Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

‘New York Pizza is hét perfecte merk om te experimenteren met innovatieve online marketingacties’

Het geheim van de langdurige samenwerking tussen New York Pizza en de Level Up Group?

25 mei 2022, 06:59 7139 x gelezen

De focus van het online marketingbureau op nieuwe ontwikkelingen en het Nederlandse pizzamerk dat experimenteren niet uit de weg gaat. De samenwerking tussen de Level Up Group (waar de labels Netprofiler, Clickvalue, Leadscope en Cloud Nine Digital onder vallen) en New York Pizza is al meer dan tien jaar oud. Online marketing werd in de jaren daarvoor serious business voor de Nederlandse pizzamaker en de expertise van de Level Up Group hielp daarbij.

De langdurige relatie zorgt ervoor dat klant en bureau een goed team vormen. Dat blijkt wel uit de gezamenlijke brainstorms en het feit dat New York Pizza het bureau ziet als een ideale partner. Na al die jaren komt de samenwerking nog steeds op een hoger niveau te liggen.

Nikki Duijkers, client strategy lead bij Netprofiler en Jorn Vriend, manager e-commerce & online marketing bij New York Pizza, kunnen mooi vertellen over het partnership. “Ik verwacht van een partner veel expertise én dat ze meedenken over het digitaal volwassen maken van het bedrijf,” zegt Vriend. “Het team van Nikki weet hoe wij – op elk gebied – willen groeien en komt vaak met suggesties om die groei te realiseren. Ze zijn flexibel en denken altijd mee, want – ondanks onze online marketingstrategie voor de lange termijn – kunnen we vandaag iets bedenken dat morgen moet gebeuren.”

Waan van de dag

Samen werken ze aan het realiseren van de doelstellingen voor de lange termijn, bijvoorbeeld groei realiseren in de doelgroep ‘mannen van 18 tot 25 jaar’, maar de ‘waan van de dag’ is nooit ver weg. Duijkers gelooft dat de Level Up Group goed meekan in die dynamiek. “Toen bezorgers hun werk niet konden doen vanwege de sneeuw, konden we afschalen in marketinginvesteringen. Of als een concurrent met een actie komt, kunnen we reageren… we hebben elkaars privénummers. We gaan bijvoorbeeld nu wat acties doen rond voetbal.” Het bijzondere is dat New York Pizza graag vooroploopt. “Ons vak gaat heel snel en we krijgen alle ruimte om nieuwe dingen te proberen, om te pionieren. Je kan altijd wel iets leuks bedenken en dan kunnen we beoordelen of het voor andere klanten ook succes kan opleveren.”

Automatiseren

De grote pijlers in de strategie zijn ‘personaliseren’, ‘verrassende tijdstippen’ en ‘automatiseren’, legt Duijkers uit. “Bij automatiseren speelt de service ‘Smartly’ een grote rol. Daarmee kan je op grote schaal advertenties heel persoonlijk maken, bijvoorbeeld door de plaatsnaam aan te passen in de creatieve boodschap. Normaal gesproken kost dat veel tijd omdat je het voor alle vestigingen moet doen, maar nu kan dat met één druk op de knop.” Vriend ziet voor New York Pizza grote uitdagingen op het gebied van online marketing die passen bij een ‘systeem’ als Smartly. Hij heeft immers met zijn team de ambitie om de organisatie volwassen te maken op digitaal gebied. Groeien zonder te groeien dus. Dat betekent dus: slim zijn in online marketing en tegelijk opschalen.

“Automatiseren is daar een middel voor, we hebben 250 vestigingen in Nederland en 100 in Duitsland. We willen flexibel blijven, maar meegaan in de behoeftes per land.” Een andere ambitie is het persoonlijk relevant maken van marketing. “Intern noemen wij dat: verrassend relevante marketing. Dus ook nieuwe momenten bedenken om klanten pizza’s te laten bestellen. Daar komt heel veel bij kijken; bijvoorbeeld veel data verzamelen, verrassende middelen inzetten zoals advertentiekanalen, maar ook in de winkel weten wie er belt.”

Pizza na de file

De Flitsmeister-case is representatief voor deze ambitie, zo legt Vriend uit. De gebruikers van de app kregen een berichtje toen ze gestopt waren met rijden (iets als: je bent een uur later thuis, bestel een pizza). “Dat past bij de uitdaging om nieuwe momenten te vinden. We weten immers dat zo’n pizza-aankoop ook een spontane beslissing is. Dat is voor mij een ultiem voorbeeld hoe meerdere facetten van online marketing samenkomen; verrassend tijdstip, context en personificatie.”

Duijkers legt uit hoe die actie (resultaat: meer omzet en een goede conversie) tot stand kwam. “Wij hebben een compleet team dat constant kijkt: welke nieuwe kanalen kunnen we inzetten om te groeien? Een van de collega’s wist dat zo’n actie via Flitsmeister kan en New York Pizza biedt dan de gelegenheid om dat te testen.

Perfect voor een experiment; een groot platform, een bekende naam en ze vinden het leuk om te experimenteren. We proberen altijd verder te denken als onderdeel van het partnership; wat kan je doen met het weer, voetbal of andere momenten?” Vriend vertelt over de test met boarding in games om jongeren te bereiken. “Dat is nog even zoeken, maar we vinden het heel interessant om daar iets mee te doen.”

Provocatief

Het experimenteren past trouwens goed bij New York Pizza. “Een van onze merkwaarden is dat we innovatief en provocatief zijn,” zegt Vriend. Een voorbeeld is de gezondere bloemkoolbodem die het merk introduceerde. “We hebben sowieso een regel dat we X procent van ons budget reserveren voor experimenten dus we kunnen altijd iets proberen. Dat hoort ook bij onze cultuur.”

In Duitsland heeft New York Pizza, door aankopen van drie pizzaketens, 100 vestigingen waarvan er inmiddels twaalf het New York Pizza-label hebben. Netprofiler helpt met de online marketing in ons buurland. “Daar zijn ze direct pro-actief ingedoken, hebben bijvoorbeeld een Duitse medewerker aangenomen,” zegt Vriend. Duijkers bevestigt dat.

“Die collega kent de Duitse markt goed… dat is wel een enorme aanvulling want je moet wel degelijk rekening houden met cultuurverschillen. Zo trekken we samen op als ondernemers. Wij hebben veel ervaring met het internationaal laten groeien van merken en die kennis kun je dan gebruiken.”

Nikki Duijkers: “We blijven steeds de innovatie een stapje voor, en dat werkt”

New York Pizza groeide de afgelopen jaren uit tot een digitaal bedrijf, tachtig procent van de omzet komt immers vanuit één van de e-commerce platforms, legt Vriend uit. “We zijn dus gewoon een techbedrijf. Alles wat we via online leren over marketing gebruiken we offline, denk bijvoorbeeld aan bepaalde pizza’s waar we online veel vraag naar krijgen. Omdat alles om tech draait is het goed dat Netprofiler ook meegroeit met die ambities.” Duijkers: “Daarom werkt het ook goed dat de verschillende labels allemaal hun eigen expertise hebben die we samen inzetten voor de klant. We blijven daardoor steeds de innovatie een stapje voor en dat werkt. Ons samenwerking is al redelijk volwassen, maar we kunnen elk jaar weer groei realiseren door toegevoegde waarde te leveren.”

 Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Level Up Group. Tekst: BBP Media Beeld: Zuiver Beeld en New York Pizza.

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!