Netto mediabestedingen in 2003 gedaald

Netto mediabestedingen in 2003 gedaald

Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn de netto media-bestedingen gedaald. Dit blijkt uit het jaarlijkse rapport ‘Netto Mediabestedingen in Nederland’, dat BBC De Media en Reclame Bank in samenwerking met de VEA binnenkort publiceert. In totaal daalde de markt in 2003 met 4,1% tot EUR 4,47 miljard. Nog niet eerder was de daling zo groot. Grote verliezers zijn de vak- en management-bladen, publiekstijdschriften en dagbladen, winst was er voor radio, billboards en internet.

Uit de cijfers blijkt dat in de tweede helft van 2003 een zeker herstel is opgetreden in de markt. Berry Punt van BBC: “Voor de eerste zes maanden publiceerde BBC eerder een verlies van 8%, maar in de tweede helft zie je een relatief herstel. De supermarktoorlog heeft voor een deel bijgedragen aan dat herstel, gezien de extra bestedingen in dagbladen en televisie.”

Bij de persmedia eindigden alle mediumtypen negatief. De dagbladen en vakbladen noteerden respectievelijk ?8,1% en -10%. De publieksbladen eindigden 2003 met een verlies van 9,3%. De huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen deden het relatief nog het minst slecht met -4,5%. Het gezamenlijke resultaat van de persmedia komt uit op ?7,8%, oftewel een daling van ? 194 miljoen.

Televisie groeide in 2003 gematigd door. SPOT publiceerde al eerder de jaarcijfers waaruit een toename van 2,2% bleek. De non-spot bestedingen lieten een spectaculairdere groei zien: van ? 82 miljoen naar ? 107 miljoen. Radio sloot het onrustige veilingjaar af met een plus van 9,1%, oftewel ? 245 miljoen. Bioscoop, de kleinste van alle gerapporteerde media kon het record aantal bezoekers in 2003 niet verzilveren. De advertentie-omzet daalde met ruim 6% tot ? 6,9 miljoen.

Ondanks de sterke stijging bij billboards (11%) daalden de bestedingen aan buitenreclame ruim 4% tot ? 131 miljoen. De invoering van de tabakswet per 1 januari 2003 is hier voor een deel de oorzaak van.

Historisch is de substanti?le daling bij geadresseerde brievenbusreclame (-7%). Nog niet eerder werd zo?n groot verlies geregistreerd. Kenners wijten de daling aan het toenemende gebruik van e-mail en internet door adverteerders, hetgeen ten koste gaat van het DM-budget. Ongeadresseerde brievenbusreclame bleef wel stijgen (2%). Net als in het onderzoek ?Thuis binnen bereik? ging het door distributeurs geregistreerde volume bijna 11% omhoog tot ruim 12 miljard stuks in 2003.

Tot slot internet. IAB Nederland publiceerde al eerder de jaarcijfers en deze zijn dan ook opgenomen in het rapport. Online advertising nam in 2003 toe met 25% tot ? 40 miljoen.

De cijfers in het jaarboek komen jaarlijks tot stand via een onderzoek dat BBC houdt onder de uitgevers en exploitanten. Daarnaast levert een aantal branche-organisaties hun cijfers aan BBC. Het gaat hier om de plaatsingskosten voor aftrek van bureaucommissie. Productiekosten zijn niet meegenomen in de rapportage.

Bron:
http://www.bbc-adex.nl/


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.