Online reclame blijft beter hangen naarmate duur van blootstelling toeneemt
Hoe langer online reclame bij bezoekers van websites in beeld blijft, hoe beter zij zich de reclame zullen herinneren. Dit blijkt uit onderzoek van Peter Danaher van de University of Auckland en Guy Mullarkey van Shell Company of Australia.
Zij bestudeerden factoren die de recall van online reclame kunnen beinvloeden, zoals de manier en duur van blootstelling en de context zoals begeleidende content. Bij de studenten die diverse vormen van internetreclame te zien kregen, bleek de duur van de blootstelling aan de reclame op een webpagina van doorslaggevend belang voor de recall. Hoe langer de respondenten de banner konden bekijken, hoe beter zij zich de reclame konden herinneren.Verder bleek dat de context van de pagina waarop een banner verschijnt, weinig invloed heeft op de recall. Waarschijnlijk komt dit doordat webpagina`s vaak een standaard indeling hebben, zodat de bezoeker verwacht op bepaalde plaatsen content of reclame aan te treffen. Een derde factor die de herinnering aan online reclame beinvloedt is de reden waarom iemand een site bezoekt. Bezoekers met een specifiek doel kunnen zich internetreclame veel minder goed herinneren dan websurfers.
Bron:
Journal of Advertising Research nr. 3, p. 252, 14,5 p.
Zie ook: