MSN Messenger Screencast

6 maart 2006, 14:05

Samen met Hans Mestrum van Hans On Experience en Stephan Fellinger, iemand die ook sterk geloofd in dit fenomeen, heb ik een screencast gemaakt: een demo-filmpje van MSN Messenger van vijf minuten. Hans is expert op het gebied van screencasts. Erg leuk om dit samen te doen. We hebben een bewuste keuze moeten maken wat wél en wat niet te doen want de doelstelling was om marketeers een indruk geven van wat er mogelijk is voor merken. Compleet zijn lukt niet. Een drempel wegnemen om er zelf mee aan de slag te gaan misschien wel.

Ik ben benieuwd hoe dit aanslaat. Misschien is het dan ook wel iets om relatief nieuwe toepassingen snel met een breed publiek te delen. Aandachtsgebieden als in-game advertising, social tagging&sharing of mobiel internet zouden zich hier wellicht goed voor kunnen lenen. Dit soort nieuwe fenomenen zorgen voor kennis- en begripdrempels bij marketeers. Ze kosten bijvoorbeeld uitzoektijd, je moet er iets voor installeren of er zelfs speciale hardware voor hebben. Drempels dus. En daar hebben marketeers geen tijd voor, geen zin in of de kennis niet voor. Een snelle update is misschien gewenst. En misschien is dit een goed formaat. Overigens staat het filmpje in verschillende (technische) formats op de site van Hans. Ben dus benieuwd hoe dit werkt. Wie mag ik het woord geven?

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

11 Reacties

    raymond

    los van dat het grappig gedaan is, dit is toch niet heel erg nieuw/baanbrekend danwel bijzonder?


    6 maart 2006 om 14:30
    media

    Leuke demo van de mogelijkheden van MSN Messenger en ja, ik denk dat screencasts zeker de moeite waard zijn om breder in te zetten.


    6 maart 2006 om 14:35
    ErwinVanLun

    Nee, niet baanbrekend, niet bijzonder, zeker technisch niet (zowel screencasting als MSN Messenger niet), maar om daadwerkelijk iets dergelijks op te nemen om het gebruik van nieuwe middelen te demonstreren heb ik nog niet zo vaak gezien. Zeker niet in het Nederlands, toch de meest toegankelijke taal voor ons om dit in te zien. Mensen die MSN Messenger zelf uitgebreid gebruiken kunnen het overslaan maar juist marketeers die wel in dialoog willen met hun doelgroep maar zelf geen MSN Messenger gebruiken, kunnen moeilijk effectief gebruik van dit middel inschatten. De beste remedie is natuurlijk om het zelf te gebruiken. Ik wil hiermee de vooroordelen zoals ‘chatprogrammaatje’, ‘alleen voor jongeren’ of ‘alleen voor consumenten’ wegnemen. Dus niet baanbrekend voor ons. Maar het zal ongetwijfeld mensen aan het denken zetten en dat is wat ik wil bereiken.


    6 maart 2006 om 15:02
    Jacqueline

    Erwin,

    Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het werkt om mensen dingen te laten zien. Als ervaren gebruikers van technologie vergeten wij vaak dat nog lang niet iedereen (en ook lang niet alle marketeers) zo ver is dat ze zich iets kunnen voorstellen bij toepassingen van die technologie. Ik weet uit ervaring hoe essentieel het is en hoe goed het werkt om filmpjes als deze te maken om nieuwe gebruikers te laten kennismaken met de mogelijkheden van in dit geval MSN messenger.


    6 maart 2006 om 15:15
    H. Hardekern

    Stephan kan helemaal niet zo snel typen 😉


    6 maart 2006 om 15:19
    ErwinVanLun

    @Jacqueline. Leuk! Nog meer filmpjes. Misschien kunnen we wel een middelen-movie-database maken op MF. ns Kijken wat Marco daar van vindt…..


    6 maart 2006 om 15:19
    ErwinVanLun

    @H.Hardekern: We zijn alledrie op type-cursus geweest 🙂 Alle gekheid op een stokje: dit hele verhaal is gescript om het een beetje efficient te laten verlopen. Je kan wel spontaan nog drie winks laten zien, of toch nog handgeschreven tekst, of toch nog dynamische schermafbeeldingen, of nog een paar bots, of nog meer statements in de tekst opnemen, dat komt wel heel echt over, maar dan wordt t filmpje een half uur en kijkt niemand meer. Was overigens wel een leermoment, na een paar keer oefenen werd t steeds korter. Uiteindelijk hebben we zelfs nog geknipt. Allemaal voor onze kijkers…;)


    6 maart 2006 om 15:24
    Paul

    Erg leuk gedaan heren! Zou inderdaad een aardige toevoeging zijn op het aanbod van Marketingfacts om af en toe via een screencast nieuwe ontwikkelingen toe te lichten. Mogen we al suggesties doen? Onafhankelijke demo’s van statistiekprogramma’s! Misschien eens over de schouder meekijken van jongeren hoe ze internet gebruiken? En zo kunnen we er nog wel een paar bedenken.


    6 maart 2006 om 15:38
    media

    Hans, je hebt nu al een tijdje geexperimenteerd met screencasts, kun je wellicht al iets zeggen over welke tools je het beste kunt gebruiken, wat de (tijds)investering is voor een goede screencast en vooral hoe het wordt ontvangen door de gebruikers?


    6 maart 2006 om 15:44
    Hans Mestrum

    Ha Marco, goed idee. Ik zal er een posting van maken. Komt voor mekaar. Ik denk vanavond, anders morgen.


    6 maart 2006 om 15:59
    Denijssel

    Kijk voor inspiratie ook eens op e-office naar de blackberrytraining die daar wordt aangeboden.


    6 maart 2006 om 18:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!