Reclame energiebedrijven irriteert consument

31 januari 2005, 08:59

Consumenten ergeren zich groen en geel aan de reclames van energiebedrijvenbedrijven. Zo reageerde de Consumentenbond recentelijk nog furieus op een printadvertentie van Nuon. De miljoenen die leveranciers aan spotjes en advertenties uitgeven, zien klanten liever terug in lagere nota’s of een betere service. Afgelopen week konden lezers van het AD vragen stellen aan Nuon en Eneco (waar was Essent?).

Voor het archief een aantal feiten en cijfers uit de reacties van Nuon en Eneco:

Eneco gaf in 2004 bruto 11 miljoen euro uit aan onder meer spotjes, folders en voetbalsponsoring. Marktleider Nuon besteedde zes miljoen (n?et bruto, dus een vergelijking is lastig). “Het is ruim twee euro per klant, per jaar. Veel minder dan in andere bedrijfstakken. Reclame heeft nauwelijks effect op het tarief’‘, zegt Ludo van Halderen van Nuon.

Nuon en Eneco blijven doorgaan met hun reclames. Ronald Blom van Eneco: “Het komende jaar geven we minder uit. Niet vanwege de ergernissen, maar omdat we tevreden zijn met onze naamsbekendheid.’‘

De reclame levert nauwelijks extra omzet op. Van Halderen: “We richten ons vooral op het behoud van bestaande klanten. Nu stapt minder dan ??n procent over.’’ Voor Eneco gelden vergelijkbare cijfers. De twee stroomgiganten bedienen samen vier miljoen klanten.

Blom geeft toe dat er nu meer misgaat dan vijf jaar terug. De heren verwachten geen prijsoorlog tussen energieleveranciers, ‘omdat de marges te smal zijn.’ “Wie een lagere nota wil, kan beter zuiniger met energie omgaan dan overstappen. Nederlanders gaan nu erg slordig om met stroom en gas’‘, aldus Van Halderen.

Bron:

http://www.ad.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!