Postbank ontevreden over ingekochte data

17 januari 2006, 08:23

Maarten van den Bosch, directeur callcenters van Postbank, vertelt in het Financieele Dagblad dat ingekochte data vaak niet klopt “We hebben gemerkt dat de informatie vaak niet klopt waardoor misverstanden ontstaan”.

Naar mate er meer verschillende bestanden worden gekoppeld wordt de foutkans groter, wat kan resulteren in vervelende gesprekken wanneer er sprake is van een scheiding of overlijden.

Postbank geeft daarom tijdens inbound gesprekken meer verantwoordelijkheid aan de medewerkers: “Als je tijdens het telefoongesprek op de achtergrond de kinderen hoort spelen, bied je bijvoorbeeld een pennyrekening aan.” Deze gegevens worden niet opgeslagen om de data te actualiseren.

Net als veel andere bedrijven met een telefonische service ingang probeert Postbank de omzet van de callcenters te verhogen door naast het verstrekken van informatie actief producten aan te bieden die goed passen bij de klant.

Ludo Raedts
Founding Partner bij RIFF

Categorie
Tags

3 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Dat geldt niet alleen voor data voor call-centers. Ik gooi net een minuut geleden een brief van de Dierenloterij weg die geadresseerd was aan iemand die ik niet ken, die zou wonen op nummer 3-B, terwijl ik op nummer 3 woon en 3-B niet eens bestaat. De postcode en woonplaats waren trouwens wel goed…


    17 januari 2006 om 10:38
    LJRuster

    Ik ben zeer benieuwd om welke informatie het precies gaat. NAW-gegevens? Extra kenmerken per huishouden/consument?

    Daarnaast kun je je natuurlijk afvragen hoe oud deze gegevens zijn. Wie een jaar geleden heeft aangegeven wel informatie te willen ontvangen over hypotheken, is inmiddels al voorzien. Dan speelt recency een belangrijke rol.

    Daarnaast moet de keuze van informatie m.i. niet bepaald worden door het TM-bureau. Dat moet de opdrachtgever ism een datalaverancier doen.


    17 januari 2006 om 11:35
    Joop

    Het actief bestandsvervuilen begint zijn vruchtren af te werpen.


    17 januari 2006 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!