Reclamebureau legt kuikentje om

21 juni 2005, 13:13

Vandaag kreeg ik in de mailbox een link naar een gewaagde anti-Jamba campagne voor notones.nl. In het filmpje eisen een aantal gemaskerde mannen dat Jamba stopt met de Crazy Frog commercials. Gebeurt dat niet, dan zou een klein piepend kuikentje verdwijnen in de keukenblender. Walgelijk en ik moet eerlijk bekennen dat ik het filmpje dan ook niet heb afgekeken.

Volgens vkmag en geenstijl zou het gaan om een viral marketingstunt van communicatiebureau Qi dat verantwoordelijk is voor notones.nl. Precies, een andere leverancier van ringtones.

Ik mag hopen dat het een vergissing is, zo niet dan mag Qi wat mij betreft alle gewonnen SpinAwards per direct weer inleveren!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

35 Reacties

    jhg

    De actie staat op de website van Qi,dus ik denk dat je persoonlijk de SpinAwards maar moet ophalen 😉


    21 juni 2005 om 13:55
    robert

    als je dit gelooft ben je wel erg dom

    DONT BELIEVE THE HYPE


    21 juni 2005 om 14:00
    media

    Ik denk dat ik binnenkort maar eens ga buurten bij Qi 😉


    21 juni 2005 om 14:01
    Kasper Katje

    te triest voor woorden…


    21 juni 2005 om 14:25
    Tinus

    Zo nep dat het eigenlijk geen reactie waard is.


    21 juni 2005 om 14:33
    Robert Gaal

    Bwhaha prachtig! Niet alleen de virale actie (waar geen enkele blog omheen kan denk ik) maar reacties met het woord “walgelijk” erin zijn ook geweldig, keep ‘em coming 🙂


    21 juni 2005 om 15:20
    traffic4u

    Super actie, omdat het te walgelijk voor woorden is!

    @Marco: Denk je echt dat er een kuikentje in zit op het moment dat de blender gaat draaien? Een beetje digital editen en met een paar tomaten maak je het levensecht!


    21 juni 2005 om 15:42
    Erik Odink

    Uitermate slim om op deze wijze traffic te generen, maar als dit de nieuwe trend van “Viral Marketing” moet worden, dan kun je beter slager worden i.p.v. te leuren met ringtones….


    21 juni 2005 om 15:42
    media

    GJ, ik heb het filmpje niet eens afgekeken omdat het idee alleen al – zoals Kasper ook al zei – te triest voor woorden is. Leuke viral is prima, maar in dit geval gaat het idee te ver. En tuurlijk weet ik ook wel dat het allemaal nep is en dat er een aantal blogs zijn ingezet om het te hypen.


    21 juni 2005 om 15:51
    Wesley

    Bijzonder originele en grappige manier van reclame maken.Wat een ophef erover op weblogs ook. Mensen geloven het dus echt, precies de bedoeling waarschijnlijk.


    21 juni 2005 om 16:00
    Kasper Katje

    Volgens mij heeft een aantal hier ook een zeer apart gevoel voor humor en mist er behoorlijk iets aan moreel besef als je met termen als ‘prachtig’ en ‘slim’ komt.

    Dus alles is maar geoorloofd zolang het maar traffic/aandacht oplevert?

    Wel eens stil gestaan bij de voorbeeldfunctie? Hoeveel jeugd hebben we niet Jackass-achtige stunts zien uitproberen met alle gevolgen van dien.

    Of het nu echt is of niet, het gaat er om dat het uitvoeren van dit zieke idee gewoon een giant step te ver is.

    Knap stukje viral? Nee, gewoon knap ziek.


    21 juni 2005 om 16:22
    Wesley

    Het ziet er schokkend uit omdat het amateuristisch gedaan is en dan ineens een goed uitgevoerd special effect. Verder is het niet zieker of aanstootgevender dan de gemiddelde actiefilm wat mij betreft


    21 juni 2005 om 16:27
    Erik Odink

    @kasper: Even voor de duidelijkheid, ik geef alleen aan dat het slim is om op deze wijze traffic te genereren, maar keur het gebeuren zeer sterk af !! Je offert geen levens van (mensen of) dieren op ten behoeve van een reclame stunt.


    21 juni 2005 om 16:47
    BasW

    He, jammer, had zin in een horror uurtje, is het filmpje er af gehaald….


    21 juni 2005 om 16:49
    Erik Odink

    Als het dan zo raar is, en het blijkbaar maatschappelijk breed gedragen wordt, waarom wordt dit dan via internet verspreidt en niet als ‘gewone STER reclame’ gepresenteerd ?


    21 juni 2005 om 16:52
    mangold

    Tjezus, wat een smakeloze aandachttrekkerij zeg!


    21 juni 2005 om 17:20
    Kasper Katje

    OK Erik.

    Arnout heeft ook wat info van een weblog geplukt hoor…knap werk.

    Maar wat is nu je punt? Het is de meest loze opmerking die je kunt plaatsen want daar gaat het hier helemaal niet om.

    Dagelijks vallen er duizenden doden in het verkeer dus moet niemand piepen wanneer ik iemand doodrij (of doe alsof) om er een ‘grappig’ reclamefilmpje van te maken? Hou toch op zeg.


    21 juni 2005 om 18:33
    Arnout Veenman

    Mijn punt is dat er dagelijks duizenden of elk jaar 50 miljoen kuikentjes worden versnipperd puur uit commerciele motieven (waar ik me enorm aan stoor). Nu een reclamebureau exact het zelfde doet maar dan met 1 kuikentje dan valt de hele blog community daarover.

    Uiteraard een kwestie van ‘Wat het oog niet ziet, het hart niet deert.’ maar desondanks nog steeds hypocriet.

    Ik vind het een goed campagne, helaas is er geen of te weinig rekening gehouden met de irrationele reactie die mensen hebben zodra het gaat om zichtbaar (verdenkening van) dierenleed, en zeker als het om een lief, knuffelbaar, weerloos kuikentje gaat.


    21 juni 2005 om 19:00
    mangold

    Qi’s filmpje trekt overduidelijk een vergelijking tussen gekidnapte en vermoorde westerlingen en een weerloos kuikentje. En ze impliceert daarmee dat kidnaps en moorden ook best wel eens voor ludieke acties mogen worden ingezet.


    21 juni 2005 om 19:33
    Remi

    Zou het werken? Ik kan me haast niet voorstellen dat de doelgroep nu ineens massaal ringtones bij deze ringtone leverancier gaat kopen.


    21 juni 2005 om 19:34
    Kasper Katje

    Arnout, dat is ook een hele kwalijke zaak en daar zou ook zeker wat aan gedaan moeten worden maar daar gaat het hier niet om en dat is ook niet het statement wat Qi hiermee voor ogen heeft. Dus het heeft ook geen enkele zin om dat als argument aan te voeren omdat je daarmee de ernst alleen maar afzwakt en het overkomt als een excuus.

    Wat volgt? 1 jood vergassen omdat het in het niets valt bij WO2? 1 zwart katoenplukkertje ophangen omdat dat in het niets valt bij de misstanden in de US in de 19e eeuw? 1 vietnamees kindje op een mijn laten stappen?

    Hoe je het ook wen of keert, een wandaad kan je niet rechtvaardigen met een grotere wandaad.


    21 juni 2005 om 19:41
    Peter

    @Remi: Ik vrees dat de campagne van notones.nl een groot succes wordt (of al is) onder jongeren, de doelgroep dus. ‘Knap’ hoor van notones.nl om op die manier de aandacht te trekken van jongeren (NOT). Ben benieuwd wanneer we de eerste berichten lezen over jongeren die thuis ook van alles in blenders proppen.


    21 juni 2005 om 19:49
    Ivan Spijkers

    Shockerende acties zijn goed voor de verkoop. Dat is toch algemeen bekend. In dit geval zal de doelgroep toch de jeugd zijn. Met een gematigde actie (speelgoedkuikentje) had dit filmpje nooit gewerkt. We zijn al veel gewend tegenwoordig .Ik denk dat die actie zeker zijn vruchten af zal werpen het is zeker goed voor de bekendheid.

    Wat mij nog wel opvalt is dat iedereen een probleem van dat kuikentje maakt. Wat mij meer stoort is dat ze het maatschappelijke probleem van terrorisme voor hun actie gebruiken.


    21 juni 2005 om 19:49
    Phileas Fox

    Wellicht binnenkort een hoax-ontknoping met ’the making of’?


    21 juni 2005 om 21:24
    Kasper Katje

    Een discussie verliezen? Je kunt hooguit jezelf vastlullen of de discussie verder uit de weg gaan. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik in dit topic in discussie was met jou maar bedankt voor je moeite voor het opzoeken van 1 of ander usenet ‘wetje’.

    OK, dan doen we alles simpelweg af als een grap, maken ons niet druk en wachten gezellig met z’n allen op het volgende exces. Vooral niet tegenstribbelen en alles slikken als zoete koek. Hap…


    22 juni 2005 om 08:40
    spin

    Exces, ’t wordt nog wat [/sarcasm]

    Het is inderdaad hypocriet om vanwege een spotje wat duidelijk fake is helemaal door ’t lint te gaan, terwijl bijna niemand ooit z’n mond open doet over de miljoenen dieren die dagelijks op de meest beestachtige manier worden afgemaakt.

    Wrang ook als je je bedenkt dat deze commercial de onthoofdingen in Irak ook even op de hak neemt. Daar hoor je niemand over, curieus…

    Je zou hoogstens kunnen zeggen dat deze commercial niet een toonbeeld is van goede smaak.


    22 juni 2005 om 09:21
    spin

    “Daar hoor je niemand over, curieus…”

    Correctie: bijna niemand.


    22 juni 2005 om 09:24
    Kasper Katje

    Nou poeh, ik lig in een deuk Robert…wat een stunt zeg.

    Of het nu echt is of niet, het is gewoon niet grappig en als het waar is zoals het nu gebracht is dan hoop ik dat Qi die knulletjes van VK flink laat zweten voor de rechter.


    22 juni 2005 om 12:41
    media

    En wat was nu de humor?


    22 juni 2005 om 12:42
    zure

    wat een humorloze reacties. is gewoon grappig en zo niet dan niet. maar verder is het niet smakeloos, het is niet echt hoor en dat onderscheid kunnen de meeste mensen wel maken. maken jullie je eens druk om echte problemen ipv de humor voor anderen te bepalen of te willen standaardiseren. i love zwarte humor. hoe zwartgalliger hoe beter, maar dat wil niet zeggen dat ik links of rechts ben of goed of fout nee dat zegt wat over mijn humor meer niet sufkutten


    26 juni 2005 om 18:42
    EJ

    @Zure: punt gemaakt.

    Maar maak jij je dan wel druk om echte problemen?


    26 juni 2005 om 20:58
    Effester

    Wat een gezeur allemaal zeg. Storm in een glas water. Tis maar internetreclame hoor, maar daar moeten we nog aan wennen omdat het een nieuw fenomeen is? En over het feit dat iemand ’s een keer anti jamba is hoor je niemand.


    27 juni 2005 om 05:52
    DeJeugdVanTegenWoordig

    Handige manier om kippensoep maken op zich… :p

    Er gaat heus geen kuikentje door de blender, en zo wel, dan is het nog steeds maar een kuikentje.

    De Nick Berg video, ja dát ging inderdaad te ver.

    Anyway, Jamba mag duizend doden sterven voor de gigantische mate waarin ze de wereld terroriseert.

    Hadden de ouders van de jamba-uitvinder zich maar laten steriliseren 🙁


    29 juni 2005 om 09:20
    A.Hof

    Het is de toondie de muziek maakt. Is het wel nodig om altijd en overal mensen te shockeren im in de publiciteit te komen of kunnen we nu eindelijk de DM gegevens gaan gebruiken om mensen heel geselecteerd persoonlijk te benaderen. Of het nu zielig is voor het kuikentje of niet, laat ik in het midden.

    Andries Hof, Idiomorf infographics


    3 januari 2008 om 17:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!