OOH-markt herstelt in 2021, nog niet op niveau 2019

31 januari 2022, 09:56

Aandeel van digitaal staat inmiddels op 45%

De bestedingen aan (digital) Out Of Home reclame zijn in 2021 met 32% gegroeid tot een bedrag van €187 miljoen. De grootste groei kwam in 2021 voor rekening van digitale out of home (DOOH), waar € 84 miljoen aan werd besteed tegen €52 miljoen in 2020. Het aandeel van digitaal staat daarmee inmiddels op 45%. Dat meldt Outreach vanmorgen in een persbericht.

Omzet neemt toe, ondanks Corona

Ondanks de diverse lockdownperiodes in 2021 en andere maatregelen als gevolg van corona nam de omzet elk kwartaal toe ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dit geldt zowel voor de traditionele vormen van OOH als voor DOOH. Het tweede en vierde kwartaal lieten in termen van groei de beste cijfers zien. Het tweede kwartaal was goed voor 105% groei ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020, in het vierde kwartaal werd een plus van 69% genoteerd.

Aandeel digitaal in OOH naar 45%

De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal heeft zich in 2021 ten gunste van digitaal ontwikkeld. In 2019 en 2020 lag het aandeel van digitaal nog op 36%, in 2021 is dat opgelopen naar 45% met een piek in het vierde kwartaal van 49%. DOOH wordt hiermee een steeds volwaardiger speler in het digitale reclame speelveld.

Nieuw in de cijfers van Outreach zijn de omzetten van programmatic. Over heel 2021 was een kwart van de digitale omzet afkomstig uit programmatic. Naarmate het jaar vorderde groeide het aandeel van programmatic binnen DOOH van 13% in Q1 naar 28% in Q4.

Verder herstel van markt verwacht voor 2022

Nu de coronamaatregelen voorlopig grotendeels zijn opgeheven verwacht Outreach een verder herstel van de markt in 2022. OOH is een van de mediumtypen die het hardst is geraakt door de maatregelen als gevolg van corona. Daarnaast zal de verdere opmars van DOOH een extra impuls geven aan de toename van de bestedingen aan (D)OOH in 2022.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!