ReclameReview: Film1 kaart keuzestress aan

Het groeiende aanbod van streaming diensten maakt het keuzeproces er niet eenvoudiger op.

4 januari 2023, 14:45 1720 x gelezen

Steeds meer mensen maken gebruik van meerdere diensten en moeten dan ook nog kiezen uit verschillende apps. Dan kan het zoekproces lang duren. Soms is het dan fijn om ontspannen lineair te kijken en de controle uit handen te geven en je te laten verrassen. Dat is de oplossing die Film1 biedt, al wordt die niet benoemd in deze nieuwe campagne.

Credits

Creatie: Higuita en Film1
Regie en productie: RubenPaulRuben

Doelstelling

Meer mensen voor Film1 laten kiezen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Met het overgrote aanbod aan streamingdiensten ligt keuzestress op de loer. Maar liefst vier op de tien gebruikers van een videodienst haakt wel eens af bij het zoeken naar een film of serie blijkt uit onderzoek. Op basis van deze inzichten heeft Film1, samen met creatief bureau Higuita, een nieuwe campagne ontwikkeld om de gevolgen van keuzestress duidelijk te maken. In een van de drie commercials zien we dat ook Willie Wartaal last heeft van dit bekende fenomeen.

Samen een film of serie uitzoeken is niet altijd een ontspannen bezigheid. In een reeks commercials gemaakt met filmcastingvideo’s zien we onder anderen Willie Wartaal een poging doen om de frustratie zo groot mogelijk na te spelen. Maar ook voor de rapper blijkt het een ijdele poging om in de filmindustrie door te breken, want het echte drama kunnen we toch beter op het scherm zien bij Film1. In een andere commercial zien we hoe onder andere een vader en zijn dochter midden in het zoekproces in een verhitte discussie raken. Wanneer de keuzestress tot het kookpunt stijgt komt Film1 met de verlichtende boodschap om het drama vooral aan de échte acteurs over te laten.

Ewoudt Boonstra, creatief directeur bij Higuita: ‘SPI International, het moederbedrijf achter Film1 en Filmbox, laat hiermee zien dat creativiteit in de filmwereld en marketing hand in hand gaan. De vorm is heel verfrissend en herkenbaar. Gewone mensen die slechte acteurs spelen om hier vervolgens hele goede acteurs op Film1 mee te promoten.”

Gaston Verjans is Managing Director van Film1 en FilmBox in Nederland en vult aan: “Met het toenemende aanbod aan streamers ervaren kijkers steeds meer keuzestress. SPI International bouwt verder op de ingeslagen route en biedt kijkers met vier lineaire Film1-zenders op ieder moment van de dag een goede film. En voor extra gemak kun je een film die al is begonnen gewoon weer starten vanaf het begin. Op deze manier is keuzestress verleden tijd.”

Oordeel

Cringe is het uitgangspunt van deze commercials. Nou, die emotie komt prima over. In alle drie commercials zien we enorm slecht geacteerde dialogen. Maar wat is dan de oplossing volgens Film1? Dat we het drama aan de échte acteurs over moeten laten. No shit, Sherlock.

Het probleem dat aangekaart wordt in de commercials, en dat zeer herkenbaar zal zijn voor een groot deel van de doelgroep, is keuzestress. Er zijn heel veel streamingdiensten, dus je kunt in principe heel veel kijken. Maar wat ga je dan kijken? Wat vinden de anderen waarmee je kijkt ook leuk? Dit vind ik sterk gekozen, want het is een relevant probleem. Maar vervolgens blijft de campagne hangen in het probleem, want de oplossing wordt niet geboden. Ja, dat je abonnee van Film1 moet worden. De oplossing voor het overschot aan films is dus nog meer films, zo lijkt het.

Niet dat ik de echte oplossing volgens Film1 nou zo baanbrekend vind. Dat is namelijk lineair kijken. Je weet wel, uit de tijd van vóór streamingdiensten. Maar dan met het voordeel dat je een film die al begonnen is gewoon weer vanaf het begin kunt kijken. Nu ik het zo beschrijf, snap ik misschien ook wel waarom dit niet als oplossing geboden wordt in de commercials. Het is immers niet een supersterk argument.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.