Negatieve cijfers over relevantie MSN Search achtergehouden?
Volgens Danny Sullivan worden recente onderzoeksresultaten over de relevantie van zoekmachines achtergehouden omdat MSN Search hier negatief uit komt. Keynote doet halfjaarlijks onderzoek naar de ‘customer experience’ van zoekmachines op basis van een panel met 2.000 proefpersonen. Deze cijfers gelden als één van de meest betrouwbare gegevens wat betreft de relevantie van het zoekresultaat van zoekmachines. En ging het bij zoekmachines in de basis niet om relevantie?
In maart schreef ik nog dat de customer experience bij Google nauwelijks meer verbeterde, terwijl met name Yahoo! en MSN aan een inhaalslag bezig waren. Dat deed ik op basis van de gegevens van Keynote uit januari. In augustus zouden de nieuwe cijfers bekend worden waarin een verdere stijging van de relevantie van MSN te zien zou moeten zijn. MSN heeft immers in de tussentijd haar eigen zoekmachine gelanceerd en grof geld besteed aan de strijd met Google. Tot op heden zijn deze cijfers echter niet gepubliceerd.
Volgens aanhoudende geruchten zou MSN negatief uit dit onderzoek komen en als vaste klant van Keynote grote druk hebben uitgeoefend om de cijfers niet naar buiten te brengen (Microsoft is één van de top 10 grootste klanten van Keynote).
The Wall Street Journal blijkt over uitgelekte gegevens uit het onderzoek (inloggen) te beschikken en zegt dat MSN in relevantie is gedaald van de derde naar de vijfde plaats. Aangezien Ask (Jeeves) en Lycos op 4 en 5 stonden lijkt het er dus op dat die nu relevantere resultaten leveren dan MSN.
Keynote verklaarde dat de beslissing om de gegevens niet naar buiten te brengen een ‘business decision’ is. Een woordvoerder van MSN zegt dat Microsoft vraagtekens plaatst bij de gebuikte onderzoeksmethoden.
Zolang het onderzoek niet gepubliceerd wordt blijft het natuurlijk gissen naar de cijfers. Toch blijkt uit onderzoek van zowel Nielsen NetRatings, comScore als Hitwise dat het marktaandeel van MSN na een kleine stijging rond maart enkele tienden gedaald is de afgelopen periode. Als zowel het marktaandeel als de relevantie van MSN dalen, hebben ze wellicht veel baad bij het achterhouden van deze cijfers.
Bronnen:
SearchEngineWatch (Danny’s post)
SearchEngineWatch (Vorige onderzoek Keynote)