Podcast-SEO: tien tips om het meeste uit je podcast te halen

17 april 2020, 06:10

Met meer dan 850.000 actieve podcasts, dertig miljoen afleveringen en nog veel meer uren aan content zijn podcasts een razendsnel groeiend medium. Helaas zijn ze nog niet echt lekker vindbaar in de zoekresultaten van Google. Deze tien SEO-tips helpen je om een betere ranking te scoren.

Nederlanders houden van podcasts en luisteren er ook steeds vaker naar. Momenteel bereiken podcasts meer dan 2,2 miljoen Nederlanders per maand. De meeste bedrijven zetten er vol op in (voorbeelden zijn NOS, Linda, AD en zelfs Karwei), omdat ook zij beamen dat dit een nieuwe manier van contentconsumptie is om de doelgroep te bereiken en de plaats in het digitale landschap te verstevigen.

Momenteel zijn dit de meest populaire niches binnen de Nederlandse podcastwereld:

  • Politiek en nieuws
  • Journalistiek en media
  • Tech en innovatie
  • Kunst en cultuur
  • Muziek
  • Verhalend
  • Lifestyle en sport
  • Business
  • Branded podcast

Vergeleken met 2019 steeg de vraag naar podcasts dit jaar tot nu toe met maar liefst 43 procent. Volgens Forbes zijn er momenteel 62 miljard streams per jaar in Amerika. In Nederland stijgt het aantal luisteraars ook razendsnel.

Verschillende platformen vormen uitdaging

Toch zijn er momenteel nog verschillende uitdagingen. De vindbaarheid van podcast moet het vooral nog hebben van branding via social media en de verschillende platformen (Spotify, Google Podcast, YouTube, Apple Podcasts et cetera). Voor Google geldt dat het niet alleen de vindbaarheid van podcasts wil verbeteren, maar wil ook het aantal luisteraars verhogen. Natuurlijk met name voor het eigen platform Podcasts.google.com.

YouTube is een onverwacht maar toch ook heel succesvol podcastkanaal

YouTube is misschien niet het eerste platform waar je aan denkt bij een podcast, maar een groeiend aantal van de top-YouTubers laten zien dat dit kanaal een betrouwbaar netwerk is om je podcast te boosten. Deze videomakers hebben ontdekt hoe ze podcasts kunnen laten groeien op een platform dat niet voor hen is ontworpen, waarbij ze het zoekalgoritme van YouTube gebruiken om een ​​nieuw publiek te bereiken en meer geld te verdienen.

Ondanks dat het platform op video is gericht, komen mensen steeds vaker naar YouTube om podcasts te zoeken. Uit een recent onderzoek onder Canadese volwassenen bleek dat 43 procent van de ondervraagden het afgelopen jaar naar YouTube gingen voor podcasts. Dat plaatst YouTube boven Apple Podcasts (34 procent) en Spotify (23 procent).

In Nederland zoekt men binnen Google nu op de volgende zoektermen:

Branded podcasts

Ook in de zoekvolumes komt duidelijk naar voren dat termen als ‘beste podcast’, ‘leuke podcast’ of ‘Nederlandse podcast’ steeds vaker worden gebruikt, maar branded podcasts als ‘Jensen podcast’ en ‘BNR podcast’ hebben een nog veel groter zoekvolume. De zoekintentie van de gebruiker begint langzaam te veranderen en steeds meer te focussen op niches binnen podcasting. Binnen de zoekresultaten van Google zijn voornamelijk termen met ‘podcast’ erin die de podcastfeature van Google genereren.

De zoekintentie verandert langzaam met steeds meer focus op podcast-niches

Het Nederlandse podcastlandschap bestaat nu voornamelijk uit gevestigde namen, maar door de lage drempel om in te stappen, schieten er dagelijks nieuwe podcasts uit de grond in verschillende niches. Helaas zijn lang niet alle podcastmakers bekend met de slagen die online gemaakt kunnen worden om een podcast dusdanig te optimaliseren dat die beter gevonden wordt in zowel de zoekmachines als op de verschillende platformen.

Wat is SEO voor podcast nou eigenlijk?

Podcast-SEO gaat over het helpen van zoekmachines om de inhoud van de podcast makkelijker vindbaar te maken en deze door luisteraars te laten delen. SEO voor podcasts gaat over het optimaliseren van content, zodat die ook door de gebruiker gemakkelijk kan worden gevonden door degene die het willen vinden.

Het doel van SEO voor podcasts is om de organische kwaliteit en kwantiteit van het verkeer naar de podcast te vergroten met behulp van de traditionele SEO. Landingspagina’s voor de podcast moeten worden geoptimaliseerd met content van hoge kwaliteit, pagina-optimalisatie en transcriptie van de podcast. Verder zijn er nog mogelijkheden om allerlei subonderwerpen te koppelen aan een groter overkoepelend onderwerp om de relevantie en correlatie tussen de onderwerpen te waarborgen. Door te optimaliseren voor podcasts is het mogelijk het online landschap nog meer te domineren maar ook om een relatie met je doelgroep en autoriteit op te bouwen binnen je vakgebied.

Google Trends en de verandering in zoekvolume maandelijks laten zien dat podcasts steeds meer gezocht en bezocht worden. Als we kijken naar de wereldwijde trends zien we dat jonge mensen zowel in Nederland als wereldwijd erg betrokken zijn bij zowel het luisteren als het maken van podcasts.

De tien ranking-factoren voor podcasts

Om je podcast zo goed mogelijk zichtbaar te krijgen in de zoekresultaten hebben wij de volgende tien tips die een goede leidraad zijn voor alle platformen waar jij je podcast distribueert:

  1. Naam van de podcast

    Maak bij de naam van je podcast gebruik van het volgende template:

    ‘Podcast – Onderwerp – Podcast-merk’.

  2. Naam van je episodes

    Gebruik zoekwoordenonderzoek om relevante onderwerpen voor je podcast te vinden en deze te gebruiken in de naam van je episodes.

  3. Optimaliseer je icoon

    Het icoon is het visitekaartje van je podcast. Zorg ervoor dat je icoon herkenbaar, netjes, eenvoudig en pakkend is. Maak een logo waarvan de kleuren passen bij je merkidentiteit en gebruik niet te veel tekst. Een mooi en pakkend icoon resulteert vaak in een verbeterde doorklikratio.

  4. Podcast-platformen

    Zoals eerder vermeld zijn er verschillende platformen waar de podcast geüpload kan worden. Zorg ervoor dat je van alle platformen gebruik maakt. Hoe meer platformen hoe meer zichtbaarheid voor jouw podcast!

  5. Autoriteit van de podcast

    Net als bij reguliere SEO is autoriteit ook voor podcast van belang. Het bouwen van traditionele backlinks lijkt veel op het doen van hetzelfde voor andere websites.

  6. De abonnees tellen uiteraard ook mee

    Naast het aantal abonnees dat als ranking-factor wordt meegenomen, wordt ook het percentage mensen geteld dat naar je podcast heeft geluisterd.

  7. Aantal downloads en streams

    Zorg ervoor dat het aantal downloads/streams groeit. Zoals bij tip 4 vermeld kun je hiervoor zorgen door voor de juiste distributie van je podcast te zorgen.

  8. Frequent delen van content

    Net als bij zoekmachines is het regelmatig delen van content via je podcasts cruciaal. Een frequente stroom van content is vereist voor vindbaarheid binnen Google. Het doel van een podcast is immers niet om luisteraars maar één keer van waardevolle inhoud te voorzien, doe dit dus frequent.

  9. Reviews

    Recensies en beoordelingen zijn een goede indicator van podcasts voor de kwaliteit van de podcast, zorg er dus voor dat je veel reviews verzameld.

  10. Implementatie van structured data

    Zet je zoekresultaten om in structured data, zo ben je beter zichtbaar in de zoekresultaten. Deze kennis is van toepassing op alle content, inclusief podcasts.

Verder zijn er nog meer inzichten die wij je niet willen onthouden. Denk hierbij aan:

  • Keyword-research om vragen en behoeftes te achterhalen, die als ideeën voor nieuwe afleveringen kunnen dienen.
  • Het mappen van subcategorieën op basis van zoekwoorden binnen de overkoepelende hoofdcategorie.
  • Het optimaliseren van getranscribeerde teksten van podcasts met zoekwoorden die relevant zijn voor de onderwerpen van je podcast.
  • Een nieuwe geoptimaliseerde pagina per episode voor je podcast. Door specifieke landingspagina’s met keyword-focus per episode van je podcast te maken is het veel eenvoudiger voor gebruikers om je podcast te vinden.
  • Implementeren, monitoren en analyseren van structured data.
  • Doelstellingen zetten op basis van engagement en social KPI’s.
  • Review-management als de podcast online staat.
  • Het toevoegen van tags aan iTunes-files.
  • Naast het logo is het ook goed om prachtige designs voor de cover van je podcast te creëren.

Conclusie voor podcast-optimalisatie

Per platform zijn er verschillende manieren om je podcast te optimaliseren. Zo bestaan er binnen Apple Podcast mogelijkheden om reviews te verzamelen maar die vlieger gaat voor Spotify niet op. In het grotere geheel van SEO kun je podcasts inzetten door slim te linken vanaf bijvoorbeeld de adviessectie binnen je domein of vanaf bepaalde productdetailpagina’s. Als je per podcast-episode een pagina optimaliseert is het ook mogelijk te linken naar relevante pagina’s (producten of artikelen) binnen je domein.

Hoe meer tijd wij gaan besteden aan ‘podcast-SEO’, hoe meer tijd ook Google hier verder aan gaat besteden. Het feit dat Google er nu al meer aandacht aan besteedt door de manier waarop podcasts in de zoekresultaten kunnen verschijnen, is een indicatie dat de podcastmarkt alleen maar sterker zal groeien.

Apple Podcast biedt mogelijkheden om reviews te verzamelen, maar die vlieger gaat niet op voor Spotify

Ondanks dat podcasts geoptimaliseerd kunnen worden, is het goed om te onthouden dat kwaliteit van de podcast de prioriteit moet zijn. Op basis van de audio- en inhoudelijke kwaliteit verkrijg je sterren en reviews binnen iTunes, duimpjes omhoog op YouTube en veel plays op Spotify.

Wij wensen je veel succes en plezier met het optimaliseren van je podcast en hopen dat je met deze tips meer bezoekers richting je podcast kan realiseren.

Bob Pieterse
SEO & Content Marketing bij Dibbes

4+ jaar SEO ervaring bij gerenommeerd bureau met internationale klanten. Huidig: Online Marketing bureau “Dibbes” gestart met focus op SEO en SEA voor (groot) MKB Nederland.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeroen Luijben

    Interessant artikel Bob!


    15 mei 2020 om 07:34
    John Knappers

    Duidelijke info Bob met handige cijfers erbij. Dank!


    15 november 2020 om 04:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!