Online experience marketing staat centraal op Horizon Interactive Awards
SpinAwards heeft een broertje in de Verenigde Staten – Horizon Interactive Awards. Horizon Interactive is een competitie voor online bureaus uit de VS die ook open is voor buitenlandse deelnemers. Horizon Interactive is veel groter dan SpinAwards met 2.000 entries uit 32 landen – van Canada tot Hongkong en van Zuid-Afrika tot Oman (SpinAwards had dit jaar circa 400). Naast de vakjury heeft Horizon Interactive een panel van marketeers en media-exploitanten die het ingezonden werk mede beoordelen.
Horizon Interactive richt zich vooral op webdesign bureaus (ofwel “interactive media producers”) en wat minder op reclamebureaus. Logisch dat webdesign en online experience marketing centraal staan op Horizon Interactive. Winnaars bewijzen dat ze met Flash, 3D en video onvergetelijke online ervaringen kunnen creëren. Ervaringen die het verhaal van je merk overtuigender kunnen vertellen dan een kale site op de witte achtergrond:-)
Novocortex heeft voor het eerst deelgenomen aan Horizon Interactive en we wonnen gelijk Goud voor de vliegende olifanten die reclame maken voor een all-risk woonverzekering. De lijst van de winnaars wordt natuurlijk gedomineerd door Amerikaanse bureaus (Agency.com, Razorfish, 17FEET, Grow Interactive etc). Het beste werk van het festival (the Best of Show) komt van 17FEET uit San Francisco. Eagle Eye Free Fall is een “alternate reality” game, gemakt voor de film Eagle Eye, die mobiele voice recognition, video en flash integreert. Een soort Calucci The Game maar dan met Interactive Voice Response. Ik kon de game, helaas, niet spelen omdat buitenlandse telefoonnummers niet worden ondersteund:-(
Ik vond een andere winnaar (en een andere alternate reality game) zeer intrigerend – iProphesy van The Secret Location uit Canada. Deze game is ontwikkeld voor een documentairereeks die voorspellingen van futurologen, sciencefiction schrijvers en andere hedendaagse profeten kritisch toetst. Bijvoorbeeld de vraag, of mensen lang genoeg in de toekomst zullen leven om andere planeten te kunnen koloniseren? Of kan de nanotechnologie een ware technologische revolutie ontketenen die ons in staat zal stellen om bv. via portalen in ons bewustzijn informatie te uploaden in ons brein? De speler kan punten scoren door vragen over de toekomst te beantwoorden en door interactie met andere deelnemers. Ik weet niet of het spel voldoende interactie biedt om bezoekers lang te boeien, maar het ontwerp met 13 virtuele werelden in 3D is prachtig. En na het spelen wil ik die documentaires absoluut zien:-)
Online experience marketing werkt niet alleen in de entertainment industrie maar ook in nogal saaie / zeer serieuze branches, zoals gezondheidszorg en industrieel gereedschap.
Op de website CutSomething.com van Modea uit de VS voor Lenox, producent van zaagmachines, zie je hoe allerlei voorwerpen (politieauto’s, vliegtuigen, bussen) in stukken worden gezaagd met het gereedschap van Lenox. Het duurde bv. slechts 2 min. 1 sec. totdat een echte politieauto in tweeën was gezaagd. En circa 24 min. om een cargo vliegtuig door het midden te zagen! Deze ervaringen werken natuurlijk veel beter dan gelikte brochures met mooi gefotografeerde zaagmachines.
Ook op de website van Grow Interactive voor het ziekenhuis St. Francis staan het gevoel en online ervaringen centraal. Vergelijk deze site met sites van Nederlandse zorginstellingen (dit is een willekeurig voorbeeld). Je ziet in ieder geval dat de site van St. Francis met veel meer zorg is gemaakt:-) En dat deze site contact met medische specialisten laagdrempelig maakt en een warm gevoel weet te creëren.
Zijn er ook al wetenschappelijke onderzoeken gedaan over interactive experience marketing?