Online en traditioneel winkelen lijken op elkaar

22 september 2003, 07:12

Consumenten vinden gebruiksvriendelijkheid van een e-commerce website niet zo belangrijk. Ze hechten veel meer waarde aan nuttige informatie en geschikte producten. Een site be?nvloedt voor 25 procent de aankoopgeneigdheid van consumenten. Dat is ongeveer gelijk aan de invloed van een fysieke winkel, concludeert Tibert Verhagen in zijn proefschrift Towards understanding online purchase behavior.

Het aankoopproces verloopt bij beide ook gelijk. Volgens Verhagen kunnen winkel en website daarom op vergelijkbare wijze worden ingezet om mensen te be?nvloeden. Voor consumenten telt ook het voorgevoel dat ze hebben over de manier waarop een bedrijf de aankoop afhandelt en het vertrouwen dat ze hebben in de organisatie achter de site. Naast een literatuuronderzoek deed Verhagen een empirisch onderzoek onder enkele honderden studenten. Hij liet hen vragenlijsten invullen over onder meer Bol.com, Proxis, Free Record Shop, Ineas en Ohra. Verhagen promoveert donderdag 25 september aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Bron:

http://www.dynamic.vu.nl/

Consument vindt gebruikersvriendelijkheid webwinkel niet zo belangrijk

De gebruiksvriendelijkheid van een online winkel beinvloedt voor 25% de geneigdheid van consumenten om daar aankopen te doen. Dat is ongeveer gelijk aan de invloed van een fysieke winkel op consumenten. Dat blijkt uit het proefschrift `Towards understanding online purchase behavior`, waarop Tibert Verhagen is gepromoveerd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.Volgens Verhagen vinden consumenten gebruikersvriendelijkheid van e-commercewebsites niet zo belangrijk. Nuttige informatie en geschikte producten vinden zij veel belangrijker. Ook speelt hun voorgevoel een rol, met name over de manier waarop een bedrijf de aankoop afhandelt. Daarnaast is het belangrijk dat zij vertrouwen hebben in de organisatie achter de site.Het onderzoek van Verhagen wijst uit dat het aankoopproces bij online winkels en fysieke winkels ongeveer gelijk verloopt. Verhagen stelt dan ook dat winkel en website op vergelijkbare wijze kunnen worden ingezet om mensen te beinvloeden. Voor zijn proefschrift deed Verhagen literatuuronderzoek. Daarnaast liet hij studenten vragenlijsten invullen over onder meer Bol.com, Proxis, Free Record Shop, Ineas en Ohra.

Bron:

Facto Magazine nr. 12, p. 4, 1/6 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    <a href=”https://customwritingz.net/”>custom

    Uiteraard wordt elk proefschrift gedaan met vragenlijsten. Ik als academische schrijver werk bij *** en heb veel research papers afgerond en het was erg moeilijk om stemmen te krijgen van mensen in mijn vragenlijsten.


    2 september 2020 om 13:07
    PaulBerwick

    Uiteraard wordt elk proefschrift gedaan met vragenlijsten. Ik als academische schrijver werk bij *** en heb veel research papers afgerond en het was erg moeilijk om stemmen te krijgen van mensen in mijn vragenlijsten.


    2 september 2020 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!