Webdesign en experience marketing

16 november 2008, 15:34

UniqlockElke webdesigner kent het spagaat tussen de merkbeleving / sfeer en de usability van de website. In Nederland zijn we geneigd om voor de usability te kiezen. Google is het grote voorbeeld hoe een website eruit moet zien – witte achtergrond, duidelijke navigatie, zo min mogelijk afbeeldingen. Tegelijkertijd weten we dat communicatie met beelden tegenwoordig beter werkt dan met woorden. Want mensen hebben steeds minder tijd voor je communicatieboodschap – ze beslissen bv. binnen 5-7 seconden of ze op je site willen blijven. Daarnaast zien we de opkomst van experience marketing – het creëren van belevenis rondom je merk om een emotionele band tussen het merk en de klant te versterken. Er zijn veel recente voorbeelden uit de fysieke wereld, zoals Heineken The City en Douwe Egberts Koffie&Kado.

Ook online kunnen we klantervaringen creëren en verrijken. En vaak kunnen we het sneller, goedkoper en beter doen dan in de echte wereld. Ter inspiratie – een aantal buitenlandse voorbeelden van online experience marketing. Ik heb ze gezien tijdens het jureren van de Intercontinental Advertising Cup – een ‘global festival embracing local culture’, waaraan winnaars van regionale festivals uit Azië, Latijns Amerika en Europa mee mogen doen.

Eén van de beste voorbeelden van online experience marketing is de veel bekroonde website van het Japanse modemerk Uniqlo die 3 Intercontinental Advertising Cups heeft gewonnen (Best of fashion, Best of interactive, Best use of technology). De Uniqlock site combineert een klok, moderne dans en prachtige muziek. Uniqlock heeft een magnetiserende werking – je komt steeds terug om nieuwe dansvideo’s te zien, of je voegt de Uniqlock widget toe aan je eigen site of blog. De usability is ook dik in orde – nieuwe video’s laden snel, de laadpauze wordt verborgen achter de tikkende Uniqlock. En het toevoegen van de widget aan je blog gaat net zo eenvoudig als met YouTube video’s. Maar het belangrijkste is dat deze experience marketing aanpak werkt – als je op World.Uniqlock klikt, zie je de statistieken: 186 miljoen views en meer dan 42.000 geïnstalleerde widgets in 88 landen!

Uniqlock site

Een ander voorbeeld van online experience die in de fysieke wereld onmogelijk zou zijn – de Cello Challenge site van Berliner Philharmoniker door Scholz & Friends Germany (The Cup in Best of entertainment). Het doel van de site is om meer mensen naar kamermuziekconcerten te trekken. De site laat bezoekers ervaren hoe lastig het is om een cello te bespelen. Probeer het zelf – speel Saint-Saëns op de cello met je muis. En ik durf te wedden dat je nieuwsgierig wordt hoe echte musici dit zo vlekkeloos kunnen doen. Resultaat: 18.910 geregistreerde scores.

Cello Challenge

Nog een paar voorbeelden van websites die de merkbeleving creëren die in de fysieke wereld onmogelijk is. See My Dress door MediaFront uit Noorwegen toont gebruikte meubels en kleren als fashion items. BeHave Your Zoogami door Saatchi&Saatchi uit Italië nodigt je uit om te testen of de Zoogami collectie bij je persoonlijkheid past.

BeHave Your Zoogami

Online experience marketing kan niet alleen in Fashion, Entertainment of FMCG worden toegepast. De jury van The Cup was aangenaam verrast door de website van Japan Post door Hakuhodo uit Tokyo. De site illustreert hoe Japan Post mensen met elkaar verbindt en welke rol het bedrijf speelt in het dagelijks leven. Ook de website van Sharp Aquos D door dezelfde Hakuhodo en de site van Sensi Soft (maker van software voor online marktplaatsen / classified ads) door Endorfine uit Polen slagen erin om de sfeer / merkbeleving te creëren dankzij uitmuntend webdesign.

Japan Post

En tenslotte, de onvergetelijke online experience die The Cup voor Best design won en veel indruk maakte op de jury van de Intercontinental Advertising Cup – Diesel Style Lounge door Neue Digitale uit Berlijn. Deze site creëert de “liquid space experience” op het web die Diesel ook in zijn fysieke modeshows heeft gebruikt.

Diesel Style Lounge

Ken je ook inspirerende voorbeelden van online experience marketing? Deel ze met ons hier.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    ingejanse

    Interessant betoog voor experience marketing. Het lastige is dat het zo moeilijk te vertalen is naar waarde. Hoeveel widgetgebruikers leren ook echt iets over je merk? En hoeveel gaan ook echt inkomsten voor je verzorgen? Daar zijn natuurlijk wel maatstaven voor te maken, maar het blijft enigszins koffiedik kijken.

    Idealiter gaan ervaring en usability hand in hand. Als zo’n widgetgebruiker komt kijken op de achterliggende website, dan moet alles daar perfect in orde zijn voor een belevening die – op zijn eigen manier – even plezier is als het gebruik van de widget. Daarnaast hoeven de 2 elkaar niet te bijten, zolang de zender maar duidelijk voor ogen heeft wat hij communicatief wil bereiken. Voor het ene doel is simplisme beter, voor het andere een rijke media-ervaring.


    17 november 2008 om 14:32
    YDSmjxmJym

    buy tramadol online tramadol 50 mg recreational use – buy tramadol online 100mg


    28 oktober 2013 om 00:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!