Pinterest: hét sociale marketingmedium van de toekomst
Pinterest: visueel, uitnodigend en inspirerend. Wordt Pinterest in 2015 hét marketingkanaal voor bedrijven en freelancers om potentiële klanten te bereiken? Ik denk van wel.
Even om jullie geheugen op te frissen: Pinterest is het beste te omschrijven als één groot visueel prikbord. Met een browserplug-in of smartphone applicaties kun je interessante afbeeldingen of video’s op je prikbord plakken. Iemand die van koken houdt, kan bijvoorbeeld plaatjes van recepten op een Pinterest-board zetten. Andere gebruikers die je pins interessant vinden kunnen ze liken, van commentaar voorzien of jouw pins op hun eigen prikbord delen. Dit heet een ‘repin’. Door pinboards van anderen te volgen, blijf je op de hoogte van andere gebruikers of andersom.
Het unieke van Pinterest boven sociale netwerken als Twitter en Facebook is dat het volledig grafisch is. Hersenen registreren grafische content veel sneller dan tekst en afbeeldingen worden ook nog eens sneller aangeklikt en gedeeld.
Lekker snuisteren
Webshops zijn tot nu toe nog niet voldoende in staat geweest om bepaalde ervaringen, die horen bij shoppen, na te bootsen. Het lekker door winkels struinen op zoek naar leuke ideeën is hier een goed voorbeeld van. Hoewel webshops wel proberen om de klant door te laten klikken naar andere producten (bijvoorbeeld door een sectie ‘liefhebbers van Dan Brown lazen ook …’ toe te voegen), biedt het niet echt een natuurlijke ervaring en is de kans klein dat je iets vindt waarvan je echt niet wist dat je het wilde hebben.
Pinterest is er tot nu toe het beste in geslaagd om dit gevoel te benaderen. Door te zoeken op bijvoorbeeld ‘interieur’ kom je snel talloze interessante interieurdesigns tegen. Je kunt lekker door de verschillende boards met interieurideeën snuisteren. Wanneer jouw bedrijf interieurproducten verkoopt, is het makkelijk om je producten voor deze toevallige voorbijgangers in de etalage te zetten. Veel mensen gebruiken Google niet meer om te zoeken naar lifestyle-onderwerpen, maar zoeken direct op Pinterest, omdat je hier snel mooie, creatieve dingen kunt vinden.
Wie zitten er op Pinterest
Volgens een schatting van Danny Oosterveer op Marketingfacts bezochten ongeveer 1,4 miljoen Nederlanders Pinterest in december 2014. Volgens zijn schatting groeit het aantal gebruikers nog steeds. Het aantal gebruikers op Pinterest is lager dan het aantal Facebook-gebruikers of Twitteraars, maar Pinterest-gebruikers zijn erg trouw en actief. Pinterest-gebruikers blijven, ook na langere tijd, veel pins op hun prikbord plaatsen. Dat is interessant voor een bedrijf, omdat je volgers langer blijven renderen.
Een aantrekkelijke doelgroep
Interessant aan Pinterest zijn de gebruikers. Op Marketing Land vind je schattingen dat 80 procent van de gebruikers vrouw is. En mannen, of jullie het nu willen of niet, vrouwen nemen nu eenmaal meer aankoopbeslissingen dan mannen. De meeste vrouwen op Pinterest hebben daarnaast een relatief hoog inkomen. Dit zijn de bezoekers die je op je pagina wilt hebben. Mensen die beslissingen maken én die geld hebben.
Clicks en conversie
Uit onderzoek van Wouter Wensink van ISM eCompany op Twinkle is gebleken dat een aanwezigheid op Pinterest meer oplevert dan een aanwezigheid op Twitter. Pinterest-gebruikers klikken veel sneller door naar websites van bedrijven. Ondanks dat Twitter meer gebruikers heeft, levert Pinterest ongeveer 6x zoveel clicks op.
Het aantal clicks via Pinterest is ongeveer eenderde van het aantal clicks via Facebook, maar dat heeft te maken met het feit dat er simpelweg veel meer Facebookgebruikers zijn. Een betere vergelijking is om het aantal clicks per 100 fans uit te rekenen. 100 Pinterest-fans leveren ongeveer drie keer zoveel clicks op als 100 Facebook-fans.
Als de bezoekers eenmaal op je website zijn, is de gemiddelde conversie even groot als die van Facebook. Daardoor is de gemiddelde waarde van hun bezoek bijna net zo hoog als bij Facebook (79 eurocent tegen 82 eurocent). Op Pinterest heb je dus veel minder fans nodig dan op Facebook om dezelfde sales-resultaten te boeken.
Pinterest: het sociale marketingmedium voor de toekomst
Pinterest wordt hét marketingkanaal om potentiële klanten te bereiken, is de stelling. Ik denk van wel. Het is een van nature visueel medium en dat leidt tot veel clicks. Omdat Pinterest in feite een soort etalage is, is het makkelijk om bezoekers naar je website te lokken die nog geen fan zijn van je bedrijf. Desondanks is het aantal Nederlandse bedrijven dat zich op Pinterest begeeft nog relatief klein. Er liggen dus veel mogelijkheden om extra sales te genereren via Pinterest!
Dank je Roshan!
Mooi artikel! Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of je Pinterest ook voor webcare in kan zetten.
Goeie vraag Tom, dat weet ik niet precies. Wat ik wel regelmatig doe is samen met de klant een verborgen pinboard maken. Daar kunnen we onderling ideeën op uitwisselen. Je zou als een methode voor innovatieve webcare voor klanten verborgen borden voor je product of dienst kunnen maken. Jij of de klant kan dan een foto uploaden om iets te verduidelijken of op te lossen. Pinterest heeft overigens ook een chatfunctie, wat handig kan zijn voor snel contact. Je klant moet dan wel een Pinterest account hebben…
Een aanvulling:
Meer mannen op Pinterest
Pinterest heeft het imago een echt vrouwen platform te zijn. Vrouwen zouden 70% tot 80% van de gebruikersgroep vertegenwoordigen. Pinterest liet onlangs weten dat maar liefst ⅓ van de personen dat een nieuwe Pinterest account aanmaakt, man is. Het aantal mannen dat actief pint, is hiermee verdubbeld in het afgelopen jaar.
Je vergeet iets belangrijks René. Pinterest wordt niet hét marketingmedium van de toekomst. Het is slechts voor enkele branches en een klein percentage merken en organisaties geschikt. Voor andere organisaties, denk aan banken, uitzendbureau’s, andere dienstverleners, groothandels, staalfabrikanten, etc., is het niet het primaire medium om mee aan de slag te gaan. Die moeten eerst nog maar eens werken aan Twitter, Facebook en/of LinkedIn.
@ Mathilde, aha! Groei zit er links- of rechtsom dus in. Waar heb jij die cijfers vandaan gehaald?
@ Bart. Zeker! Pinterest is voor specifieke branches handig (vooral e-commerce). Nou ja, voor grotere jongens zou het een prima tool (naast LinkedIn of Twitter) kunnen zijn om diensten of producten in foto’s te tonen. Maar als webcaretool voor een bank of overslagbedrijf lijkt het mij in eerste instantie ook minder van toepassing. Maar nu je het zegt, voor een uitzendbureau zie ik trouwens best wel portretjes voor me (op een pinboard) van uitzendkrachten die aan het werk zijn. Krijg je een mooi beeld in welke branches het bureau actief is :). Het is ook net of je er in wilt investeren of niet. Het is een keuze, en je kunt niet alles. Ik geloof erin, het is visueel en uitnodigend, maar ik ben het wel met je eens dat het bij je bedrijf/visie moet passen.
Pinterest is the place to be om inspiratie op te doen voor je volgende aankoop! Ten zeerste aan te raden voor fashion/mode webshops.
Erg interessant artikel. Dank daarvoor. Uiteraard is Pinterest voor de ene branche beter bruikbaard dan voor de ander, maar dit geldt voor elke vorm van internetgebruik en social media. Ik heb diverse blogs gelezen en de branches die ik veel naar voren zie komen zijn: food, fashion, bruiloften, fotografie, etc. Maar ik mis de mogelijkheden voor architectuur (zowel interieur als exterieur), badkamers, tuinen, tuinontwerpen, enz. Gelukkig levert pinterest al genoeg zoekresultaten op deze termen.
Ik zie pinterest als verzamelings fotos uitesplitst naar onderwerp. Erg handig als je beeldmateriaal over een bepaald onerwerp zoekt. Voor overige kan dit geen sociaal medium noemen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!