ReclameReview: De bloedstollende escape room van Sanquin

27 oktober 2021, 13:00

Sanquin lanceert een arbeidsmarktcampagne met een spannende boodschap voor sollicitanten: Werken bij Sanquin…. alsof er leven van afhangt! Met die boodschap wil Sanquin nieuwe medewerkers aantrekken die willen werken voor een innovatieve en dynamische organisatie die levensreddend werk verricht. Ook solliciteren wordt spannend. Kandidaten staat namelijk een verrassend element in de sollicitatieprocedure te wachten: een escape room op het Sanquin hoofdkantoor.

Credits

Campagne: 2Basics

Doelstelling

Tegelijkertijd laten zien dat werken bij Sanquin fun én levensreddend is.

Uitwerking

Uit het persbericht: CEO Tjark Tjin-A-Tsoi legt uit waarom voor deze aanpak gekozen is: “Sanquin is vastbesloten om toonaangevend te blijven en de maatschappelijke waarde van de organisatie verder te vergroten. Om dat te realiseren implementeert Sanquin een innovatieve nieuwe strategie, gericht op redden van levens en het verbeteren van de gezondheid van donor, patiënt en samenleving. We zijn op zoek naar toptalenten die hieraan willen meebouwen. Dat wil zeggen, we zijn niet op zoek naar zomaar IT-specialisten, laboranten of medewerkers bloedafname. We zoeken naar mensen die onderdeel willen zijn van iets groters, werk met betekenis. Dat is precies wat Sanquin te bieden heeft. Je wordt onderdeel van een groter geheel; van een team dat levensreddend werk doet.”

Of je nou bij Sanquin Research werkt, op een locatie van de Bloedbank, bij een van de innovatieve ondernemingen van Sanquin of op het hoofdkantoor bij Sanquin ICT: iedere medewerker is een onmisbare schakel in het grotere geheel en doet in die zin levensreddend werk. De campagnebeelden illustreren die gedachte. Op de voorgrond zie je ‘gewone’ medewerkers in hun alledaagse situatie, bijvoorbeeld achter een computerscherm. Op de achtergrond speelt zich echter een spannende situatie af: Sanquin levert met spoed bloed af bij de spoedeisende hulp of vervoert een lading bloed via een medische drone.

Om de boodschap ‘Werken… alsof er leven van afhangt’ kracht bij te zetten, worden kandidaten daadwerkelijk op de proef gesteld in een escape room. Aan hen de vraag: ben jij in staat om een leven te redden? In de escape room moeten kandidaten in een kort tijdsbestek een zak bloed veiligstellen door verschillende quests op te lossen en de zak bloed te redden uit de Pater Noster, de machine waarin bloed wordt bewaard. Lukt dat? Dan ben je geschikt om bij Sanquin te werken.

Gedurende de campagneperiode kunnen sollicitanten de escape room fysiek spelen op het hoofdkantoor van Sanquin in Amsterdam. Na de campagne kan de escape room online gespeeld worden. Fijn om te weten voor sollicitanten: de escape room is geen assessment. Het is bedoeld als fun element in de sollicitatie en als bijzondere kennismaking met Sanquin. Voor Sanquin geeft het wel inzicht in relevante capaciteiten van een kandidaat, zoals het probleemoplossend vermogen en het presteren onder druk.

Oordeel

Wat een goed idee! Ze zullen vast niet de eerste zijn die een escape room inzetten bij sollicitaties, maar het past hier echt perfect. Het geeft aan dat werken voor Sanquin vaak flink puzzelen is, terwijl er ondertussen altijd een klok tikt richting een deadline. Een heel belangrijke deadline, die misschien wel letterlijk genomen kan worden. Dat zit allemaal in dit idee verweven.

Ik vind de inzet van de escape room alleen nog wel een beetje verwarrend. Enerzijds wordt er gezegd dat het geen assessment is, maar bedoeld als ‘fun element’. Terwijl vlak daarvoor in het persbericht wordt gezegd dat je geschikt bent om bij Sanquin te werken als je de escape room uitspeelt.

Wat ik ook nog wel voor me zie, is dat Sanquin deze escape room inzet om potentiële kandidaten juist te interesseren in werken bij Sanquin. Dus hem niet pas inzetten als mensen al gesolliciteerd hebben, maar juist als instrument om te laten zien hoe veelzijdig en spannend het werk kan zijn. Maar misschien gebruiken ze daar de online versie wel voor, die na deze campagneperiode nog te spelen is. Ik ben benieuwd, wil hem graag spelen!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!