Praktijkcase: crowdsourcing een grafisch ontwerp

25 september 2008, 20:10

{title}Al enige maanden ben ik de omslag aan het maken van een alleen opererende internet strateeg, naar de vakexpert binnen een commercieel bedrijf. Wanneer je start met OrangeValley internet consultants, experts in webexperience, de optimalisators van online dialogen en conversie, kun je er niet komen met een op de zolderkamer door jezelf of achterneef ontworpen logo en website. Zo kwam ik opeens met mijn eigen portemonnee en kwaliteitseisen terecht in de wereld van huisstijl en logospecialisten. Duizenden euro’s werden er gevraagd door professionele bedrijven. Eén ontwerper en een paar schetsen zou dat opleveren. Dat voelde niet goed. Dat moest anders kunnen. Waarom geen competitie houden, zei de marketeer in mij.

Zoekende via Google kwam ik uiteindelijk terecht op de design community 99designs.com. Ooit ontstaan uit een forum waar vraag en aanbod van design samenkwam bleek dit te zijn gegroeid naar een marktplaats van 17.000 designers die zeer actief participeren in tientallen per dag startende logo, visitekaartjes en webtemplate design competities. Crowdsourcing grafisch design!

Onder de indruk van de kwaliteit in alle lopende competities direct de briefing voor het logo ontwerp van OrangeValley geplaatst en een competitie aangemaakt. Voor ongeveer 60 dollar aan inschrijfkosten (alle community promotieopties aangevinkt) een competitie gestart van 3 dagen voor een logo ontwerp. De hoofdprijs, en daarmee zat ik 100 US dollar boven de gemiddelde prijs, 400 US dollar voor het winnende ontwerp. Resultaat na 3 dagen….: ruim 440 designs door ruim 140 unieke designers. Wow! Hier een klein voorbeeld van de kwaliteit en variatie…

{title}

In mijn ogen het einde van grafische ontwerpbureaus zoals wij deze nu kennen. Waarom zou je nog een grafische topper in eigen huis willen hebben met zo’n crowd als onuitputtelijke grafische wisdom? Je hebt juist behoefte aan experts in communicatie. Mensen die de klantwens kunnen vertalen naar een briefing en mensen die de ontwerpcompetitie kunnen modereren. Dit laatste kan veel tijd kosten. Mij koste het vele uren aan kijken en feedback geven, iets dat ik echter met veel plezier deed. De kosten voor een bureau lijken dan ook te verschuiven van experts naar “regelaars” (en die zijn vaak goedkoper per uur…). Het concept van 99designs.com is overigens niet van de ene op andere dag ontstaan, maar langzaam hiernaartoe gegroeid. Dit geldt ook voor de design community erachter. Heel geleidelijk zijn ook de onbeschreven spelregels van het proces bepaald.

Hoe werkt het proces in de praktijk? Howto crowdsource my design? 20 praktijk tips:

  1. Geef in je briefing, naast het algemene verhaal over wie je bent en wat je kernwaarden zijn, duidelijk aan wat je wel wilt en wat je niet wilt.
  2. De competitie werkt beter (meer inzendingen) wanneer je garandeert een winnaar te kiezen (dit hoeft namelijk niet). Geef ook duidelijk aan wie je bent, eventueel met telefoonnummer, zodat de designer vertrouwen kan opbouwen omtrent de vraag of je wel zult betalen.
  3. Ervaring leert dat een competitie van 3 dagen lang genoeg is (in plaats van 7). Competities kunnen overigens worden verlengd bij te weinig input.
  4. Vraag om rechtenvrije bestanden in het juiste bruikbare formaat
  5. Geef op de algemene reactie pagina duidelijk aan wanneer je online bent voor beoordelingen en wanneer niet. Helderheid is plezierig voor de deelnemers.
  6. Alle deelnemers stoppen maximaal 5 tot 10 minuten in een eerste schets.
  7. Door hier snel en eerlijk feedback op te geven stoppen ze of meer tijd in het ontwerp, of starten ze opnieuw, of nemen ze afscheid van de wedstrijd.
  8. Behalve tekstuele feedback geven kun je de designs “elimineren” of voorzien van een waardering tussen de 1 en 5 sterren.
  9. Dank de designer in kwestie voor zijn (gratis!) tijd wanneer je een design elimineert!
  10. Geef niet te snel na de start 5 sterren, dit weerhoudt nog niet participerende designers van deelname, omdat simpelweg de kans op winst te klein wordt geacht.
  11. Hecht waarde aan de relatie die je in de loop van een reeks designs opbouwt met de designers. In principe werk je volgens een “piramide concept”. Veel instroom (schetsen) en na elke feedback wordt er extra tijd gespendeerd (of valt men uit). De community heeft er een hekel aan dat “last minute” instromers er met de prijs vandoor gaan. Zij baseren hun ontwerp vaak op een mengeling van door jou als goed beoordeelde ontwerpen.
  12. Bewaak de input van “copy cats”. Sommigen baseren hun design op een door jou positief beoordeelde creatie van een ander. Het komt ook voor dat een “copy cat” een kopie maakt van een design (van en ander) uit een andere competitie. Sta open voor meldingen hiervan door andere designers en onderzoek dit. Kopieën in de wedstrijd direct “elimineren”!
  13. Sommige deelnemers zullen designs buiten de competitie om per persoonlijk bericht aan je sturen. Dit om copy cats geen kans te geven. Bepaal vooraf hoe je hier mee om wilt gaan. Het kan namelijk ook zijn dat zij zelf de copy cat zijn en door niet zichtbaar voor de gehele community te functioneren hopen op een “kleinere pakkans”. De meeste tevredenheid zal er zijn wanneer je dit soort deelnames uitsluit. Openheid voor iedereen, maar let dan wel extra goed op waar de inspiratie vandaan komt.
  14. Wanneer een design je niet bevalt, zeg dat dan eerlijk (ook al heb je een lang opgebouwde relatie en de designer al veel tijd geïnvesteerd. Wanneer je blijft motiveren wordt de teleurstelling alleen maar groter.
  15. Uiteindelijk blijven er richting het einde van de wedstrijd een paar kandidaten voor de “titel” over. Geef duidelijk aan deze mensen aan dat ze in de race zijn en vraag om nog een laatste “finetune” of bijvoorbeeld een schets van hoe je logo eruit zou zien op een visitekaartje of een webpagina.
  16. Je hoeft geen winnaar aan te wijzen voordat de wedstrijd voorbij is. Elimineer na het verstrijken van de deadline alle ontwerpen die niet meer voor de hoofdprijs in aanmerkingen komen en geef aan dat je over een aantal dagen de uiteindelijke winnaar kiest.
  17. Het komt voor dat een design wordt gemaakt op basis van een bestaand logo (en niemand dit in de gaten heeft). Laat de mogelijk winnende logo’s daarom altijd controleren op “echtheid”.
  18. Mail de overblijvende logo’s rond naar potentiële klanten en/of relaties en vraag wat ze er van vinden. Neem dit mee in je beslissing.
  19. Blijft je echt twijfelen kun je vragen aan de overgebleven designers om bijvoorbeeld een visitekaartje ontwerp te maken wanneer je belooft hiervoor extra te betalen (in ons geval 175 US dollar).
  20. Uiteindelijk heb je een winnaar gekozen. Geef dit aan op de webpagina, vertel waarom en sluit de competitie ook officieel af.

Het enige dat ik mis op het 99designs platform is de mogelijkheid dat het publiek en / of de andere designers zelf ook kunnen stemmen op een ontwerp (of hier reacties op achterlaten). Iets wat overigens wel kan op de andere grote crowdsource community Crowdspring.com.

Nieuwe competitie: geef je mening!

De logocompetitie heeft een winnaar opgeleverd en vandaag is voor Orangevalley net weer een nieuwe competitie afgerond. De competitie voor het design van de website. Wederom een hoge kwaliteit (het was een competitie van 2 dagen), alleen iets te vroeg een design 5 sterren gegeven, maar desondanks toch 56 website templates. Er zijn nu 4 templates over waar we aanknopingspunten in zien. Ze zijn nog niet af, maar we moeten nu kiezen welke designer we de opdracht geven om alles verder uit te werken. Bij gebrek aan input mogelijkheden voor buitenstaanders op 99designs.com wil ik jou dan ook vragen: Welk design spreekt je het meest aan? Welk design (let niet op tekstuele inhoud) past het beste bij een bedrijf dat zich specialiseert in het optimaliseren van het rendement van het online service en verkoop kanaal? We zijn geen technisch bedrijf, we zijn mensen met kennis van het gedrag van mensen. Dank alvast voor je reactie!

1.

{title}

2.

{title}

3.

{title}

4.

{title}

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

84 Reacties

    mroumen

    Leuk voorbeeld van crowdsourcing! Erg goed als je zelf weet wat je wil en wel gevoel hebt voor vormgeving, maar niet de expertise of tijd hebt om het zelf te maken.

    Hoeveel tijd ben je zelf kwijt geweest aan het beoordelen en contact met designers? Het lijkt me namelijk erg tijdrovend om contact te houden met 140(!) designers.

    Overigens spreekt op gevoel website template nummer 1 mij het meest aan.


    25 september 2008 om 19:26
    wesseling

    @matthijs die eerste competitie van het logo heb ik veel tijd in gestopt. Nieuw en verslavend zeg maar. Ruim 250 feedbackberichten verzonden en nog een rij interne berichten. Dat was 20 uur 🙂 Nog steeds schappelijk, maar om een voorbeeld te geven. De nog lopende website design competitie koste mij (tot nu toe) 4 uurtjes.

    * zet een vinkje bij nummer 1


    25 september 2008 om 19:30
    Anne Jan

    Echt leuk om je verhaal te lezen. Een nieuwe manier om je grafisch ontwerp te laten maken door iedereen die mee wilt doen. Dit heb ik nog niet eerder gezien.

    Wat betreft de templates.

    1 en 3 spreken mij het meest aan.

    2 is wat minder mooi omdat de header net iets te groot is.

    4 is wel een beetje druk, die golven die in de achtergrond zijn verwerkt vind ik ook wat minder mooi.

    Maar om toch een keuze te maken zou ik voor 1 gaan. Maar dan moet er wel een afbeelding komen wat iets zegt over je bedrijf, een bepaalde symboliek. Een afbeelding zegt nou eenmaal meer dan….

    Succes met het kiezen!


    25 september 2008 om 19:43
    Xaviera

    Ton, je bent (weer) een lichtend voorbeeld. Contentgirls gaat zich hier ook maar even op beraden. Klink helemaal goed! Thans for the tip!


    25 september 2008 om 19:48
    Xaviera

    Oh en nummer 1 spreekt mij het meeste aan. Alles overzichtelijk op een rijtje, geen rommel!


    25 september 2008 om 19:50
    wesseling

    Misschien goed om te melden dat onze rekeningen betaald moeten gaan worden door de (online) marketing en sales directeuren van de grotere bedrijven :-). Mocht iemand zich daar in kunnen verplaatsen….


    25 september 2008 om 19:57
    Albert Foekema

    Nummer 2 met een bescheidener afbeelding zou het erg goed doen; deze is rustig helder en overzichtelijk.

    Goed artikel waar zelfs een freelancers of eenmanszaak met een ‘desingersblock’ zich een beroep op kan doen. Het realiseren van logo’s en huisstijlen is inderdaad een dure hobby ;-).


    25 september 2008 om 20:08
    Jasper

    Leuk concept! Wil eens gaan kijken of ik hier ook gebruik van kan maken. Ik vind het vierde concept het meest compleet.


    25 september 2008 om 20:12
    evroekel

    Complimenten Ton. Prachtig om te zien dat dit in de praktijk dus ècht werkt, hoewel het aan jouw zijde ook de nodige inspanningen heeft gekost. Heerlijk dat je dit hier ook deelt met de nodige tips gebaseerd op je ervaring.

    Kun je tip 17 toelichten? Waar/Hoe controleer je ontwerp op ‘echtheid’?

    1e ontwerp heeft ook mijn voorkeur. Strakke indeling. En zet de focus na de foto direct op de items aan de rechterzijde en dat is volgens mij ook wat je wilt. Vind alleen de foto tikkie minder geslaagd, wil je mij nu de zee in sturen? Maar da’s n=1.

    Verwacht eigenlijk nog wel wat a/b testjes op weg naar de definitieve site 😉


    26 september 2008 om 03:15
    media

    Prachtig voorbeeld Ton, en ik ga voor nummer 1!


    26 september 2008 om 03:31
    Greald

    Ineens moet ik denken aan de designers die er achter zitten. Voor hun is de kans op succes niet zo groot. Zou dat geen ongewenst gedrag uitlokKen? Beetje knippen & plakken, alle opdrachten op basis van 1 ontwerp. Of is het zo dat ze nu lekker kunnen ontwerpen ipv achter opdrachten aan te moeten vangen? En als 1:100 of zo geld oplevert kan dat uit? Zou ik graag willen weten.


    26 september 2008 om 04:15
    Ebo van der Broek

    Prachtig verhaal! Had je dit niet 2 maanden geleden kunnen delen, voordat we hier met de nieuwe huisstijl en website begonnen en de contracten nog niet waren getekend 😉

    Ik zou trouwens gaan voor ontwerp 2, maar wel met een andere image (een slideshow oid).


    26 september 2008 om 04:35
    M. Roelofs

    Hi ton,

    mooi voorbeeld en goed uitgewerkt verhaal. handig ook. maar gebruik je mf niet te veel als persoonlijk promotie omgeving?


    26 september 2008 om 04:35
    Johan Steenvoort

    In Nederland is er een zelfde initiatief te vinden op http://www.logomatch.nl

    Ik heb geen ervaring (of relatie) met deze website, maar hier vind je waarschijnlijk veel Nederlandse (of Europese?) designers in een vergelijkbare competitie-opzet.

    Overigens ben ik het eens met de opmerking van M. Roelofs.

    Goed verhaal, maar lijkt sterk op een advertorial.


    26 september 2008 om 05:11
    Johan

    Bedankt voor het ontzettend nuttige artikel! Ik vind ontwerp 2 het mooiste, de andere ontwerpen zijn me iets te oranje.


    26 september 2008 om 05:45
    evroekel

    @Maarten/@Johan: Ben het niet met jullie eens dat dit een advertorial is. In het hele artikel staat uitbesteding van visual design aan de crowd centraal en wordt een hele lijst aan tips online gedeeld voor diegenen die dat ook willen doen. Dat daar een case van een bedrijf aan ten grondslag ligt is onontbeerlijk en de balans vind ik persoonlijk zeker niet doorslaan.


    26 september 2008 om 05:57
    Elja

    Toevallig zat ik laatst op jullie site (via Joost) en toen had ik al het vermoedden dat dit logo zo ontstaan was. Het heeft toch een bepaalde herkenbare uitstraling. Joost hefet een tijdje terug ook zijn logo op deze site laten ontwerpen, als ik me niet vergis.

    Ik denk dat ik design 1 ook wel de beste vind.

    Al wordt er wel veel ruimte ‘leeg gelaten’ de site echt begint. Het formulier ‘how can we help you’ mist daarbij een passende opmaak. De ‘mouseover’ in het topmenu vind ik niet echt passen.


    26 september 2008 om 06:04
    media

    Sluite me aan bij Erik, ik zie dit ook niet als een advertorial; zoals ik afgelopen week al vaker heb aangegeven, ik nodig bloggers juist uit om over hun eigen ervaringen te schrijven. Waardeer het dat ze hun ervaringen hier willen delen. Dat daar een stuk PR in zit, prima, dat is de beloning voor het werk dat ze er in hebben gestoken.


    26 september 2008 om 06:06
    BAS

    top-case om te laten zien dat crowd-sourcing kan werken als je duidelijk kunt aangeven wat je doel is. het “hoe” kun je dat gerust over laten aan de experts en dat zal ook leiden tot geinsipreerde oplossingen.

    ga qua opmaak ook voor design 1. hoewel ik wel moet zeggen dat bij geen van de designs in de gebruikte foto/visual echt iets vind vertellen over Orange/Valley/Opimisation/Marketing. Wat ik dan weer wel in het logo terug zie.

    mooi verhaal, thanks for sharing


    26 september 2008 om 06:09
    chi666

    Goed verhaal Ton, en voor mij zonder twijfel 2. Misschien is het iets te veel groen, maar zonder twijfel.

    Then again, ik ben geen marketing manager bij een groot bedrijf 🙂

    En ik snap de opmerkingen over advertotials totaal niet. Ik wilde dit weekend een eerste stuk schrijven over een eigen project (uit de hand gelopen hobby) dat we nu internationaal via mail en google docs met een groep vrijwilligers gaan doen (not for profit, tenminste, heb geen idee hoe ik er ooit geld aan ga verdienen, maar wel heel leuk). Maar als dat straks ook weer als ‘advertotial’ gezien gaat worden zie ik daar maar van af.


    26 september 2008 om 06:24
    wesseling

    @all dank voor alle reakties. Zondag ga ik in op alle specifieke vragen en opmerkingen, net jip en janneke taarten opgehaald en nu eerst de verjaardag van mijn dochter vieren (morgen ook 🙂 Scande net even snel door alles heen.

    Voorkeuren lijken 1 (meest aansprekend?) en 2 (meest in balans?) te zijn.

    @m. roelofs als je meer grafisch materiaal nodig hebt om het op te nemen voor praktijkvoorbeelden in presentaties in den lande, laat het weten, ik werk graag mee 🙂

    @johan advertorial voor wie? Mijn bedrijf, 99designs, of de manier van werken?


    26 september 2008 om 08:12
    pveugen

    Leuke case. Ontwerp 1 spreekt mij het meeste aan, waarschijnlijk mede dankzij de illustratie. In ontwerp 1 trekken de buttons rechts van de illustratie direct mijn aandacht.


    26 september 2008 om 08:24
    Johan Steenvoort

    @Ton; Ik heb je artikel met grote interesse gelezen, maar aan het eind stelde ik mijzelf de vraag wat ik nu eigenlijk gelezen heb. De term “advertorial” heb ik gebruikt, omdat ik een mix zie van nieuws en publicity. Het is begrijpelijk dat dit onderwerp zich goed laat vertellen met een praktijkvoorbeeld, dat maakt het artikel juist ook interessant. Dit blog heeft baat bij feiten en meningen en hier bekroop mij het gevoel van een “gesponsorde” boodschap. Dat is op zich niet fout, maar het zette aan het denken en vandaar mijn bewuste reactie.

    @ Bas, laat dit je vooral niet weerhouden om je artikel af te maken en te plaatsen!


    26 september 2008 om 11:17
    Gosse AdB

    Voor mij is het duidelijk ontwerp nr. 1:

    Grote visual met een opvallend en aantrekkelijk menu rechts daarvan, echter zonder het form rechts boven: dat is mijns inziens een beetje te agressief…

    Ook vind ik de aanmelding voor de nieuwsbrief te prominent. Tenzij dit een belangrijk marketing communicatie instrument voor je gaat worden (frequentie!).

    Wel zou ik een non-stock visual (laten) maken die écht bij je positionering en propositie past, Deze afbeelding is wel erg een “brug te ver” en ook heel US qua (glamour) kleurtjes…

    De rest van de ontwerpen vind ik zelf veel te US (druk dus): tekst, visuals, elementen die niet echt een samenhang hebben en balans geven.

    PS. Gefeliciteerd met je dochter en smul smakelijk!


    26 september 2008 om 11:29
    JW

    Wel grappig om te lezen dat mijnheer Wesseling, door een gratis advies te vragen van 140 verschillende ‘ontwerpers’ die zich – door wat voor reden dan ook – genoodzaakt zien dergelijk advies gratis te geven, een grotere kans op kwaliteit denkt te hebben.

    Het tegendeel is waar en ook hier is het adagium ‘a camel is a horse designed by a committee’ meer van toepassing.

    Een zichzelf respecterend ontwerper neemt zelden of nooit deel aan gratis pitches en het verhaal hierboven illustreert precies waarom. Saaie middelmaat.


    26 september 2008 om 13:29
    Erwin van Asselt

    @JW: Volgens mij is het omgekeerde ook waar: je kunt een fortuin uitgeven aan een ontwerp, maar dit biedt evenmin garanties voor spraakmakende voorstellen. Ik begrijp dus niet helemaal welk punt je wilt maken over deze manier van samenwerken. Smaak blijft persoonlijk, je kunt het mooi vinden of niet, maar voor een startup zijn dit waardevolle inzichten.

    Eén opmerking deel ik wel: geen van de sites hierboven vind ik er echt uitspringen. Als ik dan toch een keuze zou moeten maken, zou dit voor mij de tweede zijn.


    26 september 2008 om 17:09
    JW

    @Erwin van Asselt:

    In de eerste plaats gaat het hier niet om samenwerken maar om het oogsten van ‘ideeën’. Daarmee gaat de opdrachtgever op de stoel van de ontwerper zitten en krijg je dus eigenlijk een IKEA-effect. Alles gaat op elkaar lijken, want de ontwerper kan de opdrachtgever ook niet meer inzichten bieden dan een oppervlakkige schets. De opdrachtgever heeft immers al de touwtjes in handen. Ik stoor me vooral aan zijn opmerking “In mijn ogen het einde van grafische ontwerpbureaus zoals wij deze nu kennen.”

    Ik vraag me dan oprecht af of mijnheer Wessels wel enig idee heeft waar hij over schrijft. Dergelijke ronkende oneliners getuigen nu niet echt van veel inzicht in een creatief proces.

    Het is zéker voor een startup belangrijk om een beeldmerk/huisstijl te kiezen die onderscheidend is, en dat hoeft niet eens de wereld te kosten. Een ontwerptraject is ook veel meer dan een stel presentatieborden en een Powerpoint; het is elkaar besnuffelen, bevragen, de kern van de te communiceren boodschap onderzoeken, de opdrachtgever uitdagen, prikkelen, etc… dat ‘potje pingpongen’ is er niet bij 99Designs. Een ontwerper inhuren en zijn offerte tekenen is een soort vertrouwensrelatie aangaan, en vooral binnen zo’n vertrouwensrelatie kun je tot een goed resultaat komen.

    140 ontwerpers die allemaal 10 minuten schetsen vind ik trouwens evenmin een garantie op iets goeds. Zeker als dat allemaal beginnende of matig presterende ontwerpers zijn, want zeg nou zelf, als je echt goed bent, ga je niet gratis pitchen en als je afhankelijk bent van gratis pitches zul je zoveel mogelijk voorstellen in een zo kort mogelijke tijd produceren… you do the math.

    Het resultaat zal dan ook nooit beter zijn dan zijn het (beperkte) inzicht van de opdrachtgever en op de één of andere manier kan ik de vergelijking met het zoeken naar een Oosteuropese bruid via het internet ook maar moeilijk uit mijn kop krijgen. Ik vind het goedkoop, inhoudsloos en eigenlijk een beetje sneu.

    Ik vind bovenstaande ‘factsheet’ eerder een illustratie van een dieper liggend probleem. Opdrachtgevers die op de stoel van de ontwerpers wilen gaan zitten en ontwerpers die dat toestaan. Dat is niet goed voor de ontwerpers en zeker niet goed voor de kwaliteit van het ontwerp.

    Als er straks (in de visie van de heer Wessels) geen enkele klant meer bereid is om met een ontwerper of bureau ‘de diepte’ in te gaan in een creatief proces, dan zal dat alleen maar leiden tot meer van hetzelfde. Zeg nou zelf, dat logo is niet echt een toonbeeld van doordachtheid. Een Web 2.0 Pepsi-variant met een te krap gespatiëerde Zapf Humanist eronder. Ohja, het zal vast goedkoop zijn… maar dat zie je er ook wel aan af.


    26 september 2008 om 18:19
    Xaviera

    @erwin: moet het er dan perse expliciet uitspringen? Volgens mij is het niet nodig om het meest out-of-the-box te zijn. Op commando doet dat zelden iets interessants. Functioneel is de basis. Het moet iets doen. Alleen maar mooi zijn moeten call-girls, niet websites 🙂


    26 september 2008 om 18:25
    Erwin van Asselt

    @JW: Of het ontwerp ‘goed’ is, lijkt me bijna een niet te beantwoorden vraag, daar laat ik me hier dus ook niet over uit. Wat me wel aanspreekt is de mogelijkheid om met een grote groep ontwerpers aan de slag te kunnen gaan. Zo kan er goed een vergelijking worden gemaakt en valt er ook echt iets te kiezen. Daar zitten ook nadelen aan (daar spreekt Ton ook over in zijn artikel) maar die wegen niet op tegen de voordelen.

    @Xaviera: Uitspringen is een groot woord. De voorstellen boven vind ik echter wel heel erg mainstream. Ook hier een kwestie van smaak natuurlijk. De tweede vind ik zelf het meest evenwichtig qua stijl (en dus bruikbaar).


    26 september 2008 om 19:47
    Xaviera

    @erwin: ben even benieuwd waarom de vraag of het ontwerp goed is, niet te beantwoorden is?


    27 september 2008 om 06:29
    webanalisten.nl

    @Ton, goed artikel! De vier ontwerpen heb ik vanuit conversie oogpunt bekeken (invullen formulier + inschrijven feed): voorstel 2 vind ik dan het best. Voorstel 2 heeft goed de verschillende doelen bij elkaar gezet, helaas vind ik dat in dat ontwerp de afbeelding teveel ruimte inneemt, waardoor het onderste gedeelte (het conversiestuk) buiten het gezichtsveld dreigt te vallen. En als de afbeelding blijft; laat dan nog wel even een koe op het gras lopen 😉


    27 september 2008 om 07:09
    Raimo

    @Ton

    Dank je voor dezse ongelovelijke wijze les! Heb hier echt veel van opgestoken!


    27 september 2008 om 09:46
    Erwin van Asselt

    @Xaviera: Ik doel hier op voorkeur voor smaak. Je vind het wel of niet mooi (en alles wat daar tussenin zit).


    27 september 2008 om 17:02
    Laurens

    Ik zou gaan voor ontwerp 2, voor mijn gevoel qua usability de beste layout.

    Heldere indeling en strakke vormgeving. Als de foto vervangen wordt, dan wel eentje die voldoende contrasterende kleur heeft net zoals nu, anders wordt het allemaal wel een beetje te flets.


    27 september 2008 om 18:44
    Martijn

    Ik zou voor optie 1. Daarnaast had ik nog een vraagje: Als je mee doet aan deze contest is de website dan kant en klaar en kan ik hem zo online zetten of is het puur voor het design?


    28 september 2008 om 06:19
    wesseling

    Allen dank voor reacties op de ontwerpen en de complimenen over het artikel! Rijtje replies:

    @erik van roekel. Aangaande tip17. Naast het registreren van je merk, kun je ook je beeldmerk (erbij) laten registreren (Benelux merkenbureau). Hiervoor kun je bij verschillende instanties een beeldmerk gelijkenis onderzoek laten uitvoeren.

    En ja, natuurlijk gaan we veel A/B testen. Wat we neerzetten is de basis, het concept. Darna wordt het meten en verbeteren 🙂

    @Greald kans op succes is niet groot dat klopt en ja het lokt soms ongewenst gedrag uit (vandaar ook de 20 tips), maar de meesten kijken kort of er een klik is, om daarna pas mer tijd te investeren. Daarnaast is 400 dollar in sommige landen veel geld!

    @BAS het foto materiaal hier gebruikt is geen uiteindelijk materiaal, maar een voorbeeld door de designer hoe om te gaan met foto’s. Dit past inderdaad niet.

    @Marielle Winarto Ik ben zelf ook voorstander van de designer creatieve ruimte geven en niet met een totaal overbegrensd wireframe verhaal aan te komen. De competitie had ook slechts een beschrijving van benodigde content op de pagina en wat we willen uitstralen / voor wie het is. De invulling hiervan was vrij.

    @Sjef Kerkhofs mijn ervaringen zijn positief en de vertaling vind je terug in de top 20 tips 🙂

    @Gosse AdB Dank voor de felicitaties. Goed gelezen 🙂 Stock foto’s gaan we inderdaad niet doen. Nieuwsbrief is een zeer belangrijk marketinginstrument voor ons, zeer goede ervaringen mee, vandaar de prominente aanwezigheid.

    @JW 🙂 Welkom in de nieuwe wereld. 99designs is een vertegenwoordiging van de toekomstige ontwerp wereld. Van zwakke ontwerpers tot extreem goede. De gevestigde orde is er dan niet, maar alle talenten wel. Wereldwijd strijden zij in competities om een ontwerp te maken dat goed is en past bij wat de opdrachtgever nodig heeft. Door vaak dit soort competities te winnen wordt een status opgebouwd op basis waarvan grotere opdrachten worden binnengehaald (door rechtstreekse benadering). En ja eerst is er slechts een schets, maar daarna wordt er online wel degenlijk een band opgebouwd al tijdens de competitie. Daarna is het “ouderwets” verder in zee gaan en wordt er zowaar gewoon gebeld ook nog :-). De meeste designers nemen overigens alleen deel aan competities waarmee ze ook echt een “klik” hebben. Anders is er toch geen mogelijkheid tot winnen.

    @Erwin van Asselt zien er goed uit, maar springen er niet uit. Ik denk echter dat dit ook niet moet gezien de doelgroep. Sales mensen kunnen m.i. (slechts een niet gefundeerd vermoeden) snel worden afgeschrikt door te (grafisch) creatieve website?

    @Martijn Nee het design is het design (“uncoded”). Daarna mag je zelf aan de slag met het uit elkaar knippen en ver html-en en css-en, maar ook zijn online vele personen voor te vinden die dat geweldig goed kunnen.


    28 september 2008 om 09:07
    wesseling

    En als ik snel turf kom ik tot:

    10 maal optie 1

    7 maal optie 2

    1 maal optie 3

    niemand optie 4

    Dit is eenzelfde beeld wat ik terug krijg uit de markt (en wat wij zelf vinden), hoewel nummer 4 wel iets vaker werd genoemd.

    Het betekent is in ieder geval dat ik de designers van 1 en 2 ga vragen een verdere uitwerking te maken, waarbij 1 juist wat meer in balans moet komen en 2 juist meer aasprekend.


    28 september 2008 om 09:16
    Simone Koster

    ‘Everybody is a designer!’

    Uit de hele houding van Ton meen ik te kunnen opmaken dat hij de waarde niet ziet die de interactie met een grafisch ontwerper – webdesigner hem kan bieden.

    Hij vind zijn eigen denkbeelden en ideeën al volstaan en daarnaast heeft hij zelf ook oog voor

    vormgeving. Het is dan ook niet gek dat hij er zo min mogelijk geld aan wil spenderen. Volgens mij moet Ton dan ook niet zoeken naar een ontwerper, maar een dtp-er: iemand die zijn ideeën zeer snel, zonder al te veel gedoe en vooral ook goedkoop voor hem uit kan werken. En de mening van derden die vraagt hij gewoon op een blog als dit, heel slim, want dan hoeft hij zelf geen tijd te steken in het maken van een keuze. (want tijd=geld)

    Garbage in, Garbage out

    Natuurlijk kun je erop wachten voordat mensen die er zo over denken uitkomen bij sites als 99designs. Zo hej, dat is leuk! Beter dan die sites waar je kant en klare websites met CMS kunt bestellen (riekt inmiddels te veel naar knutselende-neefjes-op-zolderkamers en daar kan je als beginnend ‘expert in webexperience’natuurlijk niet mee aankomen)

    En zoveel persoonlijker want hier kan je een eigen opdracht geven en krijg je zo veel waar voor je geld dat je ook nog kunt kiezen! Uiteraard moet je dan wel uitkijken voor ‘copycats’, zoals Ton al aangaf. Want tja, grote kans dat de ontwerpers die meedoen aan dergelijke ‘competities’ op een zelfde manier denken en doen.

    Da’s fijn! Eindelijk een klant die een kant en klare beschrijving heeft van wat ie wil. U vraagt, wij draaien. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. ‘Eens kijken, mmm, iets met internet en communicatie, iets met balletjes, had ik dat niet vorige week ergens….ah hebbes. ff beetje tweaken, kleurtjes veranderen, ander fontje. klaar!’ En dat ook nog mooi binnen de tijd.

    Eigenlijk is het alleen maar toe te juichen dat klanten die er zo over denken als Ton steeds minder bij goede grafisch ontwerpers en webdesigners terecht komen. Dat scheelt dan weer een waardeloos gesprek want ook bij een ontwerper: tijd=geld

    En tijd wordt dan liever besteed aan een klant die openstaat voor nieuwe ideeën, die aandacht en kwaliteit net zo belangrijk vind bij de totstandkoming van het eindproduct en daar ook gewoon voor wil betalen. Naast de huisstijl en je website bepaald ook een dergelijke houding de smoel van je bedrijf.


    28 september 2008 om 11:54
    wesseling

    @Simone ik geloof nu eenmaal in the wisdom of crowds als drijvende kracht achter het creëren van de optimale experience voor de klanten van elk bedrijf. De meerwaarde komt uiteindelijk uit de eigenaren, maar de basis is de massa. Vraag en aanbod moeten wel bij elkaar passen. Traject waar we nu in terecht komen is dat we met de basis die er nu ligt verder gaan met de potentieel winnende designers. Creativiteit en eigen onderscheidend vermogen moeten dan leiden tot een goede website. Deze website wordt dan op basis van continue kwantitatieve en kwalitatieve optimalisatie vanaf livegang verder geperfectioneerd. Always be Testing!


    28 september 2008 om 12:23
    Simone Koster

    @Arnold

    Wat mij betreft laten we de kwaliteit van het logo van Ton buiten beschouwing, dat is wat mij betreft in deze niet echt relevant. Ik doe daar verder ook geen uitspraken over.

    Het gaat mij om de manier waarop deze tot stand is gekomen.

    Je haalt als voorbeeld aan de site van pixellogo waar je als klant ‘creative pre-designed logo’s’.

    Ik vind het persoonlijk een weinig creatieve oplossing, maar ik heb hier verder geen moeite mee. Volgens mij is dit te vergelijken met een site waar je stockmateriaal uitzoekt en tegen een bepaalde prijs aanschaft. Het verwachtingspatroon van de klant is hier dan ook op aangepast.

    Je krijgt iets redelijk unieks voor een bepaalde tijd als je ervoor wilt betalen, zo niet dan mag je verwachten dat een ander hetzelfde beeld heeft aangeschaft. Prima toch?

    Er is een groot verschil met het voorbeeld dat Ton hier schetst: Er is bij pixellogo’s geen sprake van een wedstrijd, waarbij mensen gratis hun tijd, kennis en creativiteit mogen investeren met een zeer kleine kans om er uiteindelijk een betaalde opdracht uit te slepen.

    Dit is een van mijn bezwaren.

    Over het gegeven dat er steeds meer ZZP’ers komen die projectmatig zelfstandig werken, al dan niet in wisselende netwerksamenstelling gefaciliteerd door een centrale community en dat dit de toekomst is. Ik kan dit soort ontwikkelingen alleen maar toejuichen.Juist in het vormgeversvak zijn er een heleboel ZZP’ers te vinden. Des te belangrijker is het dat deze groep goed geinformeerd is, en heel erg goed begrijpt wat de gevolgen kunnen zijn van het meewerken aan gratis pitches en ‘competities’waarbij verwacht wordt dat er gratis werk verricht wordt. Ik denk dan ook dat er een

    belangrijke taak ligt bij de docenten op de kunst en multimedia opleidingen om hun studenten goed te informeren en voor te bereiden op dit soort praktijkvoorbeelden. Zodat een student die eenmaal afgestudeerd is een verantwoorde keuze kan maken of hij/zij aan zo’n wedstrijd wil mee werken en een dergelijk risico wil lopen. Want voor vormgevers en hun vak zitten er niet vaak niet zoveel positieve kanten aan.


    28 september 2008 om 18:00
    Simone Koster

    @Arnold

    Vervolg

    Anne Miltenburg schrijft in _FRONT nr.0 • 07.2007 hierover het volgende:

    Weinig bureau’s in Nederland zijn voorstander van de pitch, oftwel de bureaucompetitie.

    Vijftien jaar geleden waaide het phenomeen over van de reclamewereld naar de ontwerp- en architectuurwereld,

    aangewakkerd door recessies. Men hoopte dat het een tijdelijk verschijnsel was.

    Intussen schrijft ook de bakker op de hoek een pitch uit voor het ontwerp van zijn nieuwe boterhammenzakje.

    Erger nog, hij wil dat je het voor nop doet, en o ja, hij vraagt het ook aan drie anderen. Gratis pitchen wint terrein.

    Geen enkele andere beroepsgroep wordt zo vaak gevraagd om zijn kwaliteiten voor niets weg te geven.

    En gaat er nog vaak op in ook. Het is een risicodragende tijdsinvestering waarmee je hopelijk een voet tussen de deur krijgt.

    Grote bureau’s kunnen zich dat risico veroorloven. Als jonge zelfstandige ligt dat moeilijker. Je hebt net je eigen bureau opgestart. Wat doe je als je benaderd wordt voor een onbetaalde pitch? Je bent bezig om een netwerk van klanten en relaties op te bouwen, iedere opdracht is er één. Sommige opdrachtgevers voeden je gebrek aan zelfvertrouwen door je tegen andere bureaus uit te spelen. “Er is nog niet genoeg werk om je kwaliteiten goed te kunnen beoordelen.” Als je mee gaat met dit argument, en gratis pitcht, dan bewijs je feitelijk dat je kennis geen betaalde opdracht waard is. Aan de andere kant, je hebt hard opdrachtgevers nodig. Die opdrachtgevers verwachten een investering in tijd, kennis en creativiteit. Hoe kan je dat bieden als er ondertussen geen kruimel brood voor op de plank komt? Hoe maak je de afweging om wel/niet te pitchen?

    Allereerst moet je je terminologie op orde hebben. Waar hebben we het eigenlijk over? Een opdrachtgever kan op drie manieren een bureau/ontwerper selecteren. Soms volgen deze selectiemethodes elkaar in fasen op. De bureauoriëntatie is de eenzijdige bezigheid van rondvragen, rondkijken en portfolio’s raadplegen aan de kant van de opdrachtgever. Bij een bureaupresentatie leren bureau en opdrachtgever elkaar beter kennen. Het bureau presenteert het eigen werk, en laat zien waar zijn kerncompetenties liggen. Tijdens een bureaupresentatie kan je een opdrachtgever niet aan je binden met lekkere op zijn maat gemaakte visuele voorstellen. Dus moet je persoonlijkheid tonen. Wat heb je in het verleden gedaan, waar ben je goed in, waar wil je naartoe, wat kan de opdrachtgever verwachten? Tenslotte is er de bureaucompetitie, waarbij een aantal bureaus wordt gevraagd om creatieve voorstellen te doen. Een pitch kan voor de opdrachtgever erg nuttig zijn om een bureau te vinden waarmee het klikt. Het gaat bij daarbij niet alleen om creatieve input, maar ook om de visie en professionaliteit die je tijdens het proces tentoonstelt….


    28 september 2008 om 18:06
    Simone Koster

    @Arnold

    En verder:

    Dat crowdsourcing een constructieve manier van werken zou kunnen zijn bij bepaalde projecten of voor bepaalde bedrijven, wil ik wel geloven.

    Wikipedia geeft aan crowdsourcing de volgende betekenis: crowdsourcing is een neologisme, gebruikt om een recente ontwikkeling aan te duiden, waarin bedrijven een grote groep individuen aanspreken voor consultancy en innovatie. Ik ben ook van mening dat als dit op een juiste manier ingezet wordt het een enorme verrijking kan betekenen voor alle betrokkenen. En dat dit een ontwikkeling is die lang naast de traditionele vormen zal bestaan zal me dan ook niet verbazen.

    Ik denk ook dat het veel goeds te brengen heeft. Ik zou zo’n wedstrijd geen goed voorbeeld van crowdsourcing willen noemen. Ik zal het ook niet gek vinden als er nog veel meer sites gaan ontstaan als variatie op 99designs. Want dat het zeker is dat er partijen zijn die er baat bij hebben en er (op korte termijn) beter van worden lijkt me nu wel bewezen.

    Ik ben benieuwd of het zich ook zo kan ontwikkelen dat er van de 140 vormgevers die meedoen aan een wedstrijd er meer dan 2 betaald gaan worden voor hun aangeboden diensten.


    28 september 2008 om 18:10
    wesseling

    @simone

    hier raak je een goed punt “Want voor vormgevers en hun vak zitten er niet vaak niet zoveel positieve kanten aan.” In een wedstrijd waar de kans op verliezen groter is zijn meer verliezers dan winnaars. Degenen die boven de middelmaat uisteken omdat ze grafisch goed onderlegd zijn bouwen een mooi winnend portfolio op en kunnen uiteindelijk afstand nemen van de competities en verder bouwen op hun reputatie. Wie boven het maaiveld komt vanwege een grotere creativiteit zal in dit soort pitches vaak niet winnen (te weinig mogelijkheden om in het begin content te maken met de opdrachtgever) en delft het onderspit. Zelf was ik nu niet op zoek naar deze kant van de designwereld, maar ik zou deze groep kustenaars ook afraden om op deze manier een reputatie op te bouwen. Eigen website, schrijven over het vak of het maken van virals voor eigen werk liggen daarbij m.i. meer voor de hand. Het is een insteek voor het 1e contact om daarna een relatie op te bouwen.

    Bureaupitches. Tja, zodra de omzetten zodanig zijn dat daar de juiste budgetten voor komen zou ik idealiter op basis van portfolio / ideeen in contact komen met een aantal mensen waarmee ik een avond ga eten. Door te praten over het leven en het vak komt er vanzelf wel een klik of niet. En met de juiste persoon ga ik dan in zee. Het lijkt mij sterk dat het nieuwe logo van AH via 99designs wordt ontworpen. Andersom moeten creatieven ook de creatie niet te ver laten doorslaan en zeker niet wanneer ze werken voor een kleiner bedrijf dan AH!


    28 september 2008 om 18:24
    Simone Koster

    Juist 🙂

    15 YEARS AGO,

    COMPANIES COMPETED ON PRICE.

    TODAY IT’S QUALITY.

    TOMORROW IT’S DESIGN

    ROBERT HAYES, HARVARD BUSINESS SCHOOL, 1998


    28 september 2008 om 18:34
    wesseling

    @simone dat is een bewering die niet meer opgaat als het semantsiche internet / web 3.0 / internet of things zoals dat nu wordt geschetst daadwerkelijk waarheid gaat worden 🙂 Dat design nu scoort waneer dit als goed wordt ervaren in de perceptie van de gebruikers is geheel helder, het is door de transparantie door internet haast nog de enige manier om wel woekermarges te vragen voor je producten :-). Voor de dienstenbranche (en op de lange termijn toch ook niet weer voor de productmakers?) is de kwaliteit tijdens contact met de klant de nummer 1 lange termijn bestaansrecht optimizer. Apple lijkt mij uiteindelijk toch een sterfhuis wanneer ze geen klantbegrip meenemen in hun service naast de zo mooi gedesignde producten. Today it’s customer experience lijkt me beter?

    Leuk detail hieraan is dat Joseph Pine en James Gilmore in datzelfde jaar 1998, in een Harvard Business Review artikel voor het eerst het concept van “customer experience” beschreven…

    “They believe that successful businesses influence people through engaging, authentic experiences that render personal value.”

    Mr. experience economy Joseph Pine zegt nu, 2008, overigens “Authenticity Is the New Quality”.

    Wat dat betreft zijn we beiden goed bezig?


    28 september 2008 om 19:26
    diederick

    Pssst.. er zijn al jaren templatestores! Nog makkelijker.. je surft gewoon door honderden 13 in een dozijn designs en je kiest de mooiste! Voor een paar honderd dollar ben je dan in het bezit van een prachtig doch zielloos design… en wie heeft er een concept nodig om vanuit te werken anyway? Nu nog even op marktplaats of freelance je psd-tje door de goedkoopste student in elkaar laten knutselen en; Hoera, het internet is weer een stapje dichter bij de nominatie voor grootste zinloze inhoudsworst competitie….

    Verder neem ik aan dat je de zoekmachineoptimalisatie niet uitbesteedt aan een goedkoop zolderkamerknutselaartje.. want dat is wel serieuze handel, toch?


    29 september 2008 om 08:01
    Rolf

    Ik wil graag een competitie uitschrijven. Degene die met het beste plan komt om onze business op het web te optimaliseren wint 500 euro!


    29 september 2008 om 10:10
    JW

    Ton, twee misvattingen van jouw kant: ’transparant internet’ is een contradictio in terminis en het voorbeeld van Apple bekijk je van de verkeerde kant.

    Toen men bij Apple in zag dat de user experience niet langer bij de techniek alleen lag, maar dat het promoveren van een computer naar mode-accessoire een goede keuze zou kunnen zijn hadden ze eindelijk een USP te pakken ten opzichte van de toen nog doorgaans grijze windows-bakken.

    De ontwerper, Jonathan Ive, zat echter al sinds 1992 bij het bedrijf, maar zijn leidinggevenden (marketeers) vonden zijn ideeën te vooruitstrevend. Uiteindelijk was het Ive die het bedrijf met de introductie van de eerste iMac bijna eigenhandig op de goede weg heeft gezet, en daar kwam geen crowdsourcing aan te pas. Ik durf te stellen dat het zonder deze briljante en gedurfde zet was afgelopen geweest met Apple.

    Mijn punt: markteers zoals jij moeten eerst eens leren het volle potentieel van designers te durven gebruiken voordat ze gratis pitches gaan uitschrijven.


    29 september 2008 om 10:48
    Arnold

    @ Simone Koster & @JW Wat betreft de marketeers die in de hoofden en vooral ook harten van de creatieveling moet kunnen kruipen; ik heb aan beide kanten van die munt gestaan en kan inderdaad beamen dat wederzijdse empathie nooit weg is 😉

    @ Simone kan me grotendeels wel vinden in jouw argumenten, evengoed bijgaand een aantal aanvullingen:

    Allereerst zeg je, vrijwel aan het begin:

    “Juist in het vormgeversvak zijn er een heleboel ZZP’ers te vinden. Des te belangrijker is het dat deze groep goed geinformeerd is, en heel erg goed begrijpt wat de gevolgen kunnen zijn van het meewerken aan gratis pitches en ‘competities’waarbij verwacht wordt dat er gratis werk verricht wordt.”

    En je citeert de (naar haar eigen zeggen) “hoogdravende idealen” van Anne Miltenburg verderop:

    “Geen enkele andere beroepsgroep wordt zo vaak gevraagd om zijn kwaliteiten voor niets weg te geven.

    En gaat er nog vaak op in ook. Het is een risicodragende tijdsinvestering waarmee je hopelijk een voet tussen de deur krijgt.

    Grote bureau’s kunnen zich dat risico veroorloven. Als jonge zelfstandige ligt dat moeilijker. Je hebt net je eigen bureau opgestart. Wat doe je als je benaderd wordt voor een onbetaalde pitch? Je bent bezig om een netwerk van klanten en relaties op te bouwen, iedere opdracht is er één. Sommige opdrachtgevers voeden je gebrek aan zelfvertrouwen door je tegen andere bureaus uit te spelen. “Er is nog niet genoeg werk om je kwaliteiten goed te kunnen beoordelen.” Als je mee gaat met dit argument, en gratis pitcht, dan bewijs je feitelijk dat je kennis geen betaalde opdracht waard is. Aan de andere kant, je hebt hard opdrachtgevers nodig. Die opdrachtgevers verwachten een investering in tijd, kennis en creativiteit. Hoe kan je dat bieden als er ondertussen geen kruimel brood voor op de plank komt? Hoe maak je de afweging om wel/niet te pitchen?”

    Enerzijds heb ik het pitchen eerlijk gezegd ook nooit echt kunnen waarderen; het is een traditie die nog niet echt zijn effectiviteit heeft bewezen, al was het maar omdat slechte, niet-effectieve campagnes niet de wereld uit zijn geholpen, maar vooral ook mede om de redenen die jij zelf verderop schetst. Resultaten uit een pitch geven geen garantie voor de toekomst, dus mee eens.

    Anderzijds is dit niets anders dan dat een klant bijvoorbeeld een offerte aanvraagt voor ik noem wat merchandising en dit bij meerdere partijen uit heeft staan, teneinde de resultaten met elkaar te vergelijken? En als je consultant bent en je gaat even een uur een machiato’tje nuttigen met een prospect waar ligt dan de grens met het geven van gratis advies? Die informele consult reken je ook niet door, als het goed is. Je blijft zeker als kleine zelfstandige uiteindelijk risico lopen, maar zie dat als een kans om te laten zien dat je de klant beter begrijpt!

    Verder zeg je:

    Ik denk dan ook dat er een

    belangrijke taak ligt bij de docenten op de kunst en multimedia opleidingen om hun studenten goed te informeren en voor te bereiden op dit soort praktijkvoorbeelden. Zodat een student die eenmaal afgestudeerd is een verantwoorde keuze kan maken of hij/zij aan zo’n wedstrijd wil mee werken en een dergelijk risico wil lopen. Want voor vormgevers en hun vak zitten er niet vaak niet zoveel positieve kanten aan.

    Ondernemen is risico nemen. Punt.

    Wel met je eens dat deze aspecten wel wat meer belicht zouden mogen worden vanuit de opleidingen inderdaad en dan vanuit een neutrale positie dus: de voors en tegens.

    Zoals ik al aangaf in mijn commentaar is het niet aannemelijk dat de gehele wereld nu opeens overstapt op de exacte 99designs werkwijze, mede ook om wat JW schetst, namelijk het onderscheidend vermogen wat anders teloor zou gaan, dus denk ik niet dat de ontwikkelingen zo’n vaart zullen lopen dat je je er nou zulke zorgen om zou moeten maken.

    Los daarvan ik kan me zo voorstellen dat een 99designs-competitie voor studenten leuk kan zijn als opstapje om warm te draaien en dat er wellicht ook creatievellingen zullen zijn die om wat voor reden dan ook een (volledig andere) daytime job hebben, maar op deze wijze toch nog hun ei kwijt kunnen. Kortom, het is allemaal nog zo prematuur dat we niet al te hard van stapel zouden moeten lopen en in de verdediging moeten schieten bij het zien van een nieuwe (sub)vorm van zaken doen.

    En zelfs als dit niet zo zou zijn, dan nog is het als ondernemer effectiever om je energie steken in het aanpassen aan de mogelijk nieuwe marktsituatie; zonder nu een brug te ver te willen schieten of er een waardeoordeel aan te willen hechten: de muziekindustrie en dan vooral de platenmaatschappijen zijn ook niet erg content met hoe het er nu voor staat in hun sector. Zij hebben bepaalde ontwikkelingen ook met zeer lede ogen moeten aanzien, nadat ze er in eerste instantie blind voor waren en naderhand “in denial” bleven en kijk waar ze nu (niet) staan…


    29 september 2008 om 11:45
    Frank Rozendaal

    Ton, een beetje laat misschien, maar ik ga voor nummer 1. (Mooi verhaal trouwens.)


    29 september 2008 om 12:49
    ingejanse

    @ Ton et al: hele mooie discussie. Ik geef verder niemand gelijk, maar is het juist geen leuk idee om het beste van 2 werelden te combineren? Oftewel: neem een visuele pro in de arm, en laat deze de online pitch uitvoeren. De pro weet welke criteria wel en niet van belang zijn bij het instrueren voor de opdracht, en kan bepalen of de resultaten echt goed zijn.


    30 september 2008 om 10:20
    Stijn

    Hoera Hoera Hoera,

    – Op deze manier laat je de markt spelen. Dat is fijn. Maar de kans dat je met een onprofessioneel ontwerp blijft zitten is erg groot. Er bestaat dus een erg grote kans dat je de hele procedure volgend jaar opnieuw moet doen. Ik zeg maar, uw logo is erg gedateerd, valt een beetje naar links, en de baseline is onleesbaar op de meeste computerschermen, uw website blinkt heel hard, maar hij is onpersoonlijk. Als Belg heb ik de indruk, een Nederlander (oranje) met mooie praatjes (valley = silicon valley?) en weinig persoonlijkheid.

    – Het is duidelijk dat u de meerwaarde niet ziet van een goed doordacht ontwerp. Dat is gelukkig niet mijn probleem, maar vooral dat van uzelf, u begeeft zich met uw business op een nog veel grotere markt als die van de communicatie specialisten en ik denk dat u zich met het logo dat u nu heeft niet zal kunnen onderscheiden van uw collega’s. De creatie van een goed bedrijfslogo én bedrijfsnaam zijn één van de belangrijkse investeringen die u zou moeten doet wanneer u een bedrijf opricht. Het is de vlag waar u uw hele identiteit aan ophangt, de waarde waarvoor je staat. De meeste mensen besteden tegenwoordig meer tijd en geld aan de aankoop van hun firmawagen dan aan de aanschaf van hun identiteit. Dat zegt natuurlijk al erg veel over hun manier van werken en gedachtengoed.


    5 oktober 2008 om 17:00
    Raoul

    Ikzelf gebruik ook regelmatig 99designs.com. Ik heb geen tijd om eerst een kennismakingsgesprek, dan een lunch en andere onzin te doen. Contracten tekenen voor een logo? Pff, lijkt wel 1999 (email tijdperk) gebruik een instant messenger (er is meer als MSN). Ik heb geen idee wat een traditionele designer moet kosten, laatste keer dat ik dat geprobeerd heb, ben ik maar gestopt na het kennismakings gesprek, wat kost dit een tijd zeg…

    Natuurlijk zijn er ook nadelen, maar deze zullen niet opwegen tegen de voordelen, zeker voor de velen die een internetstartup doen.


    5 oktober 2008 om 22:55
    wesseling

    @Stijn dank voor de tips. Met het persoonlijk maken van ons merk komt het wel goed. Onze belangrijkste financiële investering zit in de kwaliteit van de mensen en zij zullen zorgen voor communicatie en interactiviteit onder die gezamenlijke vlag die dan wel anders is ontstaan dan gewoonlijk, maar wat wel een proces is geweest waar veel tijd en aandacht in is gestopt. Iedereen die zich koppelt aan het merk is nauw betrokken geweest bij de creatie. Het merk leeft nu al! Aan de andere kant, volgens uw omschrijving zou ons gedachtengoed moeten zijn: snel, pragmatisch, goed resultaat? Ideale prijs / kwaliteitverhouding met veel kennis van de markt? Dat klopt prima, zou ik liever zaken mee doen dan met een bureau waar je al een halve auto aan kwijt bent voordat ze uberhaupt gestart zijn 🙂


    15 oktober 2008 om 04:43
    Stijn

    @Ton, fijn om te horen dat u toch ergens uw geld en energie in stopt, maat uit uw logo blijkt dat in ieder geval niet op te maken (zoals ik al opmerkte), en dat zou eigenlijk toch moeten dacht ik…


    15 oktober 2008 om 05:37
    Berend

    Lees net deze draad pas. Ondanks dat het alweer een tijdje geleden is toch nog even een reactie.

    Ik ben freelance designer en in mijn vrije tijd actief op de website http://www.brandsupply.nl

    Dat is een soortgelijk alternatief als 99designs.com, maar dan Nederlands. Ik heb mijn eerste pitch gewonnen! Moet zeggen dat het allemaal erg goed bevalt. Wellicht een tip als men een Nederlandse site zoekt.

    Grt Berend.


    22 september 2009 om 10:11
    Dennis

    Ik denk dat je, wanneer je als freelance designer, meedoet aan een dergelijke ‘pitch’, je jezelf niet serieus neemt.

    Bij welke drukkerij of beletteraar werk je?


    11 februari 2010 om 21:22
    hesterdegier

    Mijn naam is Hester de Gier en ben op het moment aan het afstuderen op de Willem de Kooning Academie (Rotterdam) als grafisch ontwerper.

    Ik ben onder andere bezig met mijn afstudeerscriptie, waar ik het heb over crowdsourcing en grafisch ontwerp. Wat zijn de gelijkenissen, wat zijn de verschillen, hoe denken mensen erover en hoe gaat crowdsourcing het grafisch ontwerpvak beïnvloeden (of juist niet).

    Omdat jullie meningen zo uiteenlopen lijkt het me super als jullie me hiermee willen helpen.

    Ik heb 2 enquêtes gemaakt zodat ik deze meningen (uitkomsten) met elkaar kan vergelijken.

    Meningen van ontwerpers: http://www.thesistools.com/web/?id=185257

    Meningen van opdrachtgevers (dus een opdracht in de vorm van crowdsourcen hebben gegeven): http://www.thesistools.com/web/?id=185261

    Jullie zouden mij enorm helpen als jullie dit voor mij willen invullen!!?

    Bedankt! Hester de Gier


    28 maart 2011 om 17:11
    Janne

    Het is jammer dat u te veel de zonnige kant van crowdsourcing in ontwerp belicht.

    Veel ontwerpers gruwelen van dit soort websites, om de volgende redenen:

    — het klandestiene karakter holt kennis en ontwikkeling van het vak uit

    — het is zeer de vraag of voor de gebruikte en toegepaste lettertypes de juiste licenties zijn betaald (laat staan voor de gebruikte software)

    — als dit in uw woorden enthousiast omschreven “het einde van bureau’s” betekent dan is dit ook het einde van gezond

    persoonlijk overleg en als uiteindelijk resultaat de anonimisering van het proces, waar veel klanten nu juist niet gebaat bij zijn.

    Voorts schiet u door in uitersten: of het tientjes-werk van de crowdsourcing websites danwel “duizenden” euro’s van “bureau’s”.

    Er zijn meer dan voldoende gekwalificeerde zelfstandig opererende ontwerpers die tussen deze uitersten opereren en graag een luisterend oor leggen

    bij de wensen van de cliënt én rekening houdt met het budget van de cliënt.


    10 april 2012 om 12:21
    Ton Wesseling

    @janne wij hadden al via email contact. Hierbij voor de volledigheid ook even mijn reactie op het comment hier:

    Dank voor je reactie

    Dit artikel is al 4 jaar oud…

    Het heeft voor snel ontwerp werk gezorgd voor einde van bureaus in de vorm van toen. Velen werken nu met clusters in Oost-Europa, Zuid-Amerika etc. (en zo niet, dan zullen ze dat snel gaan doen)

    Natuurlijk is het niet bedoeld voor het leiden van een redesign, daar heb je consultants voor, maar voor de uitvoerende capaciteit heeft het een hoop verschil gemaakt. Die handjes zijn nu eenmaal stukken goedkoper buiten het Westen…

    Wij gebruiken het bijvoorbeeld voor het ontwerp van AB test variaties. Communicatie gaat dan bijna altijd via Skype. De competities zijn perfect om nieuw talent te ontdekken.

    Mijn advies: bekwaam je in consultancy, de uitvoer: daarvoor staan velen in de rij te wachten (of maak de switch naar front end development, daar zit in mijn beleving op hoger niveau veel schaarste in Nederland).


    11 april 2012 om 21:56
    visit site

    So it’s footling dribs of, it’s placenta pills calgary but. So each time you need it one way to gear up the placenta encapsulated subsequently on?


    3 juni 2014 om 07:27
    Gerrit Dirkx

    Hallo

    Een oud artikel maar toch: Wij van http://www.designonclick.nl willen ons even voorstellen door onze link hier te delen. Neem een kijkje naar wat wij zo te bieden hebben op het gebied van grafische vormgeving.


    4 september 2015 om 09:03
    Gerrit Dirkx

    Misschien ook interessant om eens te bekijken is wwww.designonclick.nl. Zij hebben een vrij grote community opgebouwd met vele internationale jonge talenten.


    18 september 2015 om 09:32
    graphic designer

    These 20 practice tips are very useful for beginners. By following and keep practicing regularly you can create effective graphic designs.


    30 augustus 2016 om 09:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!