Reclame energiebedrijven irriteert consument

Reclame energiebedrijven irriteert consument

Consumenten ergeren zich groen en geel aan de reclames van energiebedrijvenbedrijven. Zo reageerde de Consumentenbond recentelijk nog furieus op een printadvertentie van Nuon. De miljoenen die leveranciers aan spotjes en advertenties uitgeven, zien klanten liever terug in lagere nota’s of een betere service. Afgelopen week konden lezers van het AD vragen stellen aan Nuon en Eneco (waar was Essent?).

Voor het archief een aantal feiten en cijfers uit de reacties van Nuon en Eneco:


Eneco gaf in 2004 bruto 11 miljoen euro uit aan onder meer spotjes, folders en voetbalsponsoring. Marktleider Nuon besteedde zes miljoen (n?et bruto, dus een vergelijking is lastig). “Het is ruim twee euro per klant, per jaar. Veel minder dan in andere bedrijfstakken. Reclame heeft nauwelijks effect op het tarief’‘, zegt Ludo van Halderen van Nuon.

Nuon en Eneco blijven doorgaan met hun reclames. Ronald Blom van Eneco: “Het komende jaar geven we minder uit. Niet vanwege de ergernissen, maar omdat we tevreden zijn met onze naamsbekendheid.’‘

De reclame levert nauwelijks extra omzet op. Van Halderen: “We richten ons vooral op het behoud van bestaande klanten. Nu stapt minder dan ??n procent over.’’ Voor Eneco gelden vergelijkbare cijfers. De twee stroomgiganten bedienen samen vier miljoen klanten.

Blom geeft toe dat er nu meer misgaat dan vijf jaar terug. De heren verwachten geen prijsoorlog tussen energieleveranciers, ‘omdat de marges te smal zijn.’ “Wie een lagere nota wil, kan beter zuiniger met energie omgaan dan overstappen. Nederlanders gaan nu erg slordig om met stroom en gas’‘, aldus Van Halderen.

Bron:

http://www.ad.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.