Podcast: It’s a women’s world

16 oktober 2019, 09:00

Over vrouwen in leiderschapsposities, funding voor women-led start-ups, en over vrouwen die investeren

De noodzaak voor diversiteit krijgt veel aandacht in de Nederlandse start-upscene. The Next Women brak de lans vijf jaar geleden. Janneke Niessen en Eva de Mol publiceerden in 2018 een rapport naar aanleiding van hun onderzoek dat slechts 1,6 procent van Venture Capital-funding naar door vrouwen geleide start-ups gaat. Vorige week is het Fundright manifest gelanceerd met een vrijwillige quota onder Nederlandse VC’s om over drie jaar 35 procent van VC-funding aan diverse start-upteams te alloceren. Hoogste tijd voor een HelloMasters-podcast over diversiteit!

In deze podcast richten we ons met name op vrouw/man diversiteit, hoewel we duidelijk onderschrijven dat de discussie over diversiteit breder is dan alleen man/vrouw. Deze vier investeerders spraken met mij in de VondelCS studio: Barbara Nijhuis – General Council Talpa Network & Angel Investeerder, Rolf Bixner – Partner bij Tablomonto VC, Annegien Blokpoel – Founder & Managing Partner bij PerspeXo & Angel Investeerder, Ellen Bark-Lindhout – Co-founder van accelerator Collider NL

Let’s start at the top

Waarom is het percentage vrouwen in Nederlandse management teams laag? “Mensen kiezen voor mensen die op zichzelf lijken en uit hun eigen netwerk komen. Als hierin weinig vrouwen zitten, dan gaan mannen automatisch andere mannen vragen,” zegt Annegien Blokpoel. Barbara Nijhuis: “Ik denk dat vrouwen zichzelf nog niet genoeg op de voorgrond stellen. Dat ze zichzelf niet goed genoeg profileren. Mannen zijn daar beter in. Die zijn niet bang om te bluffen.”

Diversiteit in marketing groeit, maar loopt achter in martech

Het percentage vrouwen in managementfuncties in marketing groeit. Bij veel corporates is het boven de 50 procent. Maar dit is niet het geval bij Marketing Technology accelerator Collider, waar slechts 15 procent van de start-ups door vrouwen wordt geleid. Waar ligt dit aan? “De leeftijd waarop je op je krachtigst bent voor een startup, is ook de leeftijd is waarin veel Nederlanders een gezin starten,” aldus Blokpoel. Nijhuis geeft aan dat dit inderdaad met name in Nederland het geval lijkt te zijn. Een kwestie van cultuur? “Zeker in Nederland is het nog steeds de verwachting dat de vrouw het kind opvoedt.”

“Het percentage vrouwen in managementfuncties in marketing groeit”

Rolf Bixner haakt in op de Nederlandse cultuur: “In andere landen wordt veel harder gewerkt dan bij ons.” Dit geldt overigens voor zowel mannen als vrouwen. “De vrouwen die wij langs hebben zien komen waren erg bevlogen, maar veel voorzichtiger. Dat is bij mannen gemiddeld anders. Daar zit echt een verschil.”

Creëren we diversiteit door exclusiviteit?

Veel netwerken voor meer diversiteit worden female-only opgezet, maar is dat nuttig? “Ze zijn beide handig. Als je in beide soorten netwerken zit, kan je de lijntjes verbinden,” zo geeft Blokpoel aan. Ellen Bark-Lindhout is geen fan van female-only netwerken: “Ik vind het veel beter werken als er een diverse groep mensen bij elkaar is. Maar ik zie wel het nut van vrouwennetwerken.”

De podcast is ook via iTunes en Spotify te beluisteren.

Wij begrijpen dat je soms kortstondig specifieke kennis nodig hebt. Benieuwd hoe jij jouw in-house marketing team op een flexibele manier kunt opzetten? Op HelloMaaS kun je direct connecten met marketing freelancers. Meer weten? Klik hier.

Topics

[00:00:00] Introductie HelloMaaS,

[00:01:30] Introductie Barbara Nijhuis en haar carrière

[00:02:50] Introductie Rolf Bixner en Tablomonto

[00:04:20] Introductie Ellen Bark-Lindhout

[00:04:50] Introductie Annegien Blokpoel

[00:07:00] Over het lage percentage vrouwen in Nederlandse managementteams

Van mannen wordt verwacht dat ze het wel kunnen. En vrouwen moeten het vaak eerst bewezen hebben – Blokpoel

Vrouwen stellen zichzelf achter. Ze kunnen meer doen om die posities te bereiken. Vrouwen zijn meer geneigd om alleen maar op de voorgrond te treden als ze iets 1000 procent beheersen, qua vakkennis – Nijhuis

En dit geeft precies aan waarom je gemengde teams moet hebben. Beide perspectieven en eigenschappen kunnen iets bijdragen. Het moet gebalanceerd worden – Bixner

We hebben bij BCG veel trainingen gehad over unconscious biases. Hoe je interpreteert, hoe mannen zich draaien, en andersom. Dit is bewustwording – Bixner

[00:13:20] Over cultuur en biases in start-upfunding

Je zal binnenkort geen 50/50 verdeling krijgen. Maar als het verhoogd kan worden naar 30 procent, dan zou dat al fijn zijn – Bixner

Wat is interessant als investeerder? Een bedrijf wat in drie à vijf jaar grote slagen heeft gemaakt en waar je ongeveer tien keer je geld terug kan krijgen. Sommige gaan kapot, sommige pruttelen, sommige duren tien jaar – Blokpoel

Het is Nederlands om te letten op de tijd. In andere landen wordt veel harder gewerkt dan bij ons – Bixner

[00:23:00] Unicorns, Gazelle’s en Zebra’s

Een machocultuur is sowieso niet gezond. Dat moet je niet willen. Ook niet als investeerder – Bixner

Als iemand niet vanaf het begin een internationaal schaalbaar idee neerzet, dan investeer ik er ook niet in – Blokpoel

Wij zijn heel content met een startup die een mooie business wil opbouwen. Maar niet iedere investeerder heeft dezelfde doelstelling – Bixner

Dat is ook een kwestie van trend. Als mensen zien dat op de lange duur de vrouwen geleide startups op lange duur succesvol zijn, zal er ook een andere mindset in komen – Nijhuis

[00:29:15] Is een quotum overcompensatie?

Investeren is relatief jong. Dus we zijn aan het professionaliseren in dat vlak. En dan komen er issues naar boven – Blokpoel

Ik hou persoonlijk niet zo van quota, dus zal ik dat ook niet zo snel opleggen. Maar er moet wel een balans zijn in de investeringen – Bixner

[00:32:20] Angel investeren is niet alleen voor de rijken

Investeren is best toegankelijk […] Men ziet zichzelf niet zo snel als investeerder want daar moet je toch eerst je eigen bedrijf voor verkocht hebben – Bark-Lindhout

Met een panel van jonge mensen erbij te betrekken stimuleer je eerder investeren – Bark-Lindhout

[00:39:25] Diversiteit via inclusiviteit of exclusiviteit?

Ik vind het altijd veel beter werken als er echt een diverse groep mensen bij elkaar is. Maar ik zie wel de functie van vrouwennetwerken in – Bark-Lindhout

Waar investeer je in? In het type bedrijf wat je kent, in de sector die je kent. Dus als we meer vrouwen krijgen die meedraaien, met aandelen, en die exiten, zullen we daar ook het effect krijgen – Blokpoel

[00:43:26] Advies voor startende vrouwen

Ze moeten voldoende ambitie laten zien. Niet te terughoudend zijn – Bixner

Bedenk wat je ambitieniveau is, maak daar een plan bij en vind dan de investeerders die bij dat plan horen – Blokpoel

Er zijn te weinig vrouwelijke ondernemers. Dus er moet veel aan de voorkant gedaan worden. Meer zichtbaarheid in de media om jonge vrouwen te stimuleren – Bark-Lindhout

Louise Doorn
Founder en CEO bij HelloMaaS

Ik ben Louise Doorn, founder en CEO van HelloMaaS. Met de HelloMasters-podcast wil ik de kennis en meningen van prominente marketingspecialisten in Nederland naar voren brengen door met hen te spreken over actualiteiten, stellingen en uitdagende vraagstukken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!