Nieuw! Mobbr
Crowdsourcing kan goed werken, zo is al gebleken. Maar om het écht te laten slagen, kun je niet alleen vertrouwen op de intrinsieke motivatie van de 'crowd'. Je moet ook kunnen belonen. Dat besefte Patrick Savalle en hij ontwikkelde Mobbr, een betaalsysteem dat geldstromen kan toevoegen aan interactiviteit en daarmee interessant voor de beheerders van communities en platforms. Vandaag in de rubriek “Nieuw!” aandacht voor deze nieuwkomer op de markt.
Patrick Savalle, waar moeten we je van kennen?
Ik heb altijd al lopen pionieren op het gebied van crowdsourcing en social collaboration. Voor softwaregigant Sogeti ontwikkelde ik TeamPark, hun internationale 'social computing'-propositie. Rond die propositie schreef ik ook het boek ‘Van Crowd Naar Community’.
Ik heb ooit de dubieuze primeur gehad om als eerste Nederlandse blogger ontslagen te worden vanwege een uitdagende post op mijn privéblog. Daarnaast ben ik oprichter en beheerder van Zaplog en Zapruder Inc., waarmee ik in 2008 de Dutch Bloggies Award won voor beste Nederlandse politieke weblog. Op Zaplog is niet alleen de content, maar ook de infrastructuur volledig gecrowdsourcet.
Wat is het idee achter Mobbr?
Mobbr is een betaalsysteem voor crowdsourcing. Het is opgezet met de gedachte dat in de toekomst steeds meer mensen hun brood zullen verdienen door te werken vanuit de crowd en bedrijven steeds meer de crowd zullen gebruik om processen vorm te geven.
Nu zie je dat dit vooral gebeurt in de vorm van microtasking (bv. Mechanical Turk, Clickworker, etc) of op basis van vrijwilligheid. In de toekomst zullen steeds complexere taken steeds vaker betaald worden uitbesteed. En daarvoor is een betaalsysteem nodig dat die complexiteit aankan: Mobbr.
Wat Mobbr kan dat andere betaalsystemen niet kunnen, is geldstromen toevoegen aan interactiviteit. Daarom kunnen met Mobbr allerlei nieuwe verdienmodellen worden bedacht. Interessant dus voor de beheerders van communities en platforms.
Klik voor een grote weergave
Waarom ben je Mobbr gestart?
In potentie kunnen bedrijven met crowdsourcing en social collaboration veel effectievere resultaten behalen dan met traditionele organisatievormen. In de praktijk zie je dat veel organisaties hier moeite mee hebben. De belofte van ‘the wisdom of the crowd’ wordt nog lang niet ingelost. Dat komt omdat het individu vaak niet op gepaste wijze beloond wordt. In veel situaties is het simpelweg niet voldoende om een bijdrager alleen vanuit intrinsieke motivatie aan te sturen.
Om de potentie van crowdsourcing te kunnen ontsluiten en kanaliseren moet de beloning van die individuele bijdrager dus wel goed geregeld worden. Dit blijkt ook uit Nederlands onderzoek van promovenda Irma Borst. Ik ben Mobbr gestart omdat ik zag dat het toevoegen van geldstromen aan crowdsourcing cruciaal zal zijn in de verdere ontwikkeling ervan. En omdat er geen betaalsystemen bestaan die dit kunnen. En dat is precies wat Mobbr kan faciliteren: de individuele crowdwerker de (materiële) beloning geven die past bij zijn of haar bijdrage.
Klik voor een grote weergave
Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?
We zijn pas sinds mei live (in beta) en zijn bezig om een paar heel interessante pilots op te zetten om te laten zien aan de markt wat er allemaal met Mobbr mogelijk is. We kijken hierbij naar drie verschillende toepassingen in de markt:
-
Geldstroom vanuit de gebruiker. Bijvoorbeeld het doneerbaar maken van bijdragen en personen in een community, maar ook het (al dan niet gezamenlijk) kunnen laten bieden op of betalen voor diensten die door de bezoekers van een platform aan elkaar worden aangeboden.
-
Geldstroom vanuit de opdrachtgever / adverteerder. Bijvoorbeeld een opdrachtgever of adverteerder laten betalen aan de community voor het oplossen van een probleem, voor het genereren van aandacht voor een merk, voor bijdragen aan co-creatieprocessen, etc. Het kan zo ook loyalty-programma’s faciliteren. Beloning van die communities kan via Mobbr namelijk ook met ‘virtueel geld’, dat bijvoorbeeld alleen in de webshop van de adverteerder besteed kan worden.
-
Geldstroom vanuit het platform zelf. Bijvoorbeeld door het uitbesteden van werk dat nu zelf gedaan wordt (contentcreatie, helpdesk, service, etc.) aan de community. Door een deel van de reguliere inkomsten daarvoor te gebruiken, ontstaan meer participatie en meer views, dus een zogenaamde positieve 'feedback loop'.
Waar staat Mobbr over een jaar?
We krijgen nu al heel veel positieve reacties uit de markt. Maar we merken wel dat niet ieder segment al even ver is om voortvarend met crowdsourcing aan de slag te gaan. Dus ligt nu de focus op die plekken waar crowdsourcing al voor de hand ligt, bijvoorbeeld bij communities van professionals. Over een jaar hebben we onze groei daar ingezet. Over een paar jaar hopen we dat iedereen die iets toevoegt op internet ‘betaalbaar’ is. Want het is eigenlijk heel gek dat dat nog niet zo is.