Online advertising stijgt 62%

10 november 2004, 10:50

De netto online bestedingen in het derde kwartaal van dit jaar bedragen € 14,7 miljoen, een stijging van 62% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2003 (€ 9 miljoen). De 13 bedrijven die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. Google en Overture leveren geen cijfers aan. De bestedingen zijn in kaart gebracht door IAB Nederland en BBC De Media en Reclame Bank.

Update:

De branches welke voorop liepen qua online bestedingen over Q3 2004: Telecom/ICT met 23,7%, Media met 17,6%, Financi?le Dienstverlening met 16,9, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8,6% en Retail met 6,7%.

Van de online bestedingen in Q3 2004 kwam 47% uit banners & skyscrapers. Beuker licht namens IAB toe: “Dat zoekmachine marketing bestedingen nog op slechts 3% staan, heeft te maken met het feit dat zowel Google als Overture nog geen bestedingscijfers aanleveren. De daadwerkelijke netto bestedingen over Q3 2004 zijn in werkelijkheid dus nog hoger dan de gerapporteerde ? 14,7 miljoen. IAB heeft wel een goed beeld van de totale bestedingen, maar doet niet mee aan speculaties en rapporteert dus alleen bestedingen welke daadwerkelijk in kaart zijn gebracht”.

Bronnen:

Persbericht IAB

http://www.mediaonderzoek.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!