Plugg.eu: Entrepreneur Panel

Plugg.eu: Entrepreneur Panel

Marketingfacts.nl op Plugg.eu in BrusselVoor de eerste koffiepauze bij Plugg.eu stond het Entrepeneur Panel op het programma. De focus van het entrepeneur panel lag op het verschaffen van informatie en tips voor de entrepeneurs in de zaal. De moderator Colette Balou van Ballou PR had een viertal heren op de bank: Boris Veldhuijzen van Zanten (Fleck), Simon McDermott (Attentio), Andrej Nabergoj (Noovo) en Rodrigo Sepúlveda (Vpod.tv).

Internationalisering
Na introductie van de entrepeneurs kwam het onderwerp internationalisering aan de orde. Boris noemt dat je om te beginnen de voertaal van je startup engels moet zijn om international uit te breiden. Andrej noemt partnerships als succesfactor voor internationalisering.

Simon noemt dat je, ondanks de geografische onafhankelijkheid van internet, je geografische markt moet uitbreiden, met name als je in gevestigd bent in landen als België. Rodrigo noemt dat het afhankelijk is van je business model. Als je business model lokaal geörienteerd is, heeft internationalisering weinig zin.

Verkopen aan consumenten vs. bedrijven
Het tweede onderwerp is het verschil tussen het verkopen aan consumenten en aan bedrijven. Rodrigo noemt o.a. dat bedrijven garanties vragen, zoals payment conditions waarbij ze meestal later willen betalen. Aan de andere kant hebben kleine(re) bedrijven juist cashflow nodig. Daar ligt een belangrijk verschil in het verkopen aan bedrijven i.p.v. aan consumenten. Boris noemt de verschillen tussen consumenten en bedrijven hilarisch. Hij geeft aan dat onderzoek aanwijst dat consumenten gemiddeld een beslissing nemen in enkele seconden, terwijl bedrijven daar enkele maanden voor nodig hebben.

De Europese markt
Hoe ga je om met de versnipperde Europese markt met al de verschillen in cultuur, regelgeving, etc.? Een nieuwe markt betreden is bijna vergelijkbaar met het opzetten van een nieuw bedrijf, aldus Rodrigo. Zeker in Europa loop je tegen heel veel bureaucratie op. Hij vergelijkt het op een humoristische manier met een huwelijk. Simon noemt niet verrassend dat startups het moeilijk hebben in de beginfase, met name de kleinere startups.

Het starten van een bedrijf
Het laatste onderwerp in het entrepeneur panel was het starten van een bedrijf en wat daarbij komt kijken. Boris noemt dat ongeveer 95% van startups het niet redden. Het moeilijkste gedeelte is het starten zelf, het uitvoeren van het idee of concept. Zijn advies is dus ook: “Get started!”.

Rodrigo vergelijkt het starten van een bedrijf met de eerste keer van ‘de daad’. Je hebt geen idee hoe het werkt of wat je te wachten staat, etc. Je komt veel drempels tegen als startup, zoals het afkeuren van je business plan. Rodrigo noemt het voordeel van het starten van een bedrijf met een partner. Zo kun je elkaar waar nodig opvangen. Rodrigo sluit af met “Cash is more important than you mother!”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Het is entrepreneur (met een r). Ja, de schooljuf is terug! ;-)

    geplaatst op
  • Zie ook het kritische artikel "Conference organizers: please stop with panels" van Ernst-Jan op The Next Web.

    @Rebecca: Thx! Het is aangepast.

    geplaatst op
  • Vandaag ook aanwezig op het plugg.eu event ! Artikel van Ernst-Jan kan ik volledig onderschrijven, op deze manier heeft een panel geen enkele toegevoegde waarde bij een dergelijk event.

    Ben wel benieuwd welke van de zojuist gepresenteerde start-ups doorbreekt de aankomende tijd ! Tvtrip.com , Zilok.nl en Bragster.com vond ik er uitspringen !

    geplaatst op
  • Tsja, panels: altijd lastig. Ik had lol in ieder geval en zoals je in bovenstaande post kan lezen werd er wel een hoop informatie overgedragen.

    Ik was ook erg onder de indruk van Zilok. Rent anything online. P2p lending maar dan niet van geld maar spullen. Waarom heeft iedereen in mijn straat een eigen boor terwijl we hem maar een keer per jaar gebruiken. Kan ik de mijne verhuren voor 5 euro per dag? Toch weer twee biertjes. Mooi. http://us.zilok.com/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.