Nederlander verwacht veel online te blijven shoppen

15 april 2021, 10:30

Meer gemak in bestelproces en snellere leveringstijden worden genoemd als grootste verbeterpunten

De meerderheid van de Nederlanders gaat na de coronacrisis even vaak online aankopen te gaan doen als nu en de afgelopen maanden. Althans dat denken ze zélf. De meerderheid verwacht na de coronacrisis even vaak online aankopen te doen als nu en ruim één op de tien consumenten verwacht zelfs váker online aankopen te doen dan nu.

Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld, ook bij lokale ondernemers. Zo is het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dat wijst het ‘What’s Happening Online’-onderzoek van Ruigrok NetPanel uit. Het onderzoekbureau bracht vandaag resultaten naar buiten van de monitor die nu zo’n 15 jaar loopt. Het afgelopen jaar hebben Nederlandse consumenten vaker online aankopen gedaan, en dat ziet Ruigrok NetPanel terug onder alle generaties. Waar vorig jaar 15 procent minimaal eens per week online iets kocht, is dat in 2021 gestegen tot 24 procent. Ook zijn behoeften rondom online winkelen veranderd.

Het is overigens ontzettend lastig met enige zekerheid te bepalen welke behoeften dat zijn, maar als je het consumenten zélf vraagt komen ze met irritaties die moeten worden opgelost: Een gemakkelijk bestelproces is belangrijker geworden (van 51 procent naar 58 procent). Daarnaast ergeren we ons vaker aan een langere levertijd dan voor de coronacrisis het geval was (van 51 naar 58 procent). Online winkelen lijkt een blijvertje. De meerderheid (62 procent) verwacht na de coronacrisis even vaak online aankopen te doen als nu en ruim één op de tien consumenten verwacht zelfs váker online aankopen te doen.

Ruim de helft van de respondenten heeft weleens online avondeten besteld

Ook lokale ondernemers hebben geprofiteerd van de online verkoop. Twee derde van de consumenten heeft het afgelopen jaar online aankopen gedaan bij lokale ondernemers. Zo heeft ruim de helft van de respondenten (56 procent) weleens het avondeten online besteld, dit is meer dan vorig jaar (45 procent). Vooral consumenten, geboren tussen 1981 en 1996 hebben – volgens eigen zeggen – de lokale winkels en horeca gesteund. Het jaarlijkse onderzoek van Ruigrok NetPanel brengt online gedrag van Nederlanders in kaart en vraagt hen uit naar verwachtingen. De onderzoekspopulatie van het onderzoek bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet en zoomt in op generaties: Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Het hele rapport is trouwens te downloaden: What’s Happening Online-onderzoek 2021.

2.053 Nederlanders van 14 jaar en ouder hebben de online vragenlijst ingevuld.

luuk ros
Team Lead Content & Community bij DDMA

Bij DDMA verantwoordelijk voor het aansturen van het team dat het kennisaanbod van onze vereniging samenstelt, met een mix van congressen, kennissessies en publicaties. Samen met onze commissies zorgen we ervoor dat de leden van DDMA altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving. Daarnaast verantwoordelijk voor de positionering van DDMA - als autoriteit op het gebied van o.a. privacy en ethiek - en onze standpunten over actuele dossiers. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts), negen jaar bij NIMA en inmiddels dus bij dé branchevereniginmg voor data driven marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!