Nederlandse Internetters maken massaal gebruik van pop-up killers

9 mei 2005, 13:57

Nederlandse Internetters maken massaal gebruik van pop-up killersHet aandeel gebruikers van een zogenaamde ‘pop-up killer’ is het afgelopen halfjaar gestegen van 49% naar 56% van alle Nederlandse internetgebruikers. Omgerekend naar absolute aantallen zijn er dus ruim 5 miljoen internetters die gebruik maken van dergelijke software. Ruim ??nderde van alle internetters gebruikt de pop-up killer die vanuit Microsoft?s SP2 ge?ntegreerd is in Internet Explorer. Daarnaast is ook de pop-up killer in de Google-toolbar populair (10% van alle internetters). Als men nog geen pop-up killer heeft ge?nstalleerd, blijkt men dit in meerderheid (59%) wel te overwegen. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research onder ruim 1.000 internetgebruikers in april 2005, representatief voor de hele internetpopulatie.

Een pop-up killer onderdrukt internetpagina?s die zonder tussenkomst van de gebruiker automatisch in een nieuw venster worden geopend. Deze pop-ups worden met name gebruikt om advertenties op een (soms indringende) manier aan de gebruiker te tonen. Internetters blijken zich in toenemende mate te storen aan het gebruik van pop-ups, en wapenen zich hier dus steeds vaker tegen door installatie van specifieke software.

Naarmate men intensiever gebruik maakt van internet wordt er dan ook vaker gebruik gemaakt van een pop-up killer; ruim tweederde van de breedbandgebruikers geeft aan gebruik te maken van pop-up killers. Het gebruik van de pop-up killer in de Google Toolbar blijkt met name onder jongeren populair te zijn, terwijl oudere Internetnetgebruikers vaker de pop-up killer uit Internet Explorer gebruiken.

In 2004 vond ca. 10% van de mediabestedingen op internet plaats in de vorm van pop-ups, goed voor ? 6,6 miljoen (Bron: BBC De Media en Reclamebank). Eerder in 2004 besloten onder meer MSN en Webads het gebruik van pop-ups voor advertentiedoeleinden te be?indigen, vanwege de irritatie die deze advertentievorm onder Internetters oproept.

Bron:

Persbericht Blauw Research

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!