Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 – Sander de Klerk van The Good Roll
Hoe bouw je een consumentenmerk dat commercieel succesvol is én maatschappelijke impact maakt? Met die vraag lanceren marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp de nieuwe podcastserie 'The Next Tony'. Met deze keer Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll dat in 2017 is opgericht.
Samen met creatief zakenpartner Melle Schellekens leiden ze twee bedrijven die vallen onder The Good Group. Het merk The Good Roll dat 100% Europees gerecycled en bamboe toiletpapier verkoopt, en de eerste fairtrade bamboepulpfabriek ter wereld in Ghana.
Ook is er een Good Roll Foundation, die 50% van de nettowinst uit The Good Roll doneert aan de bouw van toiletten in Ghana. Het bedrijf beheert de volledige productieketen zelf, van grondstof tot eindproduct. Daardoor zijn ze niet afhankelijk van externe partijen om verder te blijven verduurzamen. The Good Roll investeert in sanitaire voorzieningen in Ghana, staat voor eerlijke lonen, werkgelegenheid via sociale werkplaatsen en duurzame productie.
Met de opening van hun eigen bamboepulp fabriek, is het gelukt om vanaf juni 2025 de kosten te verlagen – en dus ook de winkelprijs voor de consument in de supermarkt.
Sander werd in 2024 onderscheiden met de titel ‘EY Emerging Entrepreneur of the Year Award’. Zijn ambitie en passie hielpen hem om drie jaar geleden een faillissement te vermijden en een sterke comeback te maken. Door te leren van fouten en een reflectieve houding heeft hij zijn bedrijfsmodel aangescherpt en een sterk team opgebouwd, waardoor The Good Roll nog verder kan schalen. Sander focust op wereldwijd leiderschap in duurzaam toiletpapier, waarbij hij zakelijke groei koppelt aan maatschappelijke impact. Zijn ideale balans tussen zakelijk succes en maatschappelijke impact, gecombineerd met innovatie, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid, maakt hem een voorbeeld.
The Good Roll wil na Nederland uitbreiden naar heel Europa en 25 miljoen mensen in Ghana voorzien van toiletten. Sander is onverbloemd een wereldverbeteraar met een missie.
The Next Tony is een serie met eerlijke verhalen van ondernemers die dromen, durven en doen – zonder ‘bullshit bingo’. De derde aflevering met Sander de Klerk is nu te beluisteren.