Multimedia soap via GSM

5 augustus 2003, 17:46

Wie vroeger de Hitkrant of de Tina las, zal vol weemoed het nieuwste gsm-initiatief tegemoet zien. De fotosoap komt namelijk terug. Deze verzameling foto’s vol zwijmelende pubers en ontluikende liefdes, voorzien van campy-tekstballonnetjes wordt per 18 augustus het mobiele net opgestuurd door Telfort – nu nog O2.

De mobiele operator is hoofdsponsor van de soapserie ‘Jong Zuid’. Het maken van een gsm-soap lijkt een onzalig idee, desondanks heeft mede-initiatiefnemer Telfort vertrouwen in het welslagen van de serie. “We hebben alle geloof in het succes van deze actie”, zegt pr-manager Ina van der Meulen. “De naamsbekendheid van Telfort is 95 procent. Dit is naamsbekendheid zonder verdere invulling. We hebben expliciet voor de doelgroep jongeren gekozen om deze naamsbekendheid meer te gaan sturen. Er is geen doelgroep die meer bekend is met MSN (internet- en telefoonchatten) dan jongeren” Om de serie te bekijken is een telefoon met kleurenscherm en de mogelijkheid tot wappen noodzakelijk. De serie kan ook bekeken worden op internet. Wie zich aanmeldt krijgt iedere dag een herinnering via sms. Vervolgens kunnen de zes nieuwe plaatjes van het netwerk geplukt worden. De wekelijkse kosten zijn 1,10 euro (exclusief datakosten). Telfort informeert maandelijks of leden hun abonnement voort willen zetten. Slechts een klein deel van de ruim 1,5 miljoen Telfort-bellers zal de soap op de telefoon bekijken. Hoogwaardige telefoontoestellen en wappen zijn immers nog steeds niet echt ingeburgerd. De serie loopt zes maanden. Op de site van Jong Zuid kunnen ge?nteresseerden zich aanmelden voor een gastrol. Vanaf 15 augustus is O2 weer Telfort.

Zie ook:

http://www.jongzuid.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Update 18-8:

    Met een vertraging van een aantal maanden is de multimediasoap Jong Zuid vandaag van start gegaan. Aan het begin van de middag konden abonnees via internet of mobiele telefoon voor de eerste keer de verrichtingen volgen van een groep jongeren in Amsterdam-Zuid.

    De soapserie, bedacht door regisseur Johan Nijenhuis, bevat de bekende thema’s uit het genre zoals vriendschap, seks, werk en liefde. De serie is volgens de bedenkers vergelijkbaar met een fotoroman: iedere aflevering telt zes foto’s voorzien van een korte tekst.

    Aanvankelijk zou de serie al begin mei beginnen, maar door vertraging in de voorbereiding en een langere opnametijd is het later geworden. Acteurs Ferry Somogyi, Froukje de Both, Aukje van Ginneken en Winston Gerschtanowitz doen mee aan de soap.

    Volgens woordvoerster B. Lodewijk van producent Media Republic maken kijkers kans op een gastrol door een foto van zichzelf te mailen. ,,We hebben hier al honderden aanvragen voor binnen gekregen.” Wie kans wil maken op de rol moet wel een abonnement op de telefoonversie van de serie hebben.

    Dat abonnement kost 1,10 euro per week. Verder is voor het bekijken van de dagelijkse fotosoap een MMS-telefoon nodig. Woordvoerster Lodewijk: ,,Bij de abonnementskosten komen nog de datakosten. Die zijn afhankelijk van de mobiele provider.” De serie is mede in opdracht van telecombedrijf Telfort gemaakt en gaat in eerste instantie 26 weken duren.

    Wie op internet via de site van MSN de serie bekijkt, is goedkoper uit. Op het web kost Jong Zuid, dat twee keer per dag verschijnt, voorlopig helemaal niets. De woordvoerster kon maandag niet zeggen hoeveel mensen op mobiele telefoon en internet naar de serie kijken.

    Bron: ANP


    18 augustus 2003 om 17:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!