Reclamebestedingen auto-importeurs stijgen
De auto-importeurs gaven de eerste acht maanden van het vorig jaar 89 miljoen euro uit aan reclame. Dit jaar zijn de bestedingen met 26,4 procent gestegen naar 112 miljoen euro. Dat constateert het vakblad Automotive in haar nieuwste editie die vandaag uitkomt.
Het blad heeft op basis van gegevens van BBC De Media en Reclame Bank becijferd dat er dit jaar tot nu toe per verkochte auto 308 euro aan reclame is uitgegeven.
Het meeste reclamegeld gaf MCC Smart uit: 1.979 euro per verkochte auto. Een jaar geleden was dat ?slechts? 499 euro. Het enorme verschil wordt verklaard doordat het reclamebudget van het merk meer dan verdubbeld is. Vorig jaar gaf MCC tot en met augustus 931.000 euro uit aan reclame, dit jaar was dat 2,2 miljoen. De verkopen van het merk vielen ondanks meer reclame flink tegen: 1.865 stuks vorig jaar tegen 1.118 dit jaar.
Marktleider Opel gaf het meeste reclamegeld uit: 12,5 miljoen euro van januari tot augustus 2003.
Volkswagen had het laagste reclamebudget per auto, ook al zijn de uitgaven meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorig jaar. In 2002 spendeerde Volkswagen nog 58 euro per auto aan reclame, dit jaar was dat 130 euro.
Bron: