Nieuw tijdperk Google Analytics: deze tien voordelen brengt App + Web jou

17 juni 2020, 06:00

Vorig jaar kondigde Google een nieuwe versie van Google Analytics (GA) aan: App + Web. Anders dan de naam doet vermoeden is dit niet alléén een manier om analytics voor apps en websites op één plek samen te brengen. App + Web is een ingrijpende nieuwe release van GA, ook als je geen apps om te tracken hebt. Voor webverkeer wordt een geheel nieuw meetprotocol toegepast, er komt een gloednieuwe interface en er wordt een rits aan nieuwe functionaliteiten toegevoegd. De impact, voordelen en veranderingen die deze update met zich meebrengt bespreek ik in dit artikel.

Was App + Web bij de aankondiging nog vrij conceptueel, inmiddels is Google al zover dat het tijd wordt voor online marketeers om te gaan kijken naar een eerste implementatie van deze nieuwe versie van Google Analytics.

Waarom App + Web?

Google biedt momenteel twee verschillende analytics-diensten aan: Google Analytics voor het web en Firebase voor mobiele apps. Google Analytics ontstond in 2006 uit een acquisitie en kreeg in 2012 zijn laatste grote update in de vorm van Universal Analytics. Firebase Analytics werd voor zijn lancering in 2016 vanaf de grond opgebouwd als een revolutionair analyse platform voor apps.

Het is vreemd dat app- en webdata apart worden geanalyseerd, terwijl veel van de KPI’s overeenkomen

Het is vreemd dat app- en webdata apart worden verzameld en geanalyseerd, terwijl veel van de functionaliteit, KPI’s en bedrijfsdoelen overeenkomen. Dat vond Google ook en daarom zijn ze al enkele jaren bezig GA en Firebase dichter bij elkaar te brengen. De definitieve vereniging die plaatsvindt in App + Web heeft tot gevolg dat het dataschema van Firebase leidend wordt. Google Analytics zal in deze update dan ook geen gebruik meer maken van de klassieke Sessie/Pageview-methode die sinds 2006 de norm was. Het nieuwe dataschema wordt een Event/Parameter-model dat een scala aan nieuwe meetmogelijkheden biedt die de afgelopen vijftien jaar in Google Analytics niet of nauwelijks mogelijk waren.

Dit heeft App+Web te bieden:

1. Sneller, uitbreidbaar en uniform meetmodel

Google Analytics kenmerkt zich momenteel nog door een focus op sessies en dimensies. De informatie die wordt meegezonden kan worden gekoppeld aan hits, sessies of gebruikers. Deze hiërarchie en de manier waarop bepaald wordt wat een sessie precies is, is verwarrend. De focus verschuift daarom naar gebruikers en gebeurtenissen en hieraan kunnen parameters worden gekoppeld.

Links Google Analytics, rechts App + Web

In deze opzet wordt ook gebroken met de gebeurteniscategorie, -,actie, -label structuur die momenteel beperkt welke data er precies bij een gebeurtenis kunnen worden meegezonden. Het nieuwe gebeurtenismodel is sneller en uitbreidbaar. Dit maakt gedetailleerdere en flexibelere analyses en inzichten mogelijk en bovendien worden geen sessiesteekproeven toegepast. Hierdoor werk je met de ‘echte’ data.

2. Standaard meer meten

Een andere nieuwe functionaliteit die Google toevoegt heet Enhanced Measurement en dit maakt de implementatie een stuk gemakkelijker. Hiermee worden belangrijke interacties waar voorheen custom tracking voor nodig was (semi-)automatisch herkend en doorgemeten. Denk hierbij aan het tracken van scrolldiepte, uitgaande links, interne zoekopdrachten, video engagements en downloads.

3. Privacy staat centraal

Privacy ontwikkelingen zoals rondom GDPR voeren al de boventoon bij webactiviteiten en het belang hiervan zal bij consumenten alleen nog maar toenemen. Om hier ook cross-platform aan te kunnen voldoen introduceert Google nieuwe tools voor databeheer. Die zorgen ervoor dat het platform nu én in de toekomst in lijn is met wet- en regelgeving. Inzichten vanuit gebruikers die bij Google ingelogd zijn en toestemming geven, worden hiermee verbeterd.

4. Intelligent voorspellen met machine learning

De voorzichtige integraties met haar machine learning aanbod zet Google indrukwekkend door in App + Web. Voor Enhanced Measurements automatische gebeurtenisdetectie zal Google machine learning inzetten, maar ook voor de inzichten zal hier gebruik gemaakt van worden. Denk hierbij aan automatische rapportages en predictive audiences waarin de acties van bezoekers voorspeld worden. Google is ook van plan om natural language processing in te zetten om te kunnen rapporteren op inzichten die afkomstig zijn uit ongestructureerde tekst (bijvoorbeeld sentiment).

5. Specifieker analyseren

Het nieuwe platform zal meer visualisatiemogelijkheden bieden dan nu het geval is. De nieuwe Analysis Module van App + Web beperkt zich niet tot standaardrapportages, maar is gemaakt om specifiek die data te selecteren en combineren die voor jouw vraagstukken noodzakelijk zijn.

6. Betere integratie met Google-producten voor marketing

Google komt met betere ad integraties. Zo kun je segmenten die voortkomen uit de nieuwe analyses in één klik doorsturen naar GMP, Ads en Optimize. Ook werkt Google aan een nieuw, native data-driven attributiemodel voor gebruik binnen hun marketingkanalen.

7. Gebruikerconsolidatie

Google zal gebruik maken van user/device ID’s en Google Signals, wat gebaseerd is op Google-accounts, om gebruikers over meerdere apparaten te herkennen. De rol van Google Signals wordt bovendien groter dan momenteel in GA het geval is. Hiermee wordt in beeld gebracht wat een gebruiker doet, ongeacht welk apparaat of browser hij daarvoor gebruikt. App + Web stelt je daarmee in staat te zien hoeveel gebruikers je in totaal hebt (over al je platformen dus) en waar ze uiteindelijk converteren. In de interface kun je bovendien gemakkelijk inzichten ontlenen als welke marketingkanaal verantwoordelijk is voor de acquisitie van de meeste nieuwe gebruikers over je verschillende platformen en welk platform het beste presteert.

8. Breder appbeeld via Google Play integratie

Ook de inzichten rondom appgebruik zoals downloads en deïnstallaties worden standaard meegenomen. Data uit Apple’s App Store ontbreekt nog wel.

9. Google BigQuery exports

Voor het zwaardere analysewerk konden betalende gebruikers al gebruik maken van één van de beste 360-functies: de mogelijkheid om GA-data te exporteren naar BigQuery. Deze functionaliteit wordt voor App + Web uitgerold naar álle gebruikers.

10. Cross-dimensionaal

Het wordt makkelijker dan ooit om integrale analyses over app en web te doen nu zij een meetmodel en analytics platform delen. Cross-dimensionaal worden dezelfde metrics gebruikt en al je data is toegankelijk in één reporting interface, wordt het mogelijk de gehele customer journey in kaart te brengen en dat is misschien wel de belangrijke ontwikkeling. Het heet immers niet voor niets App + Web.

Implementatie

App + Web is momenteel nog in bèta. Het is al wel mogelijk om een nieuwe property aan te maken, maar reken niet op een gepolijst Google-product. Toch is het wel verstandig om nu al met je setup aan de slag te gaan. Dit draagt bij aan de opbouw van historische data waar je gebruik van zult kunnen maken wanneer je echt overgaat. Ook kun je alvast ervaring opdoen met de nieuwe conceptualisatie van Analytics, de interface die daarbij hoort (en de bestaande interface zal gaan vervangen) en kun je de nieuwe functionaliteiten uitproberen. De ontwikkelingen gaan snel en de roadmap is veelbelovend.

Doe er je voordeel mee terwijl de concurrent nog ligt te suffen!

Doe er je voordeel mee terwijl de concurrent nog ligt te suffen! Belangrijk: het is aan te raden nog wel de bestaande Analytics implementatie te gebruiken als data waarheid zolang App + Web nog in bèta is.

App + Web: nog niet klaar, wel tijd voor actie nu

Met App + Web brengt Google eindelijk een langverwachte update voor Google Analytics uit. Deze meetoplossing is gebruiker- en gebeurtenis-georiënteerd en brengt app en web samen. Deze ingrijpende verandering biedt veel nieuwe kansen en neemt veel van de historische beperkingen van GA weg.

De voordelen die ik in dit artikel heb besproken gelden voor zowel kleine als grote organisaties. Gebruikers van de gratis versie van GA kunnen vandaag al profiteren van de extra analyse- en integratiemogelijkheden die nu kosteloos beschikbaar zijn. Marketeers kunnen gaan experimenteren met de nieuwe ad-integraties. Webanalisten moeten kritisch naar bestaande meetplannen kijken, om te bepalen of web/app-gedrag niet beter gemeten kan worden (spoiler alert: dat kan beter dan ooit dus ga aan de slag met het verkennen van de volledig op gebeurtenissen gebaseerde datalaag!)

Bedrijven die nu alvast hun huidige data-architectuur onder de loep nemen en een implementatie van App + Web voorbereiden zijn de eerste die kunnen profiteren van de mogelijkheden van een spannend nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Google Analytics.

Gino Renardus
Sr. Data, Tech & Optimization Consultant bij Merkle Nederland

Gino Renardus is Sr. Data, Tech and Optimization Consultant bij Merkle Nederland. Nadat hij afstudeerde als MSc in Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam, begon hij zijn carrière in online marketing. Bij Merkle houdt hij zich bezig met veelomvattende en complexe zaken rondom CRO, digital analytics, tag management, orchestration en marketing tech voor klanten als HEMA, Patagonia, Corendon, Youfone, het Rijksmuseum, de Nationale Postcodeloterij en meer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!