Muziekindustrie wordt pure dienstensector

8 november 2003, 09:33

In de muziekindustrie zijn het niet de fabrikanten van cd`s, de vervoerders of de opslagbedrijven die de toekomst hebben. Zij die muziek creeren, distribueren en promoten worden de pijlers van de wereldwijde muziekindustrie.

Het is zelfs de vraag of deze internationale sector de cd op termijn nog gebruikt. Vier trends wijzen op het tegendeel: de prijs van digitale opslag wordt steeds lager, hogesnelheid internet komt binnen het bereik van alle welstandsklassen, digitale opnameapparatuur wordt steeds beter en goedkoper en consumenten raken gewend aan elektronische gegevensoverdracht.Voor de muziekindustrie zijn twee trends van belang: consumenten vertrouwen er meer op dat online betalen veilig is en de penetratie van digitale apparatuur neemt snel toe. Artiesten en platenmaatschappijen kunnen kiezen uit vier bedrijfsmodellen: abonnementen op muziek van bulkproviders; abonnementen op satellietradio die garant staan voor een constante stroom van de gewenste soort muziek; de artiest die zijn muziek direct aan de consument levert door middel van file transfer; en online labels, waarbij consumenten online direct van grote en kleine leveranciers muziek kopen van dezelfde hoge kwaliteit als cd`s.

Bron:

Futurist, the p. 24, 4 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!