Nog altijd wacht rss op de grote doorbraak
Vandaag een artikel in het Financieel Dagblad (na registratie) waarin Robert Rebergen (E-Village), Hans-Peter Harmsen (Oberon) en ondergetekende zijn geinterviewd door Richard Smit over de ontwikkelingen op het gebied van RSS. Belangrijkste conclusie (die de lezers van Marketingfacts inmiddels wel kennen): de potentie is enorm en het wachten is op de grote doorbraak. Dat laatste zal voor een groot deel afhangen hoe Microsoft deze zomer RSS heeft geintegreerd in haar nieuwe browsersoftware.
Mijn vermoeden is dat Microsoft het zal integreren met Outlook Express en niet met Internet Explorer.
Eerder plaatste ik deze reactie op RSS ontwikkelingen.
“Curiosity kills the cat but satisfaction brings it back”. RSS in deze vorm veroorzaakt desinteresse en heeft het zelfde effect als straks honderden digitale kanalen op tv. Onderwerpen en content worden gerubriceert op categorie en het grote aanbod bepaald straks met steeds minder selectiviteit het onderwerp. RSS wordt voorbij gestreeft door ‘personal navigators’ (zoals van Microsoft) die je geprofilleeerde informatie aanleveren door middel van content agents. Trefwoorden, referentiekaders maar ook afbeeldingen en de hoeveelheid traffic langs het onderwerp worden continue gemonitort. Een selectief systeem dat RSS direct een schot hagel maakt en de Googles van deze wereld verder incubeert in het professioneel gereedschap van de informatiebehoeftige webbezoeker.