ReclameReview: afscheid van OHRA's Rob & Els

2 maart 2022, 14:00

Rob en Els waren tien jaar lang de hoofdrolspelers in de reclamecampagnes van OHRA, waarbij met name Rob altijd pech had en de verzekeraar de oplossingen bood. Nu neemt OHRA afscheid van het onhandige stel.

Credits

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Doelstelling

Op een waardige manier afscheid nemen van een reclameconcept dat 10 jaar heeft gelopen.

Uitwerking

Uit het persbericht: De zorg- en autoverzekering was in 2012 de start van de carrière van het bekende reclame duo met een gebroken nek voor Rob door een auto-ongeluk op weg naar de wintersport in Oostenrijk. December 2021 eindigde deze loopbaan letterlijk met het ontslag van Rob in de commercial over de Fysio Meeneemservice. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelde OHRA en hun creatieve partner Joe Public Take-Away Advertising een afscheidscampagne.

In het afscheidsfilmpje is te zien hoe de acteurs terugkijken op de 27 campagnes die zij met OHRA afgelopen 10 jaar hebben gemaakt. Opvallend daarbij is dat Rob een Engelse acteur (Darren Strange) blijkt te zijn. Hij zegt grappend en met een knipoog: ‘Ik kom uit Londen en kon het Nederlandse script destijds niet goed lezen, maar kon er wel uit opmaken dat de opnames in het mooie Oostenrijk zouden zijn. Dat leek me wel wat. Ik snapte echter pas achteraf waarom Nederlandse acteurs niet de man van Els wilden spelen, want in de rol van Rob heb ik afgelopen tien jaar een ontwrichte nek gehad, twee gebroken benen, ben ik half gestikt en had ik zelfs een keer een hond met z’n tanden aan mijn kruis hangen. Dit is natuurlijk een grap. Ik heb zo veel lol gehad met de avonturen die ik in die rol mee heb gemaakt. Voor een acteur zijn dit geweldige scripts met zoveel details in elk shot.’

Els (Janneke Kops) is naast OHRA ook bekend van haar rol als conciërge in de serie Brugklas. Ze geeft aan ‘Ik ben OHRA heel dankbaar voor afgelopen jaren en heb echt zo vaak moeten lachen met Darren. We wisten precies van elkaar hoe we op elkaar reageerden en dat is heel fijn werken. Ik wil OHRA heel erg bedanken voor het vertrouwen dat ze in ons hadden.’

De campagnes van OHRA met het onhandige stel Rob en Els waren opvallend en populair. Dit blijkt uit de 7 Gouden Loeki Top 10 finaleplekken die de verzekeraar hier van de Nederlandse kijker voor kreeg. Ook afgelopen vrijdag stond OHRA weer in de finale van De Gouden Loeki. Dit keer voor de commercial in de corona-teststraat rondom hun autoverzekering. Brenda Gerritsen-Brouns, manager Merk & Communicatie bij OHRA: ‘We zijn heel trots op het succes van de campagnes met Rob en Els en zijn Joe Public en de acteurs daar heel dankbaar voor. We stoppen op het hoogtepunt en grijpen dit moment aan om zeer binnenkort met iets nieuws te komen. Met deze campagnes hebben we aan heel Nederland laten zien dat je bij OHRA altijd kunt rekenen op een directe oplossing. Of het nu via onze handige app is, via een uniek verzekeringsproduct of via directe hulp van onze website of contactcenter’. Binnenkort lanceert OHRA in samenwerking met Joe Public een nieuw campagneconcept.

Oordeel

Maar liefst 27 campagnes in 10 jaar tijd, dat is niet niks! De herkenbaarheid van het OHRA-stel is dan ook hoog. Maar eerlijk is eerlijk: ik wist niet dat de typetjes Rob en Els heten, ook al wordt dat best vaak gezegd in de verschillende commercials. Dat ze van OHRA zijn, wist ik wel. Ook de audiojingle aan het eind van elke commercial droeg daar zeker aan bij.

Wat me vooral opvalt nu ik een aantal commercials uit de serie heb teruggekeken, is hoe goed het steeds gelukt is om de producten of USP’s van OHRA te communiceren via dit reclamestel. Daarmee is wel bewezen hoe sterk dit concept eigenlijk is. Wat natuurlijk ook meteen de vraag oproept waarom je er dan mee zou stoppen.

Enerzijds snap ik het ‘stoppen op het hoogtepunt’ wel, want je wilt voorkomen dat niemand meer op je typetjes zit te wachten. Anderzijds gooi je natuurlijk wel iets weg dat je heel zorgvuldig hebt opgebouwd. Gaat een nieuw concept dat op termijn evenaren of overtreffen? Het enige wat ons als kijkers te doen staat, is afwachten waar ze mee gaan komen. En ach, ze kunnen altijd nog dit concept nieuw leven inblazen over een tijdje. OHRA zou niet de eerste zijn die met gevoel voor nostalgie teruggrijpt op een concept dat zich al bewezen heeft.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief