Plantenga en Romano – Van den Hoek in NIMA-RvT

Er waren twee plaatsen vacant. Daarvoor worden professionals gezocht die hun sporen in marketing, communicatie, sales én bij NIMA ruimschoots hebben verdiend.

2 juni 2022, 15:00 2855 x gelezen

De NIMA-leden hebben via de ledenraadsvergadering Marieke Romano – van den Hoek en Door Plantenga aangesteld in de Raad van Toezicht. Ze vertegenwoordigen vanuit die plek de leden van NIMA en ze controleren en adviseren het NIMA-bestuur. Marieke Romano – van den Hoek is momenteel hoofd commercie bij De Correspondent. Door Plantenga is executive coach, consultant en interim manager bij Quist. Ze werkte dertig jaar voor Heineken.

Overigens geen heel nieuw nieuws, want al in april besloten, maar er verscheen vorige week een artikel op NIMA.nl met wat meer toelichting. En jazeker. We schrijven in de regel niet zo over geschuif van bestuurders en toezichthouders, maar nu wel want dit is NIMA. Dé beroepsvereniging voor professionals in marketing. Er zijn nogal wat mensen die veronderstellen dat NIMA een bedrijf of een opleidingsinstituut is, maar dat is niet zo: club met leden van vlees en bloed. Vandaar. Iederéén kan lid worden.

En zoals bij elke vereniging bepalen dus ook de leden van NIMA wat de organisatie zoal doet en nastreeft. De Raad van Toezicht heeft een brugfunctie tussen de NIMA-ledenraad en het NIMA-bestuur. De RvT houdt namens de ledenraad toezicht op het bestuur van de vereniging. Dit betekent dat het bestuur elk kwartaal verantwoording aflegt aan de RvT waarbij wordt teruggekeken op de afgelopen periode, er plannen worden getoetst en bediscussieerd en strategische thema’s worden bepaald.

Totaal verschillende achtergrond

Voor die RvT waren twee plaatsen vacant en daarvoor worden meestal professionals gezocht die hun sporen in marketing, communicatie en sales én bij NIMA ruimschoots hebben verdiend. Er zijn er twee gevonden. Romano – van den Hoek is ook commissaris bij Univé Zuid Nederland en oprichter van Supernova Sportswear. Eerder  was ze onder andere werkzaam bij Greenchoice als Commercieel Directeur en als marketeer bij Triodos, Eneco en Ecostream. Door Plantenga studeerde filosofie en bedrijfskunde en maakte dus drie decennia vol bij Heineken, in Europa, maar ook in Afrika. Na posities als Managing Director in Rwanda en Slowakije was ze tot 2015 managing director West Europa.

De twee schuiven aan in een RvT waar Frans-Peter Dechering, Ronald Voorn en Mildred Hutten ook deel van uitmaken. Mike Moolenbel is voorzitter van de Raad van Toezicht, en is blij met het toetreden van Romano – van den Hoek en Plantenga. “Met Door en Marieke hebben we twee toppers aan de Raad van Toezicht van NIMA kunnen toevoegen. Zij hebben een totaal verschillende achtergrond en dat versterkt onze diverse kijk op de ontwikkeling van professionals in het marketing, communicatie en sales vakgebied en de toekomst van NIMA.”.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!