[onderzoek] The state of digitale marketing in de Benelux #adv
IDG en Sitecore onderzochten de stand van digital marketing in de benelux. Op welke kanalen wordt het meest ingezet en van welke technieken wordt in de komende tijd het meest verwacht? Zijn er zo vooruitstrevend als we denken, of worden we rechts ingehaald door de concurrent?
IDG Connect en Sitecore peilden naar de mening marketeers uit België, Luxemburg en Nederland over komende veranderingen in het digitale marketing landschap. In het onderzoek zijn de meningen van marketing directors of -managers, chief marketing officers en vice presidents of marketing in kaart gebracht.
Digitale Marketing in de Benelux
De resultaten van het onderzoek bieden een inzicht in welke digitale marketingkanalen en informatiebronnen marketingafdelingen momenteel gebruikt worden in de Benelux. Ook geven ze inzicht in de houding ten opzichte van beheer, implementatie, automatisering en uitbreiding van de bestaande digitale marketingprojectondersteuning. Daarnaast werd ook gepolst naar de vorderingen in het aanbieden van gepersonaliseerde content, en naar de verwachtingen voor toekomstige strategieontwikkeling.
Enkele opmerkelijke conclusies
- E-mail- en webadvertenties worden het meest gebruikt in de Benelux.
- Een groot deel van de respondenten zijn nog niet overgestapt naar SEO of behavioral advertising
- Sommige marketingorganisaties in België, Luxemburg en Nederland blijven te lang stilstaan
- De traditionele aanpak gebaseerd op direct mail- of sms-campagnes blijft domineren.
- Marketeers zien wel de voordelen van social media maar zijn vaak nog niet 100% overtuigd…