Nieuw! Prankster.nl

8 augustus 2013, 09:31

We praten vaak over social shares in termen van 'approval'. Bij het onlangs gelanceerde humorplatform Prankster.nl nemen ze dat heel letterlijk: “Hoe meer iets gedeeld wordt, hoe meer wij ervan uit gaan dat het ook daadwerkelijk grappig is. Wordt er niet gedeeld, dan verdwijnt een artikel in de krochten van de site om vervolgens nooit meer gezien te worden”. Vandaag in de rubriek “Nieuw!” aandacht voor dit nieuwe platform.

Slaven Mandic, waar moeten we je van kennen?

Jullie kennen me van Wayne Parker Kent, de online uitgeverij die verantwoordelijk is voor Froot.nl, Culy.nl en zes andere online magazines.

Wat is het idee achter Prankster.nl?

Prankster is een nieuw entertainmentplatform in het Nederlandse online media landschap waar de community bepaalt wat wel en niet bovenaan de site komt te staan door middel van het aantal likes, tweets, google plusjes en andere sociale media signalen.

De propositie van Prankster is simpel: viral kickstarter. De community van Prankster, die inmiddels meer dan één miljoen unieke bezoekers telt, is in staat om elk interessant stuk content viraal te laten gaan. Dit kunnen zowel redactionele als gesponsorde artikelen zijn, zolang de boodschap maar interessant en deelbaar is. Door de adverteerder te helpen met het creëren van deelbare content, zorgen we er ook voor dat commerciële content maximaal sociaal bereik krijgt.

Waarom zijn jullie Prankster.nl gestart?

De titels van Wayne Parker Kent hebben een zeer sterke en grote aanhang op social media. Met meer dan een miljoen ‘fans’, hebben we een van de grootste social media kanalen van Nederland. We zagen een kans om dit verder uit te bouwen door een site te ontwikkelen de kracht van social media nog meer inzet om content te verspreiden.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Misschien wel het belangrijkste feit is dat het model zich in de eerste maand al heeft bewezen. Na de lancering hebben meer dan één miljoen unieke bezoekers de site bezocht. Met artikelen die duizenden keren zijn gedeeld is Prankster.nl bij meer dan 4 miljoen Nederlanders verschenen op de Facebook wall of Twitter stream.

Maar ook de eerste campagnes zijn een groot succes geweest. Verschillende adverteerders hebben geprofiteerd van het olievlekeffect dat Prankster op het sociale web realiseert. Zo is bijvoorbeeld de #HashtagHolidays-campagne van Vodafone op Prankster bijna 2.000 gedeeld.

Waar staat Prankster.nl over een jaar?

Het initiële succes dat we geboekt hebben qua bereik heeft ervoor gezorgd dat we onze propositie naar de advertentiemarkt hebben geformuleerd onder de naam viral kickstarter. Aan deze propositie zullen we het komende jaar hard werken. Met Prankster.nl willen we de partij in Nederland zijn die ervoor zorgt dat ‘native advertising’ niet een buzzwoord blijft. Dit betekent dat we de komende tijd gaan werken om onze community nog groter te maken. In onze forecast zitten we volgend jaar op twee miljoen unieke bezoekers. Maar het betekent ook dat we voor onze adverteerders de meest virale en deelbare campagnes zullen blijven bedenken.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie
Tags

3 Reacties

    Rene

    Kan iemand, of Slaven zelf deze cijfers ook staven, iedereen kan wel roepen dat je miljoenen bezoekers hebt ;-).


    16 augustus 2013 om 10:17
    Arslan

    Is gemaakt van WordPress en er is een thema hiervoor gebruikt alleen hebben ze de URL’S weg gehaald vraag me af met welk thema ze de website hebben gemaakt.


    15 december 2013 om 00:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!