krijg ik als kijker juist niet het idee dat ik naar echte producten kijk waarvoor ik kan sparen. Die wil je toch in het echt zien en niet geanimeerd. Maar goed, volgens de Touch-stap van het gebruikte communicatiemodel ben ik nu als kijker in ieder geval wel op de hoogte van het feit dat ik überhaupt kan sparen voor keukenhulpjes bij Plus. Dat punt scoren ze hier. En ik begrijp dat er beperkingen waren bij het maken van deze commercial door de coronamaatregelen en dat daarom is gekozen voor animatie.
De stijl waarin de voice-over begint te spreken, komt wat mij betreft goed over, al past hij misschien niet helemaal bij het vertoonde beeld. Maar zodra hij overschakelt op de vrolijke vertelstijl, vind ik dat hij meer aandacht opeist dan zou moeten. De handigheid van de keukenhulpjes zou centraal moeten staan. Ik heb het idee dat de voice-over heel hard in de mix staat ten opzichte van de achtergrondmuziek. Daardoor gaat mijn aandacht naar de stem en minder naar het beeld. Toch past het allemaal wel bij de al eerder genoemde Touch-fase, die ook in het persbericht staat. Kortom: niet mooi, wel effectief.