ReclameReview: Asics Gel-Kayano Evo
Er zijn heel veel manieren waarop je een sneaker kunt promoten. Asics kiest ervoor om hun nieuwste model via illustraties aan te laten sluiten bij de ‘urban style’.
Credits
Bureau – 180 Amsterdam
Chief Creative Officer – Al Moseley
Managing Director – Stephen Corlett
Executive Creative Directors – Dan Treichel, Dave Canning
Creative Director – Adam Noel, Martin Terhart
Creative Team – Tony Bartolucci (art), Lachlan Palmer-Hubbard (art), Chase Kimball (copy)
Designer – Javier Garcia
Account Manager – Nicole Scopes
Producer – Eline De Roo (print), Claire Ford (animation)
Planner – Vincent Johnson
Business Affairs – Pamela Villaflores
Client
Head of Marketing Lifestyle Europe – Francesco Sala
Trade Marketing Coordinator Lifestyle – Sophia Broos
Print production
Illustrator – Andy Rementer
Agent – Big Active
Film production
Animator – Andy Baker
Agent – Hornet
Sound Design – Randall Macdonald @ Wave Amsterdam
De doelstelling
De nieuwe Asics Gel-Kayano Evo neerzetten als de ultieme urban schoen en zo meer sneakers verkopen.
De uitwerking
Dankzij de stijl van het illustratie-duo Andy Rementer en Andy Baker wordt de nieuwe schoen van Asics heel urban neergezet. In de animaties zijn onderdelen van enkele Europese steden weergegeven om zo het thema ‘One with the city’ te ondersteunen.
Het oordeel
Wat voor mij meteen werkt in deze commercial is de muziek die gebruikt is. Al moet ik wel zeggen dat de laatste vijf seconden van deze slechts 15 seconden durende commercial het beste uitkomen. De eerste 10 seconden zijn toch een soort intro. Maar daardoor let je dus meer op de illustraties, wat ook de bedoeling is.
Is de stijl vreemd en duidelijk afwijkend van andere commercials? Ja, dat is hij. En met een reden: het valt op en zet een bepaalde sfeer neer. De illustraties gaan voor mij te snel voorbij om er echt delen van steden in te kunnen zien. Ze dragen wel bij aan de stijl die Asics wil uitdragen met deze campagne. Het letterlijk uitbeelden van het thema ‘One with the city’ vind ik leuk gevonden.
Na de eerste keer kijken dacht ik trouwens wel: wat een korte commercial. Maar dat past wel weer perfect bij de media-inzet: YouTube, Facebook en Instagram. En je wilt als merk ook alleen maar even kort je stijl laten zien en hebt geen minuut nodig om alle features uit te leggen.