Nederlandse online advertising stijgt 56%

Nederlandse online advertising stijgt 56%

IAB Nederland heeft met haar 13 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het vierde kwartaal van 2004 in kaart gebracht. De netto online bestedingen kwamen in Q4 2004 uit op 19,8 miljoen euro.

De 13 bedrijven die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In het vierde kwartaal van 2003 bedroegen de netto online bestedingen nog ? 12,7 miljoen. De ? 19,8 miljoen netto over Q4 2004 is dus een stijging van 56% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2003. Over een week rapporteert IAB ook de jaarcijfers van 2004, cijfers die reden geven tot een brede glimlach”.

De branches welke voorop liepen qua online bestedingen over Q4 2004: Telecom/ICT met 22%, Media met 18%, Financi?le Dienstverlening met 17%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 7% en Retail met 5%.

Van de online bestedingen in Q4 2004 kwam 49% uit banners & skyscrapers.  Beuker licht namens IAB toe: “In het rapport van Q4 2004 ontbreken nog de cijfers van Google en Overture. De daadwerkelijke netto bestedingen over Q4 2004 zijn in werkelijkheid dus nog aanzienlijk hoger dan de gerapporteerde ? 19,8. IAB verwacht dat ook Google en Overture in 2005 hun verantwoordelijkheid zullen oppakken, en cijfers gaan aanleveren”.

Bron:
Persbericht IAB


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • IAB maakte onlangs de netto online advertentiebestedingen bekend over het vierde kwartaal van 2004. Deze bedroegen € 19,8 miljoen, wat een stijging van 56% betekent t.o.v. het vierde kwartaal van 2003.

    Tellen we alle kwartalen van 2004 bij elkaar op dan komt het budget uit op € 66,1 miljoen. Dit is een toename van 66% ten opzichte van 2003. Ter vergelijking: in 2003 werd in Nederland voor € 66 miljoen euro uitgegeven aan reclame op abri's.

    Over langere tijd gemeten is te zien dat de groei er voorlopig nog niet uit is. In 2001 werd net iets meer dan € 20 miljoen omgezet; nu is dat bedrag al meer dan verdrievoudigd.

    Bron:
    http://www.mediaonderzoek.nl/more.php?id=157_0_1_0_M

    geplaatst op
  • IAB Nederland heeft met haar 13 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het kalenderjaar 2004 in kaart gebracht. De netto online bestedingen kwamen in 2004 uit op € 66,2 miljoen.

    Deze omzet is afkomstig van ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De exploitanten en advertentienetwerken die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In 2003 bedroegen de netto online bestedingen nog € 39,7 miljoen. De € 66,2 miljoen netto in 2004 is een stijging van 67%. IAB is zeer tevreden met deze groei en verwacht in 2005 wederom een flinke groei van de online advertising bestedingen".

    Branches welke voorop liepen qua online reclame bestedingen in 2004 waren Telecom/ICT met 23%, Media met 17%, Financiële Dienstverlening met 16%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 7% en Retail met 6%. De online advertentiebestedingen naar soort zien er in 2004 als volgt uit 48% kwam tot stand door banners & skyscrapers, 34% uit contentintegratie & sponsoring, en 10% uit pop-ups, interstitials en full screen ads. Overige advertenties, zoekmachine advertising en e-mailmarketing kwam uit op samen 8%.

    Bron: Persbericht IAB

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.