NMO AudioMonitor audio bereikt dagelijks 11 miljoen Nederlanders

Voor deze vierde editie van de NMO AudioMonitor zijn 5.679 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun luistergedrag, via een vragenlijst en een e-diary.

18 juni 2024, 14:28 1723 x gelezen

Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66% het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten, blijkt uit cijfers van de NMO AudioMonitor 2024. De (online) muziekdiensten hebben een aandeel van 24%. De aandelen van luisteren via YouTube (3,5%) en luisteren naar podcast (3%) zijn relatief klein te noemen, volgens de NMO AudioMonitor. Deze monitor, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, levert inzicht in de totale audioconsumptie van Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Via ‘NMO Luisteren’ heeft de markt de beschikking over de luistercijfers van de Nederlandse radiozenders, meldt NMO. Aanvullend hierop is er behoefte om het audiolandschap in zijn volle breedte in kaart te brengen. Dat gebeurt aan de hand van de AudioMonitor. Voor deze vierde editie van de NMO AudioMonitor zijn 5.679 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun luistergedrag, via een vragenlijst en een e-diary. Het veldwerk is uitgevoerd in maart 2024.

Stijging van muziekdiensten en podcasts

Muziekdiensten zijn sterk gegroeid en noteren een gemiddeld dagbereik van 25%. Die groei lijkt vooral ten koste te gaan van het luisteren naar eigen muziek zoals Cd’s en MP3’s. Van alle respondenten geeft 56% aan weleens gebruik te maken van Spotify, waarmee deze muziekdienst de grootste van Nederland is. Van de Spotify-gebruikers geeft 68% aan de betaalde versie te gebruiken; in de betaalde versie zijn geen advertentiemogelijkheden. Uitgesteld luisteren naar (delen van) radioprogramma’s en naar podcasts heeft een gemiddeld dagbereik van 5% en is daarmee ten opzichte van de vorige meting in 2019 meer dan verdubbeld. Luisteren via YouTube is daarentegen gedaald van 9% naar gemiddeld 5% per dag.
Podcasts bereiken dagelijks gemiddeld meer dan 712.000 luisteraars. 46% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder geeft aan weleens naar podcasts te luisteren en 19% doet dat (bijna) dagelijks of minimaal een keer per week. Degenen die weleens podcasts beluisteren, besteden hier gemiddeld drie uur per week aan.

Nieuw: luistermotieven per audiodomein

Nieuw in het onderzoek is het onderdeel waarin de luistermotieven worden vastgesteld. Er zijn volgens de researchers veel verschillende redenen om te luisteren. En voor elk audiodomein geldt een andere motivatie om er gebruik van te maken. Voor live radio luisteren gelden vooral sociale en praktische motieven: als achtergrond tijdens werk, voor de gezelligheid en ontspanning en om te weten wat er nu speelt in de wereld om je heen. Bij muziekdiensten is entertainment het belangrijkste motief: ontspanning, gezelligheid en nieuwe muziek ontdekken. Voor het luisteren naar podcasts zijn de belangrijkste drijfveren: informatie vergaren, kennis opdoen en leren, aldus het verse NMO rapport.

(bron: Nationaal Media Onderzoek)

Bekijk of download hier de AudioMonitor.pdf met ingekorte rapportage van de AudioMonitor 2024.

Dit artikel is eerder geplaatst op MarketingTribune.

Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune wordt genoemd, waar hij al in 1996 - in deeltijd - aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren. Is sinds september 2013 ook eindverantwoordelijk voor online platform Food & Retail van MarketingTribune. Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij juist ook de kleinere en nieuwe vechtmerken zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP, NRC, Lebensmittelzeitung en Werben&Verkaufen; en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka. Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!