Nederlandse online advertising stijgt 58%

6 augustus 2004, 13:04

IAB Nederland heeft met zijn dertien grootste uitgevers en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het tweede kwartaal 2004 in kaart gebracht. De netto online bestedingen kwamen in Q2 2004 uit op 15,6 miljoen euro.

De bedrijven die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener Multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 1500 websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

Igor Beuker, directeur IAB Nederland, geeft aan: “In het tweede kwartaal van 2003 bedroegen de netto online bestedingen nog 9,9 miljoen euro. De 15,6 miljoen euro netto over Q2 2004 is dus een stijging van exact 58%. Van veertien Europese landen stijgt alleen het percentage netto bestedingen in Engeland harder dan in Nederland. Een plek op het podium is onze Europese doelstelling, dus IAB Nederland is voorlopig zeer tevreden.”

De branches die voorop liepen qua online bestedingen over Q2 2004: Telecom/ICT met 20,4%, Media met 18,1%, Financi?le Dienstverlening met 15,7%, Overige producten en diensten (o.a. chari?s, kansspelen, onroerend goed) 7,2% en Horeca & Toerisme met 6,5%.

Van de online bestedingen in Q2 2004 kwam 49% uit banners & skyscrapers. Beuker licht toe: “Dat zoekmachine marketing bestedingen nog op slechts 2% staan, heeft te maken met het feit dat zowel Google als Overture nog geen bestedingcijfers aanleveren. De daadwerkelijke bestedingen over Q2 2004 zijn dus nog een stuk hoger dan de gerapporteerde 15,6 miljoen euro. IAB heeft wel een goed beeld van de totale bestedingen, maar rapporteert alleen wat er in kaart is gebracht.”

Bron:

Persbericht IAB (pdf)

Zie ook:

Mediabestedingen: internet verslaat print in 2008

Mediabestedingen internet in het eerste kwartaal EUR 24 miljoen

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    christcoolen

    Bijzonder jammer dat Google en Overture geen bestedingscijfers aanleveren aangezien zoekmachine marketing op dit moment één van de meest interessante onderdelen van online marketing is. (zeker qua bestedingen)

    Het lijkt me ook wel leuk om deze cijfers eens in een tabelletje te zien samen met bestedingscijfers van de traditionele media als radio/tv/print. Dan krijg je namelijk ook meteen een idee of de recente voorspellingen van Jupiter (online bestedingen in 2008 groter dan print) realistisch zijn voor de Nederlandse markt…


    6 augustus 2004 om 15:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!