Online campagnes, Dashboards in Google Analytics en Campagne attributie

Nieuws van Webanalisten (122)

Online campagnes, Dashboards in Google Analytics en Campagne attributie

In de tweewekelijkse samenvatting van Webanalisten besteden we deze keer aandacht aan het optimaliseren van online marketing campagne. Daarnaast aandacht voor het maken van een Dashboard in Google Analytics en tot slot een artikel over Campagne attributie.

Met vertrouwen werken aan een online campagne

Steeds meer bedrijven maken de overstap om geheel (of gedeeltelijk) over de gaan van offline naar online marketing. Binnen veel grote organisaties is die switch echter niet zomaar gemaakt. Door te zorgen voor een steeds duidelijkere focus op samenwerking met andere afdelingen, zal de online marketing afdeling echter steeds vaker positief ontvangen worden. Hierdoor wordt het vertrouwen in de online afdeling steeds groter.

Martijn van Vreeden luisterde tijdens Emerce Converion 2012 naar Bram van Asseldonk, teammanager online van o.a. Zilveren Kruis, en hoorde dat de bereidheid binnen bedrijven om mee te bewegen erg beperkt was de voorgaande jaren. Hij stelde de vraag: Hoe zorg je voor meer vertrouwen in jouw online team binnen de organisatie?

Volgens Bram zijn er enkele belangrijke adviezen wanneer het gaat om het ontwikkelen van vertrouwen in een nieuwe online afdeling:

  • Spreek met de belangrijkste stakeholders/personen om van bovenaf vertrouwen te krijgen in de kennis en expertise van de leden van het nieuwe online team;
  • Maak doelstellingen en afspraken met de stakeholders om duidelijk te kunnen aantonen wat de meerwaarde van het team is en om met zijn allen aan een resultaat te kunnen werken;
  • Probeer conflicterende belangen te tackelen, zodat de grootste (politieke) obstakels binnen de organisatie zijn weggewerkt en relaties kunnen verbeteren.

Het artikel Met vertrouwen werken aan een online campagne werd geschreven door Martijn van Vreeden en is het lezen op Webanalisten.nl.

In 3 stappen een Dashboard in Google Analytics

Google Analytics maakte kort geleden op hun blog bekend dat de oude versie van Google Analytics nog beschikbaar blijft. De oude versie blijft beschikbaar tot alle functies van de oude versie van Google Analytics zijn verhuisd naar de nieuwe versie. Dit geeft ons extra de tijd om te wennen aan de nieuwe versie.

Het was in de oude versie van Analytics al mogelijk om 1 dashboard te creëren, de nieuwe versie geeft je echter de mogelijkheid om 20 (!) dashboards per profiel te creëren.

Stap 1: Het creëren van een nieuw dashboard met widgets.
Stap 2: Voeg de widget toe aan je dashboard.
Stap 3: Beslis welke metrics / tijdlijnen / cirkeldiagrammen / tabellen uitvoerbaar en nuttig zijn.

Als je benieuwd bent naar de verdere uitwerking per stap, lees dan hier het complete artikel van Martijn Scheijbeler: In 3 stappen een Dashboard in Google Analytics.

Campagne attributie: begin klein met BIG DATA

Tijdens het laatste Web Analytics congres kwam het meerdere malen aan de orde: campagne attributie blijft de interesse wekken, maar niemand lijkt vooralsnog in staat dit daadwerkelijk te modelleren. Welke learnings kun je op dit vlak uit het congres halen? En hoe maak je nu een begin met campagne attributie?

In dit artikel wordt gekeken welke stappen ze bij Centraal Beheer Achmea hebben genomen om tot een attributie model te komen.

Campagne attributie is BIG DATA

  • Begin klein: Ga experimenteren met de data, in meerdere ‘baby-steps’ kom je uiteindelijk tot iets groots
  • Onderschat de menselijke factor niet: Neem vooral de tijd om met de data te spelen. Achterhaal wat de vragen en doelstellingen van je organisatie zijn.

Gebruik verschillende invalshoeken
Je hebt verschillende opties als het gaat om het modelleren van je attributie. Kijk je naar first click of last click? Ga je uit van een gelijke verdeling in al je touchpoints (even distribution)? Pas je een bepaalde weging toe op basis van het aantal pageviews? Pas je een correctie toe voor de factor tijd (time decay model)?

Campagne Attributie vergt aannames
Hoe je het ook wendt of keert, je zult bepaalde aannames moeten doen om tot een model te komen. Op het congres gaf ik aan dat een aantal zaken in ons configuratie panel configureerbaar zijn. Hoever kijk je bijvoorbeeld terug (lookback period)?

Conclusie: de materie rond campagne attributie lastig is. Het is nu eenmaal een heleboel data (BIG data!) die je om moet zien te smeden naar een bruikbaar model. Dat smeden kost tijd, mede doordat je de data van verschillende invalshoeken moet bekijken.

Het volledige artikel Campagne attributie: begin klein met BIG DATA werd geschreven door gastauteur Tjaard Prins lees je op webanalisten.nl.

Afbeelding: Dawn Hopkins


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.